Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er facebook m.v. en ny avart af MLM

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok.. måske forstår jeg intet og måske ser jeg dybere end andre... og uanset så forandrer det ikke noget for min person.

Men... igen og igen popper der MLM tråde og svar op på godt og ondt om "sandheden" ... - som altid ender i en mindre " Aminokrig"  vedr. for eller imod MLM.

Umiddelbart ser jeg Facebook m.m., bygget som et MLM system og har jeg ret omkring min tanke, så kan alt fremtidig tale vedr. for eller imod MLM lægges på hylden,,, da alle er bruger af facebook.

Eller ?

Tilmeldt 5. Sep 13
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså hvis du mener at Facebook er MLM opbygget vil jeg nok sige at det er vidt forskellige ting. 
Facebook er gratis og du får ikke noget ud af at fortælle andre om Facebook.

Hvis Facebook var MLM opbygget ville det foregå således:

Du betaler penge for at blive medlem af Facebook, og du tjener penge ved at få andre til at blive medlem. Samtidig vil du tjene penge når dem du har gjort medlem af facebook finder nye medlemmer. Håber jeg har forstået dit spørgsmål korrekt? :) 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Serie:
Umiddelbart ser jeg Facebook m.m., bygget som et MLM system og har jeg ret omkring min tanke, så kan alt fremtidig tale vedr. for eller imod MLM lægges på hylden,,, da alle er bruger af facebook.

Du bliver nok nødt til at udspecificere hvad du mener med, at Facebook er bygget op som et MLM system - hvis det skal give mening at kommentere på din påstand. 

Men selvom du muligvis har ret, så er der rigtig mange ting der minder om MLM, men det har jo ikke stoppet "aminokrigene" alligevel. 

F.eks. er de fleste organisationsdiagrammer pyramideformede, hvor personen i toppen tjener mest, og dem i bunden tjener mindst. (hvilket i øvrigt ikke altid er tilfældet i MLM - så nogle virksomheder minder mere om pyramidespil end MLM gør.)

Flere og flere virksomheder begyder at have rabatklubber og kundeklubber, som også i høj grad minder om MLM. 

Aflønningsformen i mange salgsafdelinger minder om MLM. 

Affiliate Marketing ligner i høj grad også om MLM. 

På rigtig mange iværksætterblogs kan man også læse, at man bør benytte sit netværk, og tage familie og venner til hjælp ved opstart af virksomhed - og jeg har også læst utallige iværksætterblogs hvor det fantastiske ved passiv indkomst beskrives, men når MLM'ere taler om disse ting, er det pludselig ikke i orden. 

Så på trods af alle disse sammenfald vil der stadig være folk, der mener, at MLM aldrig har været eller vil blive "stuerent", og "krigen" vil nok altid rase - også selvom du kan finde masser af sammenfald og ligheder med andre brancher og koncepter.

MLM-konceptet har i øvrigt eksisteret i over 50 år - men mange tror det opstod sammen med pyramidespillene i 80'erne.

 

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

MathiasKiel:

Altså hvis du mener at Facebook er MLM opbygget vil jeg nok sige at det er vidt forskellige ting. 
Facebook er gratis og du får ikke noget ud af at fortælle andre om Facebook.

Hvis Facebook var MLM opbygget ville det foregå således:

Du betaler penge for at blive medlem af Facebook, og du tjener penge ved at få andre til at blive medlem. Samtidig vil du tjene penge når dem du har gjort medlem af facebook finder nye medlemmer. Håber jeg har forstået dit spørgsmål korrekt? :) 

Hej Mathias 

Det du gør her er at sætte MLM i en boks som den typisk bliver brugt i  -  men der er ingen regel, som siger at MLM absolut skal involvere økonomi fra første øjeblik eller mellem hinanden.   derfor min tråd.

Og jo - der er en masse som får noget ud af diverse likes m.v.på facebook ...og dette er for mig at se den nok hurtigeste MLM form som findes,,,

Du har ikke misforstået mig -  men du ser blot facebook i følge mig, som noget helt dagligdags, hvilket det også er - men du ser ikke dybere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan I:

Du bliver nok nødt til at udspecificere hvad du mener med, at Facebook er bygget op som et MLM system - hvis det skal give mening at kommentere på din påstand. 

Men selvom du muligvis har ret, så er der rigtig mange ting der minder om MLM, men det har jo ikke stoppet "aminokrigene" alligevel. 

Det er nu mere en tanke end en påstand---og netop MLM er filtreret ind mange steder -  så derfor forstår jeg ikke det negative ensidige fokus,,

Og mit valg på facebook som eksempel på MlM strategi, er fordi dette kan alle forholde sig til og har kendskab til samt er bruger af -  og således kan modstandere af MLM ikke fortsætte deres negative holdning til MLM , da de selv er del af et MLM netværk...

Og dermed burde hele debatten være slut om  for eller imod ... - men klart der vil altid findes "selvmordsbombere " uanset 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Facebook er bygget på en netværkseffekter, hvilket betyder at Facebooks værdi primært består i dens udbredelse. Lidt ligesom en telefon der heller ikke er meget værd hvis man har den eneste i verden :-)

Den letteste måde at skelne imellem netværkseffekter og MLM, er at se på hvor mange led der markedsføres i, heraf navnet skal der være flere (multi) få at det er MLM. I Facebooks tilfælde er der tale om en viral udbredelse hvor brugere rekruttere nye brugere, men de markedsføre ikke til hinanden da der ikke er et køber / sælger forhold.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Den letteste måde at skelne imellem netværkseffekter og MLM, er at se på hvor mange led der markedsføres i, heraf navnet skal der være flere (multi) få at det er MLM. I Facebooks tilfælde er der tale om en viral udbredelse hvor brugere rekruttere nye brugere, men de markedsføre ikke til hinanden da der ikke er et køber / sælger forhold.

Nettet siger multi-level marketing (MLM) eller Network Marketing er en forretningsmodel, der sætter et firma i stand til at markedsføre og distribuere deres produkter / tjenester direkte til forbrugeren via personlig reference .

Dette vigtige ord som hedder i stand, der nævnes - er vel præcis det Facebook gør / giver mulighed til blandt brugerne ved omtale og likes m.v. samt facebook skaber selv nye brugere  via en personlig reference.

Men det er ikke så meget om hvad selve Facebook bliver brugt til - men om at selve Facebook er en moderne  MLM i sin form, men dog MLM 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Den letteste måde at skelne imellem netværkseffekter og MLM, er at se på hvor mange led der markedsføres i, heraf navnet skal der være flere (multi)

Hvis nogen liker dig   til sine 500  venner og 100 af dem liker videre og hver at de 100 har 25 der liker osv. - så er det da MLM på ekstremt plan

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Serie:

Hvis nogen liker dig   til sine 500  venner og 100 af dem liker videre og hver at de 100 har 25 der liker osv. - så er det da MLM på ekstremt plan

Jeg kan sagtens følge din logik et stykke hen ad vejen... 

Man kan godt argumentere for, at Facebook er en form for Network Marketing - man markedsfører produkter, nyheder, idéer m.m. i sit netværk - og man kan også argumentere for, at det er multilevel, da et opslag kan blive delt i mange led (venners, venners venner). 

Der hvor teorien halter lidt er, at MLM jo handler om direkte salg og passiv indkomst - og det er der jo ikke noget af på Facebook. 

Men du behøver ikke lede efter et koncept der minder om MLM eller Network Marketing - for alle mennesker laver Network Marketing hver eneste dag - vi er bare kun nogle få, der bliver betalt for det (som Big Al Schreiter siger). 

Hver gang man anbefaler en film, en restaurant, en butik til sine venner, så har man lavet Network Marketing - og hvis de anbefaler det videre, så har du lavet Multi Level Marketing - du er bare ikke blevet betalt for det. Smile

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan I:

Man kan godt argumentere for, at Facebook er en form for Network Marketing - man markedsfører produkter, nyheder, idéer m.m. i sit netværk - og man kan også argumentere for, at det er multilevel, da et opslag kan blive delt i mange led (venners, venners venner). 

Der hvor teorien halter lidt er, at MLM jo handler om direkte salg og passiv indkomst - og det er der jo ikke noget af på Facebook. 

Min eneste tanke med at lave symbolik mellem MLM og facebook -  så denne evige diskussion omkring for eller i mod MLM slutter.

Du nævner passiv indkomst og det er der vel meget lidt i verdenen der er, når det gælder menneske til menneske -  forstået på den måde at hvis jeg uddanner dig gratis, og du vælger at køre din egen vej, vil jeg da godt have procenter at dit salg, som betaling for min ydelse -  så det er ikke en passiv indkomst i mine tanker at jeg så tjener på dig, andet end langsigtet betaling.

Givet at selv livet på Facebook er der masser grobund, for at udøve MLM  -  men min tanke går på om selve Facebook, som overordnet medie driver MLM og det mener jeg og måske burde det hedde MMMMMMMLM - da det er personer / brugere , som er deres produkt .

Facebook har bare gang i millionvis af mindre MLM på samme tid..... og facebook er moderskibet til ethvert netværk på Facebook og tjener på dette og tjener på hvert et led, ned af eller til siden og hjælper folk til at netværke

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)