Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er jeg mon på den rette hylde?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Oct 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at vende spørgsmålet, men sådan en lørdag aften virker det som en uskyldige tidsfordrev at poste her.

Jeg er 31 år gift med to børn, hus, to biler uden at vi ”sidder for hårdt i det”. Jeg dimitterede som diplomingeniør for snart syv siden, og har siden haft beskæftigelse i to store internationale fremstillingsvirksomheder, 5 år det første sted, inden jeg skiftede til min nuværende arbejdsplads.

Jeg tjener i mine øjne en god løn, og jeg er også i stand til at sige fra, så jeg ikke slæber afsted med at for mange interessetimer. Jeg har det som sådan meget godt.

 

Min udfordring er dog at jeg er ved at køre træt i optimeringsprojekter, bureaukratiske alfahanner/hunner, Lean møder og generelt management speak uden større virkelighedssans.

Hvad så – er det ikke min opgave at melde fra over for overstående? Jo, måske. Jeg tager kampe fra tid til anden, men skulle bruge alle mine kræfter melde konstruktivt tilbage på det hele, havde jeg dårligt nok til at passe de projekter jeg sidder med.

 

Hvad skal jeg så gøre? Med mindre der sker noget helt vildt, så kunne jeg vel bare passe mit og ellers ride med på bølgen, skift stationcar’en ud hver tredje år til en dyrere model, slæbe familien afsted på dyrere ferier et par gange om året og sige det var det.

Men materielle goder har jeg sjældent gået meget op i, så det store trøst finder jeg ikke nødvendigvis ved at ride med på bølgen år efter år.

Inden jeg lige lister ”mulighederne” op giver jeg lidt bonus info:

  1. Jeg er ikke den ”fødte ingeniør”, og startede egentlig med humaniora på universitet (sprogligt). Jeg stoppede efter to semester, pga. manglende interesse i enkelte/flere fag, umotiverede medstuderende, og ringe(?) beskæftigelsesmuligheder indenfor netop det område.

  2. Jeg er lidt af en ”tænker”, og vil meget tæt på at skifteover til civilingeniøruddannelsen, med henblik på en mulig P.hd

 

Mulighed 1.     Give det et år eller to i nuværende virksomhed, forsøge at præge udviklingen, få det bedst ud af det.

Mulighed 2.     Overvej et skift af arbejdsplads, men forbehold for at de samme forhold også gælder dér.

Mulighed 3.     Træk stikket ud på at et (planlagt) tidspunkt, tage kandidatuddannelse snarest med henblik på en mulig P.hd. Men selv om et akademisk miljø måske kan være meget inspirerende, så er der ikke tvivl om at med mine uddannelse i betragtning, så vil P.hd’en i et eller andet omfang komme til at omhandle det optimering og management speak jeg i forvejen er ved at køre træt i.

Mulighed 4.     Overveje en anden kandidatuddannelse som kan rumme egne faglige interesser bedre (her tænker jeg specifik på en cand.it uddannelse). Nu skal man passe på at græsset ikke er bare er grønnere på den anden side, og for mig er det heller ikke nogen god idé nu at tage en uddannelse hvor jeg f.eks. skal til hovedstadsområdet for at finde et job bagefter.

Mulighed 5.     Go blue collar! Ja, der må være en grund til at der stort set aldrig sker skift i denne retning. Der var en artikel i Politikken engang om akademiker der gik voksenlære som møbelsnedker. Men reality check – er det muligt, giver det mening, kan jeg det?

 

Kald det bare midtvejskrise, men jeg vil egentlig bare høre om der var andre der tidligere har haft samme tanker?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at have viden / løsning  om dine tanker / situation m.v.  så har jeg dog et råd.

Hvis du vil have respons af kvalitet, bør du nok koge din lange tekst ned. til trods for at det er svært, da detaljerne har en vigtighed for dig.

/ Serie

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Minimér din økonomiske risiko. Sælg skrammel du ikke behøver.

Derefter kan du gå efter, det du brænder for. Det er vigtigt tror jeg.

VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Serie:"Hvis du vil have respons af kvalitet, bør du nok koge din lange tekst ned". Nu er vi altså nogen, som kan mere end at læse tresætningers statusopdateringer, se 12 sekunders videoklip og svare med en like og småkzak...

Begbie:

Jeg synes, du skal fornemme i maven, hvad du brænder for. Hvis det ikke kun er fordi, du har penge nok, at penge ikke rigtig betyder noget, er der jo masser af muligheder.

Mange i netop dette forum, herunder undertegnede, vil nok anbefale dig at blive selvstændig og udbyde de tjenester, du har lyst til at beskæftige dig med. Og/eller tage en uddannelse indenfor det, du har lyst til.

Det er trods alt lysten, der driver værket. Held og lykke med at komme over midtvejen.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Begbie

Ud fra dit indlæg er virker det som om du endnu ikke har fundet det som du virkeligt brænder for.

Derfor må det jo næsten være første prioritet, at se om du kan prøve nogle af vejene så hurtigt og konsekvens løst som muligt.

En mulighed du kunne overveje er at prøve at tage et fag eller to fag på ITU ved siden af dit arbejde, på den måde kan du snuse til en Cand. It. hvis det går godt, så kan det sagtens være at du få et job indenfor branchen. Markedet for it-arbejdskraft er super hot, man kan ikke svinge en død kat uden at ramme en der har brug for f.eks. en .Net udvikler.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg gav mig selv et halvt år til at mærke efter, om jeg bare havde "blues", eller om jeg skulle bryde op og lave noget helt andet.

Valgte i første omgang en ny arbejdsplads som ansat og det var ikke mig, men gav mig værdifuld viden og indsigt. Og ikke mindt penge, så vi havde en buffer, da vi sprang ud som selvstændige.

Jeg tror ikke på at skift til en lignende virksomhed kan gøre en masse for dig. Gør noget, du brænder for. Enten i dit job eller i din fritid.

Ellers går årene bare....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):
Serie:"Hvis du vil have respons af kvalitet, bør du nok koge din lange tekst ned". Nu er vi altså nogen, som kan mere end at læse tresætningers statusopdateringer, se 12 sekunders videoklip og svare med en like og småkzak...

Og det mener jeg stadig 

Tilmeldt 25. Oct 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for inputtet. Det er sikkert sandt at jeg endnu ikke har fundet det jeg brænder for.

Helt enig, at man skal undersøge mest muligt om en uddannelse inden evt. valg. Havde lignende tanker vedr. cand.it for seks år siden, fik købt en af bøgerne til 1. semester, bladrede den igennem og gjorde ikke mere ved det.

Jeg havde en lignende krise efter ca. et halvt år på arbejdsmarkedet. Jeg besluttede den gang mig for at sige min uforbeholdende mening om tingenes tilstand ved hver lejlighed i en periode - det hjalp lidt den gang. Ellers bliver man bare én af de mange surmulere der fylder så meget i kontorlandskabet.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)