Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anparter afvigende fra indskud

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

JensChr.:
alligevel får en ejerandel på 50-60-70-80-90% selvom en  investor indskyder væsentlig flere penge som B-anparter.

Kan du ikke forklare mig forskellen på en stemmeandel og en ejerandel?Devil

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 01:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunne løsningen måske være at stifte et IVS med 1.000 kr (eller mere) og hver stifter indskuder det halve, altså 50/50 ejerskab. Herefter indskuder stifter 2 f.eks. kr. 20.000 som ansvarlig kapital, selvfølgelig efter gældende regler om markedsrente.

På den måde har stifter 1 puttet 500 kr i selskabet og stifter 2 20.500 kr.

Når selskabet er konsolideret tilbagebetales det ansvarlige lån til stifter 2 og ingen har indskudt flere penge end den anden. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren:

Herefter indskuder stifter 2 f.eks. kr. 20.000 som ansvarlig kapital, selvfølgelig efter gældende regler om markedsrente.

På den måde har stifter 1 puttet 500 kr i selskabet og stifter 2 20.500 kr.

Når selskabet er konsolideret tilbagebetales det ansvarlige lån til stifter 2 og ingen har indskudt flere penge end den anden. 

et lån vil jo mig bekendt være et lån - og ikke ansvarlig kapitial og ikke del af selskabskapital som udgangspunkt  men et lån kan da sagtens bruges hvis det er i starten at der er behov og 50/50 ellers er i orden .- det kan også gives som konvertibelt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

TheCokeGuy:

Hvis man rent hypotetisk ville starte et anpartsselskab med en partner hvor den ene ville skyde penge i selskabet og den anden køre det, og man aftale at eje en halvdel hver. Hvordan ville man udforme stiftelsesdokumentet i henhold til tegning af anparterne?

Spørgsmålet var hvorvidt 2 parter kan kontant stifte et ApS hvor kun den ene kommer med kapitalen.

Jeg ser ikke lån som en del af spørgsmålet:)

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
et lån vil jo mig bekendt være et lån - og ikke ansvarlig kapitial

Cookie ;    Hvad ligger du i udtrykket "ansvarligt lån" ???

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Spørgsmålet var hvorvidt 2 parter kan kontant stifte et ApS hvor kun den ene kommer med kapitalen.

Jeg ser ikke lån som en del af spørgsmålet:)

Arguins: Nu var det jo dig selsv der var inde på IVS med indskud til overkurs....

Hvis parterne skal være lige stillet økonomisk er det vel mest naturligt at indskude kapital til samme kurs. Med et ansvarligt lån kan stifter/långiver dels få lånet forrentet og dels retur fra selskabet uden at beskattes af disse penge....

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt :), men overkurs har intet med lån at gøre.

Man må formode at når 2 parter bliver enige om at være ligeværdige parter i et selskab og den ene indskyder et højere beløb end den anden, så er det fordi at den anden enten har andet at bidrage med, eller gør det ifm selskabets drift.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren:

Cookie - John Hannover:
et lån vil jo mig bekendt være et lån - og ikke ansvarlig kapitial

Cookie ;    Hvad ligger du i udtrykket "ansvarligt lån" ???

jeg har mig bekendt ikke talt om ansvarligt lån. Jeg forstår ikke hvad du skrev at man kunne gi et lån so ANSVARLIG KAPTIAL og kaptial er vel andet end lån. Jeg håber lån generelt aer ansvarlige - men de har intet med ansvarlig kapital at gøre som du skrev:

Søren:
Kunne løsningen måske være at stifte et IVS med 1.000 kr (eller mere) og hver stifter indskuder det halve, altså 50/50 ejerskab. Herefter indskuder stifter 2 f.eks. kr. 20.000 som ansvarlig kapital, selvfølgelig efter gældende regler om markedsrente.
 indskuder som ansvarlig kaptial til markedsrente efter stiftelse - Det ser jeg som lån, jeg har ikke hørt om ansvarlig kapital der forrentes med markedsrente  så den forstår jeg ikke OG

Søren:
Når selskabet er konsolideret tilbagebetales det ansvarlige lån til stifter 2 og ingen har indskudt flere penge end den anden.
er jo så pludseligt et ansvarligt lån og ikke ansvarlig kapital og det er jo ting forskellige ting i samme forslag - jeg er helt enkelt tabt?

Ansvarlig kapital er ikke lån - lån er - lån og ikke som sådan ansvarlige i forhold til kreditorer osv. Du ser vel også, at jeg ikke er ene om ikke at forstå tanken.

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ansvarlig kapital = selskabskapital

Ansvarlig lån = lån som efterstilles et selskabs øvrige gæld (kan først indfris når alle andre har fået deres penge)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Ansvarlig kapital = selskabskapital

Ansvarlig lån = lån som efterstilles et selskabs øvrige gæld (kan først indfris når alle andre har fået deres penge)

Som altid fra dig - en fin forklaring - Det må så også betyde - at det: 

Ikke har spor betydning for ejerandel eller ansvarlig kapital som sådan - indgår slet ikke i selskabskapitalen - men som sagt- lån kan jo sagtens være en del af en løsning  Spørgmål:

Hvordan oprettes en ansvarligt lån i forhold til et almindeligt? Kan man blot skrive i lånebrevet, at det efterstilles alt andet gæld i selskabet - eller skal det noteres et eller andet sted -(kunne man tro) ??

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)