Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anparter afvigende fra indskud

Side 2 ud af 5 (43 indlæg)
Tilmeldt 3. Jul 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, du kan gøre det både med stemmeforhold og ejerforhold. Jeg har selv gjort det med 2 ApS´er. Grundlæggende har du ret m.h.t. et IVS, men hvis man alligevel skal indskyde kapital i IVS svarende til et ApS, hvorfor så ikke stifte et ApS og få de fordele det trods alt medfører?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener stadig at tingene blandes sammen :). Forskellige kapitalklasser er ok, men det er stemmeforhold etc disse differerer med og ikke ejerforhold. 1000 kr kan ikke blive 50% af 80.000 kr.

Hvad er det for fordele med Aps contra IVS du tænker på?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Hvad er det for fordele med Aps contra IVS du tænker på?
her vil jeg da godt byde lidt ind

KUNNE være at banker og kreditorer lægger lidt mere i en der sætter 50.000 kr ind på bagepladen i risiko end en der sætter 1 krone ind (fornuftigt tænkt eller ikke - nok i alle fald ret klart tilfældet hos mange)

Kunne være at man vidste man i alle fald ville lave om til ApS når man havde kapital klar - og så vil turen rundt om IVS koste revisor erklæring - let 10.000 kr mere end direkte til ApS

Kunne være at man tænkte at man nok solgte anparterne en gang (og der er ikke lommer i ligklæder) og så bliver man beskattet af hele salgsprisen fra 1 krone og op som aktieindkomst ved start via 1 kr IVS og ikke før fra 50.000 kr ved ApS - den samlede skat vil så være ens til den tid, men vist kan man ha glæde af udskydelse

Der er så også klare fordele ved IVS, herunder mindre kapital binding nok den mest oplagte Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, den holdning er jeg også delvist enig i, men :)

Indskudskapitalen står ikke alene! Et Aps der ikke er i stand til at lave en fornuftig konsolidering af egenkapital, er ikke mere værd end et IVS med samme egenkapital størrelse.

Om kapitalstørrelsen er 50.000 eller 10.000 udgør i min verden ikke en væsentlig difference, når vi ser på virksomheden driftsmæssigt og mht kreditvurdering.

Det bliver spændende at se hvordan vi ser på IVS i løbet af de kommende år. 

Er der overhovedet nogen grund til at ændre et IVS til ApS på et senere tidspunkt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Om kapitalstørrelsen er 50.000 eller 10.000 udgør i min verden ikke en væsentlig difference, når vi ser på virksomheden driftsmæssigt og mht kreditvurdering.

2

Det bliver spændende at se hvordan vi ser på IVS i løbet af de kommende år. 

3

Er der overhovedet nogen grund til at ændre et IVS til ApS på et senere tidspunkt?

1  enig også ud fra at der er mange ApS med negativ egenkapital, men omvendt afspejler stiftelsen måske lidt og måske er det ikke urimeligt hvis en bank er mere nervøs ved en ung der vil satse 1 kr frem for 50.000 kr - virkeligheden tæller

2 Ja i den grad for der er større risiko for negativ kapital og måske også flere som ikke er fuldt modne til at drive selskab der stifter IVS mod tidligere ApS?? - lad os krydse fingre

3 Nej ikke ud over pt 1 umiddelbart - måske udlandet vil se forskelligt på typerne IVS og ApS også - men ellers næh

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig igen :), men mht pkt 1 så er indskuddet i det aktuelle tilfælde højere end den påtænkte anpart. Resten er overkurs, og altså ikke til at hæve umiddelbart.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

arguins:
men mht pkt 1 så er indskuddet
mit svar på pt 1 var på IVS generelt

Mangler måske et "problem" mere ved formen. Mange tror det er LØSNINGEN på alt, og ender ud med personlig kaution hvor det måske for mange var bedre at blive i enkeltmands - og afdække risiko på anden vis OG ha fradrag i personlig indkomst for underskud - en vis "hype" om IVS som jeg tror faktisk kan skade nogen, der ville har tænkt to gange ved ApS kravet

Jeg siger ikke IVS er tosset eller skulle være forbudt - jeg nævner bare nogle af de ting man må ha med i pakken af pro et contra

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt, men nu var det et konkret løsningsforslag til trådstarters udfordring, og ikke en generel snak :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Det er korrekt, men nu var det et konkret løsningsforslag til trådstarters udfordring, og ikke en generel snak :)

ok men svært at opfatte det du skrev som andet end generelt om IVS - 

arguins:

Om kapitalstørrelsen er 50.000 eller 10.000 udgør i min verden ikke en væsentlig difference, når vi ser på virksomheden driftsmæssigt og mht kreditvurdering.

2

Det bliver spændende at se hvordan vi ser på IVS i løbet af de kommende år. 

3

Er der overhovedet nogen grund til at ændre et IVS til ApS på et senere tidspunkt?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Jul 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne lige slå fast, at det er muligt, at udstede aktier/anparter med forskellige rettigheder, både hvad angår udbytte og stemmeret. Selskabsstyrelsen har udarbejdet følgende vejledning http://erhvervsstyrelsen.dk/file/436739/vejledning-om-etablering-af-anpartsselskaber.pdf hvoraf det under pkt. 8.5.1 bl.a. fremgår at:

Ligeledes kan vedtægterne tillægge anparter tilhørende en bestemt klasse højere
eller lavere stemmeværdi (stemmevægt) på generalforsamlingen. I selskabsloven
er der ingen grænse for, hvor stor forskel der må være mellem kapitalandeles
stemmeværdi.92
Udbytte og andre udbetalinger fra selskabet til anpartshaveren sker som
udgangspunkt efter dennes forholdsmæssige andel i selskabskapitalen. Dog kan
der, i lighed med de forvaltningsmæssige rettigheder, udstedes anparter med
forskellige økonomiske rettigheder ved indførelse af kapitalklasser,..... Der er derfor intet til hinder for, at en iværksætter med en god idé indskyder 1.000 kr. i A-anparter og alligevel får en ejerandel på 50-60-70-80-90% selvom en  investor indskyder væsentlig flere penge som B-anparter. Det er alene et spørgsmål om hvad man forhandler sig frem til.
Side 2 ud af 5 (43 indlæg)