Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan værdiansætter du en virksomhed?

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 21. Apr 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 07:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt overordnet betaler man for den forventet fremtidig indtjening. Du køber altså en virksomhed i forventning om at den vil kunne forrente dine investering med x %. På den måde kan der regnes baglæns. 

Er der en forventet fremtidig indtjening per år på kr. 1.000.000 og køber har et afkastkrav på 10 % vil prisen være 1.000.000/ 0.1 = 10.000.000 

Læg mærke til at jeg skriver den forventet fremtidige indtjening og ikke den nuværende. Da der er tale om en tro på en fremtidig indtjening kan prist fastsættelsen dermed variere betydeligt alt efter hvem man spørger, da det kommer an på hvordan man tror virksomheden vil udvikle sig i fremtiden som jo er påvirket af mange forhold. 

Afkastkravet er påvirket af hvilke risiko man tillægger virksomheden. Lavere risiko = laver afkastkrav

Det skal forstås sådan at hvis jeg skulle købe Coca Cola som ikke har nogen særlige former for gæld og har bevist af de kan tjene penge i mange år så ville jeg være tilfreds med en lavere forrentning. Skal jeg i stedet købe en ny virksomhed som er i hård konkurrence hvor risikoen for at den fremtidige indtjening vil være presset så vil jeg kræve et højere afkast da jeg løber en større risiko.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Benjamin Serup:
Helt overordnet betaler man for den forventet fremtidig indtjening
Jeg har opkøbt over 10 virksomheder og vil godt lige advare mod den forsimpling. Det er ikke fordi det er forkert MEN det er bestemt heller ikke rigtigt, at prisen sættes efter fremtid kun. Årsagen er, at det er meget vanskeligt at sige hvad indtjeningen er fremover, og sælger vil altid mene at om 3 år er omsætningen 4 gange så høj og indtjeningen steget tilsvarende eller mere.

Langt de fleste mindre virksomeder skal købes mere ud fra bevist indtjening hidtil - kunne være snit af seneste 3 år, med hoved vægt på seneste år og måske tillagt en forventning til næste år, så det ender med gennemsnit af måske to eksisterende regnskaber og forventning til det næste

Den store risiko ved at købe virksomheder er netop, at sælger vil ha fremtiden vægtet vældig tungt, og at, specielt nye købere, lader sig lokke med ned ad den vej.

Det er oplagt at hvis en virksomhen er veletableret og har vist vækst de seneste 3 år på 30% om året, så må fremtiden regnes ind, men der er ikke ret mange virksomheder der har den slags vækstrater. De beviste resultater er de vigtigste

Selvklart vil køber tænke fremtidig indtjening, men det skal han ikke gi så meget for ved købet, da den jo også vil være et resultat af, at han har overtaget virksomheden og dermed et resultat af købers indsats. For køber er det også langt nemmere at finansiere købet ved at få sin bestyrelse - og sin bank - til at se lyset i, at gi 10 mio kroner for en virksomheden der HAR bevist overskud på 1- 2 mio per år - end på en der har overskud på 20.000 kr men forventer at få et meget bedre resultat fremover Smile

helt enig iøvrigt i, at jo større risiko jo større krav til forrentning - lille risiko og historisk god vækst, måske 20-30 gange overskud OK, stor risiko måske max 5 gange overskud

vh John Hannover

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Apr 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er umuligt at sige hvad fremtiden bringer. 

Det ville være logisk at se på foregående års indtjening for at spå om den fremtidige - men mange andre faktorer spiller ind. 

Jeg vil derfor holde fast i, at det er den fremtidige forventet indtjening man betaler for - så kan der diskuteres hvordan vi bedst spår om den fremtidige indtjening. 

Tilmeldt 31. Oct 12
Indlæg ialt: 8
Fra  Rådgivningscentret, Solrød Strand Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dine betragtninger er lidt for teoretiske. Den rigtige pris er den som køber er villig til at betale. Prisen styres også af de betragtninger køber gør sig. Betragtningerne vil være vidt forskellige afhængig af købers situation og ønsker.

Tilmeldt 21. Apr 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig styres prisen af hvad køber er villig til at give. 

Jeg prøver blot at forklare hvordan en professionel køber, meget forsimplet, værdifastsætter en virksomhed. 

Spørgsmålet i tråden er "hvordan værdiansætter du en virksomhed"

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

rgc@post8.tele.dk:
Den rigtige pris er den som køber er villig til at betale
det kan så siges endnu klarere

Den rigtige pris er den som køber vil betale OG sælger er beredt at sælge til.

Der er i øvrigt en masse psykologi i det ud over de mulige beregningsmodeller

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Aug 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

"Den rigtige pris er den som køber vil betale OG sælger er beredt at sælge til"

Så kort kan det siges.

Tilmeldt 31. Oct 12
Indlæg ialt: 8
Fra  Rådgivningscentret, Solrød Strand Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er vistnok virus i din PC for der kan i svaret ikke bruges de 3 danske bogstaver som det danske alfabet slutter med. Ved indtastning af disse bliver det ;'[. derfor intet svar herfra.

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

rgc@post8.tele.dk:
Der er vistnok virus i din PC for der kan i svaret ikke bruges de 3 danske bogstaver som det danske alfabet slutter med. Ved indtastning af disse bliver det ;'[. derfor intet svar herfra.

Det lyder mere som om at tastaturet er sat til engelsk.

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Tilmeldt 31. Oct 12
Indlæg ialt: 8
Fra  Rådgivningscentret, Solrød Strand Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

supplerende: Den pris som en kunde er villig til at betale er den rigtige, ligesom køber vil se på hans alternative muligheder, derunder kvalitet og pris. I øvrigt henvises til tidligere udførlig uddybning af dit spørgsmål.

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)