Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan værdiansætter du en virksomhed?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 5. Oct 11
Indlæg ialt: 399
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg arbejder meget med Virksomhedsbørsen her på Amino og i den forbindelse er jeg blevet klar over at mange er rigtig meget i tvivl om prisen på deres virksomhed. Det gælder sådan set både købere og sælgere. Hvordan vurderer man værdien?? 

Jeg er derfor ude efter om der sidder nogle erfarne iværksættere herinde og har erfaring med køb af virksomheder. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan du vurderer værdien af en virksomhed du overvejer at købe? 

f.eks. er jeg nysgerrig efter:

- Er der nogle bestemte nøgletal der er vigtigere end andre? 

- Hvilke oplysninger skal du minimum have for overhovedet at kunne lave en nogenlunde vurdering? 

- Er der nogle enkelte faktorer som kan "vælte hele korthuset" så at sige, altså¨er der enkelte ting som kan gøre alle andre faktorer er ligegyldige? 

Vi håber at blive meget bedre til at hjælpe iværksætterne på Virksomhedsbørsen med prissætning indenfor den nærmeste fremtid :-) 

Fra Ringsted
Tilmeldt 13. Oct 14
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Det vigtigste er om der er et reelt driftsoverskud, eller om overskuddet er opstået fordi ejer ikke beregner løn til sig selv, ikke betaler husleje/varme/el, har venner/familie som gratis/billig arbejdskraft.

Dernæst om ejeren er vital for virksomheden, eller om den kører fint uden. Kræves der specialviden, som kun ejer har eller som er svær at få fat på?

Er der målbare aktiver? Bygninger, maskiner eller udstyr og hvad er det bogført til i forhold til en evt. købspris.

Fordeling af medarbejdere - alder, kvalifikationer, ansættelsestid.

Først når disse helt basale ting er afklaret, kan vi begynde at regne.

Tilmeldt 16. May 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Niels 

For mig er der en ting som jeg skal være tydelig før jeg kan begynde at pris sætte alle øvrige poster ; Hvorfor er virksomheden til salg?

Er det generations skifte, helbred ol. nye udfordringer, interne problemer, kapital mangel ? 

Alle disse forskellige grunde til at sælge , har hver deres indflydelse på prisfastsættelsen , og hvilke investorer det appelerer til !

De to vigtigste nøgletal er  indtjenings potentiale og Risiko !

Hilsen

Eric  

Fra København
Tilmeldt 5. Oct 11
Indlæg ialt: 399
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for jeres svar. 

Det er meget godt at få et indblik i køberens tankegang. Også for de sælgere der sidder herinde! 

mobilhjælp:
De to vigtigste nøgletal er  indtjenings potentiale og Risiko !

Ja og netop dette er jo spørgsmålet, hvordan vurderer man indtjeningspotentialet? 

Som køber er man vel heller interesseret i at skulle betale for potentiel indtjening, skabt på baggrund af tiltag, man selv skal lave først.

Tilmeldt 16. May 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er mange forskellige indtjeningspotentialer ; f.eks en virksomhed som afhændes pga sygdom, og allerede har indtjening, vil normalt vurderes til at have det samme eller bedre potentiale i de kommende år 

en produktons virksomhed som pga kapital mangel ikke har fået markedsført et næsten nyt produkt , har et potentiale ( som kun i mindre grad er afhængig af købers tiltag) 

Den gode ide til et produkt eller forretnings område har også et indtjenings potentiale ( forventet avance - renter og risikopræmie af investeret kapital = potentialet i idéen . 

Hilsen Eric 

Fra Ringsted
Tilmeldt 13. Oct 14
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

mobilhjælp:
For mig er der en ting som jeg skal være tydelig før jeg kan begynde at pris sætte alle øvrige poster ; Hvorfor er virksomheden til salg

Problemet her er, at man ikke altid kan stole på svaret - det er ikke kontrollerbart. Sælger kan sidde inde med en viden, som gør at han vil sælge mens han kan få penge ud af det, mens køber ikke har den viden og blot får at vide "vil noget andet/har tabt lysten/pensioneres/konen vil skilles".

Mvh Maria

Tilmeldt 16. May 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Den risiko findes altid.

Der er også måder at modvirke effekterne af det ; f.eks løbende overtagelse, forskudt/ resultat afhængig betaling.

hvis man kun regner prisen udfra verificerbare tal, og dokumenteret overskud, bliver der langt imellem handlerne.

50% af beslutnings grundlaget er den mavefornemmelse man har efter at have læst tallene OG set sælger ( og eventuelle ansatte) i øjnene.

Hilsen

Eric  

Tilmeldt 31. Oct 12
Indlæg ialt: 8
Fra  Rådgivningscentret, Solrød Strand Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Som praktiker har jeg følgende bemærkninger: Du kan indledningsvis stort set glemme alt om nøgletal, dog ikke f.eks. dækningsgrad. Det er helt andre ting der tæller f.eks. den reelle (ikke manipulerede) indtjening (overskud før renter og skat) - den reelle egenkapital hvis du skal overtage alle aktiver og passiver suppleret med spørgsmålene: Er det en sårbar branche f.eks. konjunkturbestemt, en branche i vækst? Virksomhedens merpotentiale. Kan du og den nye virksomhed sammen skabe synergi. En enkelt stor debitor/kunde som må lukke, måske tilmed uden dividende kan lukke selv den bedste virksomhed.

Mange tror at enkeltmandsvirksomheder kan sælges. Sandheden er at kunderne handler med dig som sælger og ikke dit firma. Der er det stort set helt umuligt at sælge enkelmandsfirmaer som måske til med har ganske få ansatte. Dette kun dog bedres lidt hvis de såkaldte etableringsvejledere foreslog forestående iværksættere at købe et bestående firma FORUDSAT at de kan købe det billigst muligt. Det kan f.eks. være et lidt forsømt firma. På denne etableringsmåde, får du alle hjælpemidler/værktøj til en meget lillepris, et kundekartotek og en firmatelefon som helt af sig selv ringer en gang i mellem.

Hvis det drejer sig om et større firma eller en sag hvor der i forbindelse med købet skal lægges en del penge er det vigtigt inden køb at have foretaget en såkaldt due diligence.

Jeg varetager gerne helt eller delvis sælgers eller købers interesserer.

Hvis I ønsker et foredrag derom kan jeg også hjælpe til.

Mange gode hilsener

Rådgivningscentret v/civiløkonom Peter Pedersen tlf. 56148688  pp@rådgivningscentret.dk se også www.rådgivningscentret.dk 

Fra København
Tilmeldt 5. Oct 11
Indlæg ialt: 399
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

rgc@post8.tele.dk:
Jeg varetager gerne helt eller delvis sælgers eller købers interesserer.

Hej Peter

Når nu vi lige har fat i en rådgiver som dig, så må du jo kunne give os lidt mere info.

For der er vel nogle bestemte modeller som i putter virksomhederne ind i når deres værdi vurderes.

Om der så tages fra og lægges til i de forskellige modeller så de passer til de enkelte virksomheder, må der alt andet lige være nogle faste paradigmer som værdien vurderes ud fra. 

Har du noget mere konkret information som måske kunne hjælpe nogle af iværksætterne herinde med at træffe en rigtig beslutning? Smile

Tilmeldt 31. Oct 12
Indlæg ialt: 8
Fra  Rådgivningscentret, Solrød Strand Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis det skal være professionelt kan der ikke arbejdes med standardiserede modeller med faste paradigmer.

Hvis du vil have endnu mere konkret viden må du som tidligere nævnt foretage en due diligence for den enkelte virksomhed.

Du kan slå udtrykket op på nettet og blive inspireret der. Som tidligere skrevet kan der også bestilles foredrag hos mig derom.

Rådgivningscentret v/civiløkonom Peter Pedersen   - rådgivningscentret.dk

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)