Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af fortjeneste på fragt

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle dejlige mennesker!

Jeg er kommet i den situation at jeg simpelthen ikke kan se for mig hvordan jeg lige skal få dette bogført korrekt. Det er nok en lille ting men jeg mangler lige en som kan forklare det til punkt og prikke :)

Hvis jeg køber for 1000 kr fragt i postlabels gennem post danmark så bogfører jeg dem således: debiterer 2300 - Fragt uden moms og krediterer 55000 - Bank med 1000 kr. Så langt så godt!

Når jeg så vælger at sælge en vare til kunden så tager jeg 59 kr i fragt som der jo så bliver krediteret 1300 - salg af fragt(momsfrie) og debiteret 55000 - Bank med 59kr.

Nu er det jo så bare sådan at jeg køber postlabels og de har en værdi af 38,50 kr stykket så når der bliver brugt sådan en på at sende en pakke afsted så har jeg jo en fortjeneste på 20,50 kr. Hvordan bogføres dette helt korrekt?

Bonusspørgsmål: Hvis kunden nu køber for over 500kr så er fragten gratis for kunden. Hvordan ville i gøre i dette tilfælde?

Jeg bruger Dinero som bogføringsprogram.

Håber der er nogle venlige sjæle som har tid til at give en lille hånd :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis der er tale om porto som du køber momsfrit - så kan du bruge udlægsordningen hvor du kun for moms på netop fortjenesten - men kun hvis det er køb af momsfri porto - type frimærker o.l. ex post dk http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/porto-udlgsordningen.html må du læse igennem - det er ikke helt simpelt men heller ikke svært når du har tygget dig igemmen

Ellers var det jo bare som du gør at bogføre udgiften til fragt for sig .- og indtægten for sig - så ville du ha momsfradrag for den købte fragt (hvis den var med moms) og betale moms af hele dit salg af fragt

Det er netop ved frimærker og momsfri porto at udlægsordningen kan bruges for der har du jo ikke momsfradrag for købet, og hvis du ikke bruger ordningen, så skal du af med moms af hele beløbet du fakturer for i fragt

Læs godt igennem og du forstår

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John!

Jeg kan godt forstå at jeg skal betale moms af min fortjeneste inden for fragt. Jeg ville bare høre om der var en nem måde at bogføre fragten på? :) Det er jo meget nemt at købe for 1000 kr fragt og så bare bogføre hele beløbet på køb af fragt kontoen.

Det der bare nager mig er hvordan jeg skal holde styr på hvad fragtomkostningen har været for at få sendt varen? Hvis jeg i de fleste tilfælde sender varen med en fragtomkostning på 38,50 kr så ved jeg jo at jeg har en fortjeneste på 20,50 kr. Men hvis fragten i visse tilfælde er højere?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

brug af udlægsordningen og bogføringen er klart angivet i mit link og det skal bogføres præcist som angivet ellers så er det bare køb af fragt/porto uden moms og så salg af porto med fuld moms og dermed en højere pris mod kunden.

Samlemetoden som er klart beskrevet i linket (og ellers må du google andre om udlægsordning) er netop til at nogen kan ha højere pris end andre - men du må læse linket og bruge metoden 100% korrekt, ellers kan moms jo forkaste den. (fragtkonto udgift og indtægt til netop de ting der er under udlægsordning helt som beskrevet)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Så hvis jeg køber for 1000 kr fragt og lad os sige at prisen er 25 kr pr label = 40 labels.

Hvis jeg så sælger for 1000 kr fragt og prisen jeg tager er 50 kr = 20 labels brugt.

Er det så først af de resterende 20 labels jeg sælger fragt for nu der skal opkræves moms da det overstiger 1000 kr som jeg har betalt i fragt?

Ellers så tror jeg da godt nok jeg misforstår din blog :/

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Martimus:

Så hvis jeg køber for 1000 kr fragt og lad os sige at prisen er 25 kr pr label = 40 labels.

Hvis jeg så sælger for 1000 kr fragt og prisen jeg tager er 50 kr = 20 labels brugt.

Er det så først af de resterende 20 labels jeg sælger fragt for nu der skal opkræves moms da det overstiger 1000 kr som jeg har betalt i fragt?

Ellers så tror jeg da godt nok jeg misforstår din blog :/

ja det gør du. Det hele bogføres på sær konti og så ser man helt automatisk fortjeneste til moms  som aldrig fremgår af fakturaen for momsen - men det står nu ret klart.-

Som du spørger synes jeg du skulle overveje at få en ekstern bogholder til at hjælpe dig igang - det kan gøres eksternt via telefon og delt skærm/dropbox osv så du undgår en række fejl også i mange andre ting sikkert - www.agera.dk kan du få gratis tilbud fra - det er ikke dyrt med en time her og der.

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Oct 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark/Reviso  Inden du beskylder for at komplicere: Du må da helt mangle moms på fortjeneste på fragten i dit eksempel - ellers er det da ikke lovligt? 

Du mangler da helt, at få bogført moms af de 20,50. Moms er så 4,10 som debiteres konto 1300 og krediteres 64000 salgsmoms

Det du gør er at få fortjeneste på salget af fragt/porto uden trådstarter betaler moms af det?? det er da ikke et godt råd fra en med Reviso i navnet 

Dinero klarer da endnu ikke den automatisk - ret mig hvis jeg tager fejl - for så skal Dinero også rette deres instrukser? (og andre systemer vel heller ikke  - da der jo godt kunne være porto uden moms i indkøb som aldrig kom ud i salg og man må jo ikke få negativ moms/moms retur hvis salgs samlet var under køb af tilsvarende porto)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar Mark! I må bære over med mig men jeg skal nogle gange høre det flere gange på forskellige måder før den siver helt ind :)

Men det som du skriver er ved køb af 1 stk ja. Hvordan vil det se ud hvis jeg vælger at købe 100 stk. postlabels = 3850kr?

Så debiterer jeg vel 3850,00 på 2300 Fragt uden moms og krediterer 55000 Bank. Korrekt?

Så kommer mit store dilemma.. Nu sælger jeg så fragt for 59 kr som jeg krediterer 1300 Salg af fragt og debiterer 55000 Bank.

Behøver jeg så at bogføre mit køb af fragt hver gang jeg sælger en vare da jeg tager en postlabel i brug til forsendelse? :)

Tilmeldt 20. Oct 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John (og martimus)

Jeg beklager mit valg af ordet komplicere :)

Jeg skal derudover også hurtigt undskylde for at have skrevet noget der var direkte forkert - John har helt ret i det han skriver, og jeg fik vidst skrevet før jeg havde hovedet med. Jeg sletter naturligvis det indlæg jeg skrev før.

Jeg kender ikke Dinero, så den kan jeg helt ærligt ikke svare på :)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)