Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PMV virksomhed - fordele/ulemper??

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 19. Sep 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart lyder PMV som en god løsning, hvis man vil have en hobbyvirksomhed, men man hæfter personligt og må ikke importere/eksportere.... ? Hvad  gør andre med hobbyforretninger?

Man beskattes som ved personlig indkomst - som jeg læser det. Hvordan kan det evt. være en ulempe?

Hvad skal jeg være særlig opmærksom på??

Kan se, at der vil være udgift til sådan noget som affaldsregistrering fra kommunen. Vil der være andre udgifter som man skal tænke på?

På forhånd tak :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

der findes ingen virksomhed som sådan hvor man ikke beskattes personligt men hvis du stifter egentlig personlig virksomhed og har erhvervsmæssig drift (ikke hobby) og vil betale økonomihjælp - kan du bruge VSO og kun beskattes med selskabsskatteprocent - indtil du hæver - en udskydelse om du vil

Affaldsafgift tror jeg ikke du rammes af da oms skal være over 50 t og det må den jo ikke være i PMV - se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/09/pmv-personlig-ejet-mindre-virksomhed.html 

Du kan se PMV som enkeltmandsvirksomhed light til at øve dig på uden moms - vil du importere fra uden for EU og vil du kunne forudse omsætning over 50.000 duer det ikke, men så kan du jo altid bare ændre PMV til egentlig enkeltmands med moms og du har samme CVR nummer

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Sep 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar :-)

Jeg undrede mig netop over affaldsgebyret, fordi det står beskrevet på virk.dk, men kan se du også nævner det på din blog. Jeg må prøve tage kontakt til kommunen.

Jeg vil prøve læse mere om det hele på din blog - tak for linket! :-)

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 20
Fra  Idun Skandinavia Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Når man allerede har importeret varer, via pmv også forudbetalt moms.
Men omsætningen stiger over 50.000 kr. og man ændrer driftsform til normal enkeltmandsvirk.

- kan man så fortsat sælge disse varer uden moms da der er betalt moms, eller skal man faktisk ud og betale moms 2 gange!
 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

fra moms registrering og frem er det salgs moms på alt så lige så snart man kan forvente at overstige 50.000 skal man absolut momsregistrere sig. Man kan vel ikke sige moms to gange men købsmomsen på lager er det sket med (skulle vel gerne være meget mindre end salgs momsen- og til gengæld har man jo haft alm fradrag for den som udgift - så det er ikke så helt simpelt

Har du fået noget leveret i overgangen kan du gi leverandøren dit moms nummer og få en ny faktura muligvis

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

mar.kevin92:


- kan man så fortsat sælge disse varer uden moms da der er betalt moms, eller skal man faktisk ud og betale moms 2 gange!
 

Er du først blevet momsregistreret så fanger bordet og du skal ligge salgsmoms på alle dine udgående fakturaer.

 

I forhold til fradrag, er mit svar todelt da jeg ikke ved hvorfra du har importeret dine varer. Indenfor EU hedder import erhvervelser, og udenfor EU kalder man det import (momsjargon)

Erhvervelser; Her skal du kontakte din leverandør og bede dem om en kreditnota på den oprindelige faktura, for derefter at lave en ny faktura inklusiv dit momsnummer hvor beløbet er uden moms. (Hvis ikke du får en korrekt faktura, har du ikke ret til momsfradrag også kommer du ud i en situation hvor du betaler dobbelt moms)

Import; Her burde der ikke være betalt noget moms? 

I begge tilfælde skal der afregnes import/erhvervelses moms, som du efterfølgende har fradrag for igen.

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 20
Fra  Idun Skandinavia Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, mange tak for svarene john og Jesper.

Men det vil sige vis:

Jeg har importeret for 23.000 kr. tøj her er så betalt moms i Sverige 25% 

Så omsætning eksempelvis er kommer op på 60.000 .-    (altså over 50.000 så omregistrering nu er gået over til normal enkelmandsvirk.)

Så er det bad luck som sådan vis man ikke for lavet en ny regning over dem man har købt hos?

-----
Ellers kan man tage det ind som fradrag siger i? altså i årsregnskabet kan jeg vel give de 23.000 ind som varerforbrug på omsætningen af de 60.000 og så skal der vel kun betales personlig skat af (60.000 - 23.000) altså 38.000 kr. ?
 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

mar.kevin92:

Så er det bad luck som sådan vis man ikke for lavet en ny regning over dem man har købt hos?

-----
Ellers kan man tage det ind som fradrag siger i? altså i årsregnskabet kan jeg vel give de 23.000 ind som varerforbrug på omsætningen af de 60.000 og så skal der vel kun betales personlig skat af (60.000 - 23.000) altså 38.000 kr. ?
 

Det er korrekt forstået, hvis du har betalt moms i sverige og det ikke er muligt at få din leverandør til at ændre fakturaen (og give dig den betalte moms retur) så er der stadigvæk skattefradrag for den betalte moms (som i dit regnestykke)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Det er korrekt forstået, hvis du har betalt moms i sverige og det ikke er muligt at få din leverandør til at ændre fakturaen (og give dig den betalte moms retur) så er der stadigvæk skattefradrag for den betalte moms (som i dit regnestykke
helt absolut - og du kan ikke lige få ændret fakturaer fra udlandet fra før moms reg - for det kan du jo ha solgt uden moms - så det kan du KUN hvis det er efter moms reg bestillingen

Som PMV er hele prisen inkl. betalt moms en udgift som giver fradrag som udgift

mar.kevin92:
Ellers kan man tage det ind som fradrag siger i? altså i årsregnskabet kan jeg vel give de 23.000 ind som varerforbrug på omsætningen af de 60.000 og så skal der vel kun betales personlig skat af (60.000 - 23.000) altså 38.000 kr. ?
60 -23 = 37  - men i alle fald husk også, at dit køb ikke er forbrug - det er det først når varen er brugt. Til regnskabet skal du tælle dit lager op x indkøbspris og lægge til dit resultat (eller flytte fra forbrug til lager i bogholderi)

Det at du har PMV betyder i øvrigt ikke, at du kan vente med registrering for moms og alm virksomhed - hvis du kan se at det er klart du kommer over 50.000 kr så SKAL du registrere - så det er ikke lige først 50 t som pmv på 6 mdr og så bagefter nye reg og videre op til ialt f.eks. 120 t på 12 mdr uden risiko. Registrer når du oplagt kan se, at det bliver over 50 t på en 12 mdr periode

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 20
Fra  Idun Skandinavia Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak igen til begge to!

det var lige præcis det jeg skulle være sikker på!

for i princippet er de 23.000 vareforbrug blevet betalt af mig privat, og på dinero har jeg posteret det som varerforbrug,


så når omsætningen er på de her 60.000 kr. må jeg gerne lade de 23.000 (skattefrit) Stå/over på min konto da dette var et reelt varerforbrug

For så derefter at afregne personlig skat af de resterende 37.000 kr. 




Det er meget flinkt af jer og give denne "lille" hjælp. Da det hjælper meget når lige er opstartet !
Mange tak 


 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)