Hej amino brugere, Jeg har har drevet en lille forretning siden januar 2012. Jeg fik udleveret bilagene af min revisor som jeg så skulle have med hjem. Da man jo er doven en gang imellem lod jeg bilagene være i bilen og indtil jeg nåede at tage dem hjem har der været tyveri i min bil. Mit spørgsmål er. 1 - Hvad gøre jeg, hvis skat beder om mine bilag for kontrol ? (har jo ikke bilagene længere). 2 - Hvor mange år skal bilagene gemmes ? (jeg ved godt at det var 5 før i tiden) er der sket en ændring ? Mvh Enes |
Hej Enes.
1. Du skal skynde dig at få en håndfast erklæring fra din daværende revisor, hvor han bekræfter, at du har haft de pågældende bilag for det pågældende år. Herudover bør du finde kontoudtog - eller lade banken gøre det - og lignende, som kan dokumentere så meget som muligt. F.eks. har Skat jo selv oplysninger om løn og moms. Findes meget store udgiftsposter, kan du eventuelt kontakte kreditor for at få kopier af bilag. Hvis det bliver aktuelt, ville jeg sige det som det er, især hvis du har gjort en indsats for at dokumentere de vigtigste poster.
2. Google søgning på "Hvor mange år skal bilagene gemmes" foreslog omformulering til "hvor mange år skal man gemme bilag", som i tredje hit gav "5 år". Jeg synes, det er små-pinligt, at du ikke spørger Google eller andre søgemaskiner først. Hos skat.dk var det også tredje hit.