Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ekspert i svensk lov vs dansk lov, og hvor en retssag skal anlægges søges

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

I forbindelse med jeg i marts flyttede hjem til danmark fra sverige er jeg kommet i en tvist som jeg nu ønsker hjælp til.

I august måned modtager jeg en stævning fra et parkeringsselskab. De har givet mig en afgift/bøde for at parkere ulovligt, jeg har bestridt kravet tilbage dengang jeg boede i sverige, idet jeg gjorde gældende at i og med de først gav mig en bøde, og samme parkeringsvagt derefter kom og sagde jeg skulle flytte bilen, så mener jeg ikke at bøden er gyldig - jeg mener det er enten eller, og hvis man har fået bøden, ja så må man holde der. Parkeringsfirmaet nægtede dette og jeg bestridede derfor kravet.

Da jeg modtog stævningen - på min danske adresse - var jeg indstævnet ved den svenske domstol "Malmo Tingsratt" og skulle sende svarskrift hertil.

Jeg skrev til dem at jeg beder dem afvise sagen, idet at jeg bor i Danmark, og jeg er af den overbevisning at sagen derfor skal anlægges ved nærmeste domstol ved min bopæl.

Retten svarede tilbage at i følge svensk lov er Malmö Tingsratt bemyndiget til at tage sig af en sådan sag, og derfor kan sagen ikke afvises.

Første spørgsmål til jer er så; Kan det virkelig passe at svensk ret er højere end EU-regler o.lign.? Jeg mener helt bestemt at jeg tidligere har læst et sted at en sag altid skal anlægges ved nærmeste domstol ved sagsøgers bopæl - også selvom der er flere lande imellem. Jeg mener også dette er det mest fair, for jeg bliver jo pålagt uforholdsmæssigt store omkostninger, bare ved at skulle frem og tilbage til Sverige, for at svarer i en sag hvor jeg selv mener jeg "ikke er skyldig".

Anyways - jeg svarede retten tilbage at jeg fandt dette meget mærkeligt, og jeg er overbevist om der er regler i øresundsforordningen og EU der siger noget andet, så at jeg sender mit svarskrift med forbehold. Jeg sendte herefter mit svarskrift til dem, og har i dag modtaget et brev om at jeg skal møde i retten d. 1. december, for at drøfte sagen. Der står at jeg skal møde, eller kan sende en i stedet for mig.

Det vil sige at jeg nu - på grund af en sag om 750 kr + sagsomkostninger - bliver pålagt benzin, bro (i alt omkring 1500 kr) for ikke at tale om 1 hel dags fri fra arbejde. Jeg føler mig et eller andet sted i en rigtig afpresnings situation, og tror ikke på at lovgivningen virkelig er så urimelig, for hvis den er sådan, kan alle virksomheder jo bare sagsøge folk uden for landet for små beløb - og de fleste vil blot vælge at betale, for at slippe for at skulle tage til et andet land for at forsvare deres uskyld. Personligt har jeg da også tænkt mig, hvis det virkelig passer at lovgivningen er som den er - at jeg bare betaler, for ikke at bruge mere tid og penge på denne sag.

Jeg håber derfor der er nogen eksperter her på Amino der kan fortælle mig hvordan jeg skal forholde mig, og om jeg har ret i jeg kan kræve sagen skal anlægges i Odense - hvor jeg bor. Hvis jeg har ret, vil jeg meget gerne bede om specifikke henvisninger til lovstof, som jeg kan henvise til, og hvordan jeg skal forholde mig hvis retten stadig nægter.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

ingen der ved lidt om dette?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg er ikke jurist, men kan det ikke tænkes, at årsagen til at du indstævnes til at mæde i Sverige er at du på tidspunktet for overtrædelsen havde bopæl i Sverige.

Ligesom du finder det uretfærdigt at du skal erholde ekstra omkostninger for møde i Sverige, kan man vel også vende det den anden vej og sige at din modpart ikke skal have ekstra omkostninger som følge af at du flytter bopælsland efter overtrædelsen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arguins,

Tak for svar. Jeg kan godt se pointen, men hvis vi tager udgangspunkt i logikken at man er uskyldig til det modsatte er bevist, så må det vel være sagsøger der skal have "udfordringen" såfremt han er sikker i sin sag, og ikke sagsøgte der skal vurdere hvorvidt det er værd at forsvare sin uskyld, eller om man bare skal erkende for at slippe for yderligere omkostninger.

Det mest spændende ville dog være at vide hvordan reglerne præcist er, så håber lidt der er nogen på amino der ved det? :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

hvis logikken er, at man som udlænding kan nægte en bøde eller en afgift for noget med bil kørt i et andet land - og det land så skulle sagsøge i udlændingens land - så var der næppe nogen turist der gad overholde ret mange regler, så jeg synes det giver en del logik at en protest mod en bøde -

Mig bekendt har det indtil for nyligt netop været sådan , at udlændinge ikke fik tilsendt bødeforelæg for at køre for hurtigt i DK. Jeg har en lille fornemmelse om, at det er ændret, i alle fald for EU borgere . Lidt om bøder og EU HER   Jeg aner ikke om det omfatter parkering for jeg tror det er noget med at hvis den er over 70 euro kan de indrive den lokalt. Du kan gå i advokatvagten som er gratis og sikkert få svar der - 

Har du overvejet, om du måske kan anke til retten skriftligt og få den behandlet uden at skulle møde op. 

Du har givet selv overvejet om de 750 er ret meget postyr værd i retfærdigheds følelsens forsvar

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Udgangspunktet er, at hvis du får en bøde i Sverige eller Norge af mindre størrelse, så kan sagen køres ved de danske domstole. Der er så den hage ved det at du ikke har fået en bøde, men en afgift. Bøder er noget, politiet udsteder, mens en afgift typisk udstedes af fx DSB eller parkeringsvagter. Sådan en sag skal køres som et civilt søgsmål, hvorfor der kan gælde andre regler. Hvis du har fået en afgift i Sverige, så må du altså forvente at skulle i retten i Sverige, hvis du vil bestride afgiften.

Når det så er sagt, så giver en betalt afgift dig formentlig ikke ret til blive holdende. I Danmark kan du få en afgift samt risikere at få borttransporteret dit køretøj, hvis det fx holder i vejen. Og det koster en hel del mere en afgiften. Det er klart at et privat selskab ikke kan beordre dig til at fjerne din bil, men de kan godt være i deres gode ret til at få køretøjet fjernet for din regning, hvis ikke du selv vil fjerne det - selvom du har fået en afgift.

Hvis du har holdt ulovligt og de kan dokumentere det, så er det altså hamrende ligegyldigt at du fjernede bilen, da du fik besked på det. Det har intet med afgiften at gøre, medmindre at det er selskabets politik. Du har holdt ulovligt, og det koster ved kasse 1. Jeg kan ikke se problemet i at du skal møde i retten i Sverige, da det er i Sverige, din sag kører. I øvrigt kører danske sager som udgangspunkt også i den retskreds, hvor handlingen er foretaget. Kører du til København og får en bøde eller afgift, så kan du altså regne med at skulle møde i retten i København, hvis du er uenig i bøden eller afgiften.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Mig bekendt har det indtil for nyligt netop været sådan , at udlændinge ikke fik tilsendt bødeforelæg for at køre for hurtigt i DK. Jeg har en lille fornemmelse om, at det er ændret, i alle fald for EU borgere . Lidt om bøder og EU HER   Jeg aner ikke om det omfatter parkering for jeg tror det er noget med at hvis den er over 70 euro kan de indrive den lokalt. Du kan gå i advokatvagten som er gratis og sikkert få svar der - 

Husk en "parkeringsbøde" ik er en bøde, men derimod en afgift, og derfor ik er omfattet af reglerne for bøder. Der er tale om civile søgsmål, og mig bekendt kan det godt gøres i Sverige, da hændelsen er sket i Sverige på et tidspunkt, hvor trådstarter har boet landet. Igen det er et civiltsøgsmål, og derfor er jeg 95% sikker på, at møderetten max kan flyttes til Malmö, som de svenske myndigheder også forklarer!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Tak for svar.

Jeg meddeler retten jeg erkender afgiften og betaler :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)