Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af enkelmandsvirksomhed ved siden af mit fuldtidsarbejde

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 07:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg skulle lige til at trykke på opretknappen for at få min enkeltmandsvirksomhed oprettet (at last) men så kom jeg til at tænke på noget. Det meste af det jeg har læst om emnet går (så vidt jeg forstår) ud fra at enkeltmandsvirksomheden er ens hovedbeskæftigelse, hvilket ikke er tilfældet for mig. Jeg har et fuldtidsarbejde ved siden af og jeg den enkeltmandsvirksomhed jeg vil starte skal således blot "dække" de eksterne konsulentopgaver jeg varetager udenfor mit normale arbejdsregi. Estimeret en 100000-150000 om året. Mit spørgsmål til jeg kyndige mennesker er så:

1) Gør det nogen forskel ift. stiftelse og beskatning i enkeltmandsvirksomheden at jeg har et fuldtidsjob ved siden af? Jeg tænker her specielt på princippet om virksomhed=person

2) Er den en korrekt antagelse af beskatning af firmaets overskud holdes helt separat for den indkomst skat jeg betaler som lønmodtager?

3)Hvis jeg en dag skulle være så uheldig at blive arbejdsløs antager jeg at jeg skal opløse virksomheden før jeg kan få dagpenge. Kan man gøre det fra den ene dag til den anden og vil det blive accepteret af A-kassen?

4) Er der andre forhold jeg bør være opmærksom på?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Nej slet ikke - samme mænge penge og du må godt ha job ved siden af. De som betaler dig, skal lige sikre sig, at du ikke egentlig er lønmodtager eller honorarmodtager for dem og du skal naturligvis ikke konkurrere med dit faste job

2 Ja og nej. Den skat du skal betale i virksomheden betales i første omgang ved at dit fradrag reduceres så du betaler den via din løn - men så har du jo overskuddet at bruge af ved siden af - se lidt om hvad man betaler skat i personlig virksomhed http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html  og her netop om det med at skatten trækkes via løn ved nedsat fradrag og dernæst via b skatteopkrævninger

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-ved-personlig-indtjening.html 

3 . normalt ja - du skal meddele a.kassen at du er selvstændig ved siden af. Du kan lukke den med helt kort varsel men skal jo så købe alt du måtte ha købt i virksomheden ud igen personligt med moms

4 - som nævnt, at du ikke konkurrerer med nuværende arbejde som ellers i en del fald kan bruge det til at fyre dig

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu en gang tak John for meget brugbare svar.

Konkurrence er jeg naturligvis opmærksom på, jeg får læst op på reglerne i dine links, men ift. A-kassen mener du da at jeg skal gøre dem opmærksom på det nu, uanset om jeg ikke forventer at blive arbejdsløs anytime soon?

Mvh. Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja normalt kræver a.kasser at man - ud over at stå i kassen som ex sælger - også registreres for at drive selvstændig virksomhed (en del af deres mulighed for at kontrollere siden) så ja det er normalt et krav. Ellers kan det give besvær siden - Men det kan givet behandles forskelligt fra kasse til kasse. Der bør dog absolut intet kunne ske ved det, da du jo opfylder optjeningskravet som ansat stadigt. Også som selvstændig kan du jo i øvrigt optjene dagpengeret

De godkender sjældent at lægge de to ting sammen-  timer fra job og timer fra selvstændig - men hvis selvstændig i sig selv har indtjening der svarer til optjeningskravet, så kan man jo forsætte med det http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/selvstndig-hvad-med-kasse-og-dagpenge.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Aug 12
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Eftersom du kan bevise, hvis du en dag skulle blive ledig, at du har kørt din virksomhed ved siden af dit normale fuldtidsarbejde, burde der ikke være nogen problemer med a-kassen.

Der burde heller ikke være problemer med at fortsætte din virksomhed imens du er på dagpenge. 

Bemærk at der kan være forskellige krav fra akasse til akasse, men hovedsagligt så må du gerne drive en HOBBY-virksomhed imens du modtager dagpenge. Dvs. du ikke må være fast bundet af din HOBBY virksomhed (dvs. du må fx ikke have åbnings/kontakttider), derudover er det bare at modregne den tid du bruger i din hobby virksomhed på dit dagpenge kort. Om du så tjener 10.000kr på en times arbejde i din hobbyvirksomhed, så bliver du stadig kun modregnet 1 times dagpenge (kan ikke huske hvad satsen er, men noget ala 110kr). 

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for gode svar til jer begge!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)