Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fastansættelse, hvad med enkeltmandsvirksomheden?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har igennem tre år arbejdet som selvstændig, og har derfor en sum penge 'opsparet' i virksomheden i form af udskudt skat. Nu har jeg valgt at sige ja til en stilling i en virksomhed, og jeg er så i tvivl om hvad jeg skal gøre med min enkeltmandsvirksomhed og især de førnævnte penge. Jeg vil allerhelst bare lade firmaet være, og så aflevere 0-regnskab de år jeg ikke har nogen indtægt i firmaet. Kan jeg det?

Hvis jeg lukker virksomheden bliver jeg jo nødt til at betale den udskudte skat. Det kan sagtens tænkes at jeg vil arbejde som selvstændig igen senere, og så ville det jo være ærgerligt hvis jeg havde betalt de penge. Kan jeg lade pengene stå i firmaet, forudsat at der hverken er nogen indtægter eller udgifter? En medarnejder fra Skat fortalte mig i dag at det kan godt lade sig gøre, men min revisor har fortalt mig det modsatte, så jeg er ærlig talt lidt forvirret...

VH
Martin 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

du må køre over VSO med den udskudte skat, og jeg tror mest på din revisor -

hvis du har år helt uden aktivitet-hvor VSO jo kræver erhvervsmæssig aktivitet - tror jeg nemt skat kan nægte VSO - men bed din revisor om lovgrundlaget. Du kan sikkert også forvente svar herinde - ellers - om alt andet glipper - så kan du be skat om bindende svar. 

Husk også at CVR kan ha betydning - for dagpenge hvis du vil kunne ha den ret - men det skal bare meddeles a kassen at du har et sådan - og så vil det kunne lukkes hvis behov for dagpenge siden

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

martin.noerskov.jensen:
En medarnejder fra Skat fortalte mig i dag at det kan godt lade sig gøre, men min revisor har fortalt mig det modsatte, så jeg er ærlig talt lidt forvirret...

Lyt du bare din til din revisor. Virksomhedsskatteloven § 1 siger at du for at anvende virksomhedsskatteordningen skal drive selvstændig erhvervsvirksomhed. Det vil sige at du aktivt skal gøre noget for at tjene penge. Med andre ord ingen aktivitet og du opfylder ikke betingelserne for at bruge virksomhedsskatteordningen.

Hvis det er et større beløb kunne du overveje at omdanne til et ApS med eksempelvis skæringsdato 31/12. Det er en proces som blot skal være klaret inden 30/6 2015.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Virksomhedsskatteloven giver mulighed for, at et opsparet overskud først beskattes i året efter ophør, d.v.s. også ved manglende aktivitet i virksomheden.

Hvis aktiviteten er ophørt i 2014, så vil et opsparet overskud senest skulle beskattes for indkomståret 2015, hvilket bevirker, at man har et helt år til at få tilført nye aktiviteter.

Tonny

Tilmeldt 21. Oct 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, jeg vælger at stole på min revisor :-)

Min revisor har også fortalt mig at jeg kan fortsætte virksomheden, hvis jeg f.eks. investerer pengene i en bolig eller et vindmølleprojekt eller lign. Problemet med det er så bare at jeg stadig skal aflægge årsregnskab, og det koster jo penge at få lavet...

Er der nogen her der har erfaring med at holde liv i firmaet på den måde?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)