Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Base i Danmark IVS - filial i andet EU land

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Mar 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har haft egen virksomhed I et andet EU land siden '99 som jeg nu har lukket her I '14. Min aktivitet var/er  håndværker inde for design/ møbler. Jeg er nu I Danmark og vil nu åbne en web shop med base I Danmark Web shoppen skal udgøre den største aktivitet salg af  høj kvalitets vare (som jeg solgte og udøvede  I mit gamle firma).

Min filial I mit "gamle" EU land skal være base for mine gamle/ og selvfølgelig Nye kunder. Jeg vil trappe ned på det "hårde fysiske" arbejde, men jeg har stadig mange kunder så derfor en lille filial til de gamle kunder.

er der nogle der ved hvordan det foregår altså base I Dk med en lille filial I et andet land ?

jeg skal leje et lokale hvor jeg kan overnatte når jeg er der.

regnskabs føring ?  jeg har en revisor til filialen  men ikke I DK

for det jeg sælger I DK betaler jeg selvfølgelig skat/moms af I DK

men det jeg sælger fra filialen skal det køre over skat/moms derfra?

er der nogle bestemte regler for I % hvor meget af filialen må stå for indtjening?

Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på?

Jeg ved absolut intet om det er der mon nogle der kender til noget?

Håber på en masse gode indput så jeg kan komme igang.... mine kunder venter Big Smile

venligst Makii

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Basalt set skal du udarbejde et regnskab til brug for Danmark som omfatter din aktivitet i DK plus i filialen. Skatten beregnes på baggrund af den samlede indtægt men fratrækkes den skat som filialen har betalt i det land, som den lægger i.

Filialen skal lave et regnskab for sin drift til brug for myndighederne i dets hjemland. Ligesom filialen skal være momsregistreret i det pågældende land, hvis betingelserne er opfyldte.

/Henrik

Tilmeldt 11. Mar 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Mange tak for dit svar,

der kommer helt sikkert flere spørgsmål !!!!

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 07:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Basalt set skal du udarbejde et regnskab til brug for Danmark som omfatter din aktivitet i DK plus i filialen. Skatten beregnes på baggrund af den samlede indtægt men fratrækkes den skat som filialen har betalt i det land, som den lægger i.

Filialen skal lave et regnskab for sin drift til brug for myndighederne i dets hjemland. Ligesom filialen skal være momsregistreret i det pågældende land, hvis betingelserne er opfyldte.

/Henrik

 

Enig i at der skal udarbejdes et regnskab som omfatter både DK og udenlandsk filial. Men gælder territorialprincippet ikke hvis den udenlandske filial (faste driftssted) er en filial af et dansk IVS? Hvis territorialprincippet gælder (hvilket jeg formoder) skal den indkomst der kan henføres til den udenlandske filial ikke medregnes i den danske skattepligtige indkomst.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejendomsinvestor:
Men gælder territorialprincippet ikke hvis den udenlandske filial (faste driftssted) er en filial af et dansk IVS?

Enig med dig i at territorialprincippet er hovedreglen. Jeg er ikke uenig med det du skriver. Jeg gik ikke det skridt videre, da jeg ikke synes basis for at vurdere om der skattemæssigt vil være tale om fast driftssted eller ej. Ligesom flere af de andre undtagelser til hovedreglen meget let kan komme i spil.

Min første tanke gik egentlig på om det er »fornuftigt» at bruge et IVS som filial. To regnskaber og to landes skatteforhold kan koste lidt hjælp til revisor. Stifte filial og få den registreret kan alt efter hvilket EU-land, der tales om være mere eller mindre besværligt og kræver ofte hjælp. Ligesom registreringen også koster. Men de tanker har trådstarter nok allerede gjort sig.

Tilmeldt 11. Mar 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er Frankrig vi taler om,

og jo selvfølgelig har jeg gjort mig tanker mht. kapitalen for opstart I to lande,jeg kender selvfølgelig en del til det tunge parpir arbjede I Fr. men kender intet til at være selvstændig I DK, endnu... det kommer ;-)

Efter at have kigget mig lidt omkring, overvejer jeg at starte I det små (de fleste af mine kunder er private) med den momsfrie løsning. Jeg har læst mig til at den er under 50.000 kr I DK, og under henholdsvis 30.000€ og/eller 80.000€ I Frankrig. Jeg er igang med flere undersøgelser mht. hvad lovgivningen er på det punkt I DK.

Tak for jeres interesse begge to, (modtager gerne flere tanker)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)