Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personligt ejet virksomhed og IVS

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Oct 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Kan og må man lave følgende konstellation til konsulentvirksomhed (spørgsmål af interesse - i praksis er lønudbetaling nok lettere):

Firma A: Personlig ejet virksomhed

Firma B: IVS med fx 1.000 kr. i selskabskapital

Begge med CVR-nummer.

Ydelsen er udelukkende konsulent/timesalg. Der indgår altså ikke varekøb/-lager eller lignende. Ved konsulentopgaver fakturerer IVS kunden. Og IVS køber underleverandørydelse af den personligt ejede virksomhed. IVS tager så fx 5% i brokergebyr. På den måde kan IVS langtsom opspare kapital indtil der kan udbetales udbytte eller evt. konverteres til ApS (jeg er med på de ulemper/omkostninger der er forbundet med at konvertere IVS til ApS).

Egentlig spørger jeg bare af nysgerrighed, for det er i praksis nok lettere bare at udbetale løn fra IVS-selskabet :).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

anden12345:
Egentlig spørger jeg bare af nysgerrighed, for det er i praksis nok lettere bare at udbetale løn fra IVS-selskabet :).
ja det vil jeg da mene. Om du fakturerer fra personlig virkomhed og der betaler personlig skat eller betaler løn i IVS med personlig skat giver vel samme opsparing hvis IVS beholder 5% og betaler selskabsskat af disse 5% som jo skal til for at det bliver til selskabskapital

Din konstruktion kunne måske få skat til at undre sig uden jeg kan se du får noget som helst ud af det

Se lidt om forskelle på IVS og personlig virksomhed generelt, for det er jo ikke sikkert du behøver et IVS når du som jeg løser dig ikke har risiko du ikke afdække i aftaler? Det koster jo på nogle områder ekstra med IVS http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Oct 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

ja det vil jeg da mene. Om du fakturerer fra personlig virkomhed og der betaler personlig skat eller betaler løn i IVS med personlig skat giver vel samme opsparing hvis IVS beholder 5% og betaler selskabsskat af disse 5% som jo skal til for at det bliver til selskabskapital

Din konstruktion kunne måske få skat til at undre sig uden jeg kan se du får noget som helst ud af det

Ok, tak. Egentlig også kun fordi der er visse værdier i det personlige selskab (der allerede eksisterer) som IVS så med tiden kunne købe.

Cookie - John Hannover:

Se lidt om forskelle på IVS og personlig virksomhed generelt, for det er jo ikke sikkert du behøver et IVS når du som jeg løser dig ikke har risiko du ikke afdække i aftaler?

Idéen var at risikoisolere i IVS, hvis der skulle blive rejst erstatningskrav. Jeg anser det ikke for sandsynligt, men man ved jo aldrig om nogen engang vil forsøge at tørre noget ansvar af på en. Jeg er med på, at det koster, men efter hvad jeg kan vurdere er det en mere robust og billigere løsning med IVS end at tegne en decideret forsikring mod det i et forsikringsselskab (der dels er relativt dyr og har et hav af undtagelser, forbehold osv.).

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)