Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skift fra hobbyvirksomhed til I/S?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Oct 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg vil gerne starte en hobbyvirksomhed, hvor jeg udbyder teambuilding øvelser til små grupper. Jeg vil gerne som udgangspunkt gøre det på hobbyplan, med mulighed for at skifte til professionel drift og bringe en ven ind i foretagendet, hvis det bliver aktuelt. Derfor vil jeg rigtig gerne høre, om I kan svare på dette:


1) Min plan er at starte som hobbyvirksomhed, føre regnskab med indtægter og udgifter og tage imod betaling kontant+mobilepay+bankoverførsel+paypal (da man så vidt jeg har forstået ikke kan få en indløsningsaftale til Dankort som hobbyvirksomhed?)


2) Hvis jeg nu driver hobbyvirksomheden i fx 5 måneder for at smage på, om det er noget jeg vil gøre mere ud af - kan jeg så godt på dette tidspunkt bare ændre virksomhedsformen til et I/S og momsregistrere, selvom det ikke var hensigten, da jeg begyndte? Og vil jeg i dette tilfælde kunne få momsfradrag for de dokumenterede udgifter (til materialer og lokale) for de sidste 6 måneder? Eller render man ind i nogle problemer, hvis man ikke opretter CVR fra starten?


3) Hvis man derimod efter de 5 måneder kan se, at det ikke går, og vælger at dreje nøglen om, er der så noget særligt man skal være opmærksom på ved ophør af hobbyvirksomhed? (Så vidt jeg har forstået, skal man kun oplyse noget til SKAT, hvis man har overskud?)


4) Er det på nogen måde muligt at udbetale løn som hobbyvirksomhed?



Tusind tak for hjælpen!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

KasperMadsenH:
 kan jeg så godt på dette tidspunkt bare ændre virksomhedsformen til et I/S

Et I/S (interessentskab kræver to eller flere deltagere).....

KasperMadsenH:
Og vil jeg i dette tilfælde kunne få momsfradrag for de dokumenterede udgifter (til materialer og lokale) for de sidste 6 måneder?

Det er kun muligt at opnå momsfradrag, hvis du ikke har fakturet med moms. Har du faktureret uden moms, efter du har anskaffet dig noget med moms, har du indikeret at du på det tidspunkt ikke er momspligtig.

KasperMadsenH:
4) Er det på nogen måde muligt at udbetale løn som hobbyvirksomhed?

Lønnen er alene dit overskud.....


 



 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 2. Oct 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Henrik Koudahl:

Et I/S (interessentskab kræver to eller flere deltagere).....


Ja det er jeg godt med på - jeg ville i det tilfælde, at jeg eventuelt valgte at oprette CVR-nummer, involvere en ven i projektet.

Henrik Koudahl:

KasperMadsenH:
Og vil jeg i dette tilfælde kunne få momsfradrag for de dokumenterede udgifter (til materialer og lokale) for de sidste 6 måneder?

 

 

Det er kun muligt at opnå momsfradrag, hvis du ikke har fakturet med moms. Har du faktureret uden moms, efter du har anskaffet dig noget med moms, har du indikeret at du på det tidspunkt ikke er momspligtig.

 

Den skal jeg nok lige have igen. Altså: Hvis man starter som hobbyvirksomhed, men henblik på muligvis senere at blive momsregistreret, starte CVR og få momsfradrag med tilbagevirkende kraft, så skal man altså så længe man er hobbyvirksomhed sørge for at sælge sine ydelser uden moms? Eller hvordan?

 

Henrik Koudahl:

KasperMadsenH:
4) Er det på nogen måde muligt at udbetale løn som hobbyvirksomhed?

Lønnen er alene dit overskud.....


 

Yes, den er jeg også med på - men hvis man nu har en kammerat, der hjælper lidt til, og skulle honoreres. Hvad er så den nemmeste måde at gøre det på?

 

Endnu engang mange tak for jeres svar - enhver hjælp er meget værdsat.


 
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Et I/S er som nævnt to ejere og begge har så ansvar og personlig solidarisk hæftelse - Et alternativ er et IVS eller ApS - se forskel - for der er store forskelle i skat og omk: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Hvis du som hobby virksomhed har faktureret noget uden moms - så kan du ikke trække moms fra for noget du har købt inden du stiftede virksomhed - så må du bare sælge det ind til virksomheden til indkøbspris men du må ikke trække moms fra for noget købt inden, hvis du har sendt en faktura uden moms som det du kalder  "hobbyvirksomhed"  Fra det øjeblik du registrerer med moms, har du momsfradrag for alle nye køb som har moms på og skal lægge moms på alle dine salg

Du må hæve helt som du vil i en hver personlig virksomhed - det har intet med løn at gøre og du betaler ikke skat af dine hævninger - se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

Hvis du har I/S så er der så heller ikke løn hverken til dig eller din makker som udgangspunkt, men her kan du godt benytte løn om du vil - her skal du ha fat i en der hjælper dig konkret med opsætning og forståelse af deling af overskud og andet + ejeraftale http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

Hvis du danner enkeltmandsvirksomhed kan du ansætte din ven og betale ham løn med helt alm. indberetning til skat - og samme hvis du stifter selskab - i begge dele skal du arbejdsgiver registreres

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Oct 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Hvis du som hobby virksomhed har faktureret noget uden moms - så kan du ikke trække moms fra for noget du har købt inden du stiftede virksomhed - så må du bare sælge det ind til virksomheden til indkøbspris men du må ikke trække moms fra for noget købt inden, hvis du har sendt en faktura uden moms som det du kalder  "hobbyvirksomhed"  Fra det øjeblik du registrerer med moms, har du momsfradrag for alle nye køb som har moms på og skal lægge moms på alle dine salg

 

 

Tak for svaret! - beklager, at jeg nok lige skal have det skåret ud i pap! :-)

 

Hvis vi tager følgende eksempel:

Jeg starter hobbyvirksomhed. Jeg køber materialer til 1000 kroner inkl. moms. Jeg laver en teambuildingøvelse, og vil gerne betales 500 kroner for den. Herefter beslutter jeg mig for at få CVR-nummer og blive momsregistreret, og vil gerne have momsfradrag for de 1000 kroner, jeg har lagt i mit foretagende.

Hvordan skærer jeg de 500 kroner, jeg gerne vil betales, for at jeg ikke mister retten til senere at få momsfradrag, når jeg momsregistreres? Skal jeg bare angive, at de 500 kroner er inkl. moms?

 

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

du må bestemme dig inden du sender regningen på 500 kr om du vil være momsregistreret eller ikke. Du må ikke sende noget med moms på regning uden, og har du først faktureret noget uden moms - så er der ikke momsfradrag for dine køb.

Har du allerede nu ex fået betalt uden moms - så er sagen klar - ikke momsfradrag for de 1000 kr

Har du ikke - så må du momsregistrere dig inden du sender regninger ud, hvis du vil kunne tage de 1000 kr ind i regnskabet med moms - efter din registrering (og max 6 mdr) se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/aktiverogvareridenstiftelse.html 

Hvis det er ren hobbyvirksomhed kan du ikke ha moms - det er til hvis du vil drive det med indtjening for øje se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/seris-virksomhed-eller-hobbyvirksomhed.html så hvis du vil drive det som andet end hobby - så kald det ikke hobby virksomhed

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis det er ren hobbyvirksomhed kan du ikke ha moms - det er til hvis du vil drive det med indtjening for øje

En noget mere snæver fortolkning end momssystemdirektivets udlægning. Der tales om indtægter og ikke indtjening....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

indtægter for øje vil jeg bruge fremover tak   eller erhvervsmæssig - modsat hobby - ikke erhvervsmæssig

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)