Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af ApS - konv. fra enkeltmands.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Oct 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløj Amino!

Jeg har klinget mig til den viden der i forvejen ligger herinde men jeg tænkte nu har jeg faktisk brug for at stille et spørgsmål selv.

Jeg er nu i den situation at jeg skal til at "upgrade" til ApS med nogle andre gutter. Lige pt. er mit firma registreret og drevet som enkeltmandsvirksomhed, og min egen apportindskud vil være min enkeltmandsvirksomhed.

Meget af det har jeg forstået, men jeg står i følgende situation:

Person vil gerne kaste penge i puljen, som vil svare til ca. 44% af virksomhedens samlede kapital når alle penge er indskudt. Skal personen derfor have tilsvarende 44% af anparter, eller kan man selv bestemme dette i stiftelsesdokumentet/vedtægter?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Du kan opgøre værdien af dine aktiver og bruge dem som apport indskud - der skal revisorvurdering på ved apportindskud - regn ca 10.000 kr.

2. Du kan bruge kontanter til at stifte din andel og spare apport. Du kan så lade det nye ApS købe dine aktiver til ind til det ApS (uden moms hvis det er i samlet og du lukker) - her skal du lige sikre dig med revisor, at det ikke kan ses som skjult apportindskud - men det kan sikkert løses - aktiverne skal du i alle fald være ret sikker på korrekt vurdering af.

3. Du kan ha en goodwill i dit personlige som du får penge for og den skal så også bogføres som indtægt i dit personlige - overdrager du den uden at få noget for den, vil det som jeg ved det, stadigt kunne udløse en goodwill betaling i dit personlige, så overvej stærkt at få revisor til at vurdere, om du har en goodwill problematik

4. Du kan så lukke dit personlig - med de indtægter der er kommet ved salget af aktiver osv - og lave afsluttende regnskab du bruger til skat i den virksomhed.

5. Som udgangspunkt vil 44% af kapitalen eje 44% af selskabet men der kan sagtens laves løsninger med overkurs/aktieklasser som I igen bør lade en revisor rådgive om. Der er med andre ord flere gode årsager, til ikke her at spare rådgivningen bort ved stiftelsen.

6. Husk for himlens ejeraftale http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes du skal have en revisor ind over her, specielt når tredjepart indskyder yderligere midler i selskabet.

Er kursen på tredjemands indskud over 100 er der tegn på at virksomheden har en højere værdi end pari, og derfor potentiel goodwill der kan udløse skat.

Tilmeldt 16. Oct 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svarene! Det har hjulpet :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)