Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælger har fortrudt hvem han solgte hus til. Er der noget at gøre ?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jun 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Historien kort: 

Min kone og jeg har set og budt på et hus som vi utroligt gerne vil købe.

Vi giver et mundtligt bud på 4.4 mil og mægler vender tilbage samme dag og siger ordret "sælger har sagt, at han gerne vil lukke handelen på 4.5"

Vi beder om at der bliver udfærdiget en købsaftale, og inden den bliver skrevet under, ser vi huset igen, hvor sælger tilfældigvis er hjemme samtidig og igen giver udtryk for at han meget gerne vil sælge til os. 

Dagen efter skriver vi under på en købsaftale på 4.5 mil. Vi bliver af mægleren informeret om at der er et andet interesseret par, og at de måske kan byde selvom de ikke har solgt, men at der ikke er en købsaftale endnu. Vi bliver ligeledes informeret om at mægler har møde med sælger dagen efter om formiddagen.

Dagen efter, efter mødet bliver vi så ringet op af mægler, der siger, at vi desværre ikke blev købere af huset. Det andet par havde været forbi mægleren få timer før mødet og underskrevet en købsaftale, og de havde budt en lille smule mere end os.

Vi skriver samme dag en besked til sælgeren personligt, hvor vi siger at vi var kede af at vi ikke kunne købe huset, da vi troede vi havde en aftale.

Det viser sig så at sælgeren troede at det var os, han havde solgt til, og han er utrolig ked af det, da han havde boet i huset i 40 år og syntes at vi skulle købe det.

Desuden sagde han at han aldrig havde sagt at han ville lukke handelen på 4.5 mil, men blot at han skulle have mindst 4.5 mil for huset. 

En ting er at vi føler os misinformeret af mægler (hvis vi vidste at det andet par kunne underskrive dagen efter, og hvordan sælger havde formuleret sig om prisen, havde vi nok budt mere)

En anden ting er at sælger føler sig misinformeret af mægler, da han til mødet fik indtryk fra mægler af, at det var os han solgte til, og at han personligt var ligeglad med de "småpenge" der adskilte buddene, men bare gerne ville sælge til os.

Er der overhovedet noget at gøre for os og sælger (andet end at håbe på at banken alligevel ikke giver de andre købere lov) ?

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Var købsaftalen underskrevet af sælger, eller kun af jer ? Det kan nok være et springende punkt. Uden begge underskrifter er der nok ikke nogen aftale.

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Som det bliver sagt, så skal også sælger underskrive købsaftalen før der er en decideret aftale. Derudover vil du i købsaftalen selv kunne læse om der står noget med fortrydelse. Det plejer dog at koste X-procent af købssummen hvis man springer fra, når begge parter har underskrevet.

Snak dog med mægler og hør om begge parter har underskrevet.

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Brønshøj
Tilmeldt 12. Aug 14
Indlæg ialt: 86
Fra  Realkreditkonsulenten Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Sikke en kedelig situation. Men ikke sjældent man hører om lidt for kreative ejendomsmæglere.

Som de andre også skriver, er det springende punkt, om sælger har underskrevet. Har han ikke det, kan han jo stadig vælge jer. 

Men jeg antager han har skrevet under, som du beskriver situationen. Er dette tilfældet, er der desværre intet at gøre. Sælger har ingen fortrydelsesret, det er kun køber der kan komme ud, mod at betale 1% af købssummen som bod.

Det er let at være sur på mægler her, men husk at køber kan finde på at pynte lidt på sandheden ifht at han måske er blevet fristet/følt sig presset til at tage det marginalt højere bud.

Uanset hvad, er det ikke en fed situation i er i. I kan højst håbe at den anden køber falder fra grundet finansiering eller lignende. Jeg har set flere eksempler på folk der har indgået en købsaftale, endda med købsbevis fra banken, hvor handlen alligevel er gået i vasken, grundet banken alligevel ikke ville finansiere. 

Nu du i øvrigt er ved at købe et hus (måske så ikke det du her taler om), må jeg diskret foreslå dig at du tilmelder dig mit nyhedsbrev. Her kommer jeg med tips til folk som dig, der står og skal købe et hus. -Derudover kan jeg hjælpe dig med at spare penge på dit kommende realkreditlån.

De bedste hilsner

Martin

Tilmeldt 20. Jun 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Som flere har regnet ud, har sælger skrevet under, men muligvis under falske forudsætninger. 

(og ifølge sælger guidet af en meget bestemt mægler)

Nu hører jeg fra anden hånd, at hvis sælger bliver præsenteret for mere en et bud, skal han informeres om muligheden for en budrunde, og skrive under på, hvis han fravælger denne mulighed.

Kan det være rigtigt. I så fald (hvis der ikke er informeret om budrunde) har mægleren vel forhindret sælgeren i at få den optimale pris for huset ?

-Men det er vel ikke noget, der hjælper os ifm handelen?

Tilmeldt 20. Jun 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

-Og tak for de hurtige og brugbare svar....

(Der ikke gør mig mindre indebrændt, men alligevel... Stick out tongue)

Fra Brønshøj
Tilmeldt 12. Aug 14
Indlæg ialt: 86
Fra  Realkreditkonsulenten Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Du vil ikke kunne få ændret noget på denne konkrete handel. 

Du vil højst kunne få ejendomsmægleren i fedtefadet, men det er igen lidt tvivlsomt om du kan løfte bevisbyrden herfor. Du har kun sælgers ord for hvordan det er foregået, og hvis han ikke er interesseret i en sag mod mægleren, kan du ikke gøre så meget.

Ved godt det lyder hårdt, men du er nødt til at glemme den ejendom. Ved godt i sikkert mentalt var flyttet ind osv., hvorfor det er utrolig hårdt ikke at få den i den sidste ende, specielt når det sker på den her måde. Men der er intet du kan gøre.

Jeg tror ikke du har gjort noget forkert i denne sag, men husk til næste gang at hvis du afgiver et bud, at gøre det med en meget kort tidsfrist. På den måde mindsker du sandsynligheden for at mægleren bruger dit bud som løftestang på andre han ved der er interesserede i ejendommen. Få derudover alt på skrift.

Hvis mægleren ringer med noget omkring jeres bud eller lign, så sørg for at skriv en mail tilbage hvor du kort referere hvad i talte om. På den måde mindsker du også risikoen for disse cowboy-tricks.

Held og lykke med boligjagten.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)