Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

køb i firma eller privat ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra kolding
Tilmeldt 26. Sep 12
Indlæg ialt: 175
Fra  Train4More Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer :)

hvis man har en registreret hobby virksomhed, som enkeltmands eller IVS firma.

Er det så mest profitabel at købe arbejdsredskaber og udstyr privat og så bruge dem i firmaet, er der noget økonomisk fordel i det,

frem for at købe det i firmaet, vi snakker firmavarevogn, computer, telefon, musik- og lys udstyr til udlejning, og sådan nogen ting...

Jeg tænker mest i forhold til hvis firmaet skal lukkes en gang, så skal tingene jo sælges, hvilket de ikke skal hvis det er købt privat ?? 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad mener du med "registreret hobbyvirksomhed"?

Enten er man selvstændig erhvervsdrivende eller så er man ikke ? Hobbyvirksomhed er typisk når omfanget er meget meget lille og, der ikke er overskud ved det. Så betragter SKAT et som hobbyvirksomhed (fordi så kan du ikke få fradrag for underskuddet i anden indkomst).

Mht. det med at sælge aktiverne, så er det ligegyldigt om det er hobbyvirksomhed eller rigtig virksomhed. Ved ophør kan aktiverne overdrages til privat (i princippet sælges til privat) til markedsværdi, og der opgøres evt. avance/tab ved salget. Avance/tab indgår så i virksomhedens resultat.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er momsregistreret, er det da altid en økonomisk fordelagtigt, at købe redskaber/udstyr, der skal bruges i firmaet via virksomheden og få momsen tilbage samt fradrag for købet.

Ja, hvis du lukker igen om et år, skal du købe det hele ud, men så er du jo ikke ringere stillet, end hvis du havde købt det fra starten.

Og for hvert år, der går, forringes tingenes værdi og du kan til sin tid købe dem ud til en brugtpris.

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

PS og med det udstyr du beskriver at skulle købe, så lyder det bestemt ikke som en hobbyvirksomhed.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra kolding
Tilmeldt 26. Sep 12
Indlæg ialt: 175
Fra  Train4More Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

beklager, min fejl... med hobby virksomhed mente jeg registreret firma med cvr, men at jeg kun bruger min fritid til at arbejde i virksomheden. da jeg er studerende.

tænkter det er nemmere med et cvr nr, når man sender fakturaer osv. under til klienter og andet. 

men hvis alle aktiverne er købt privat, er de jo ikke virksomhedens ejendom.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:
Hvad mener du med "registreret hobbyvirksomhed"?

Ja, det er en uheldig tendens, at folk kalder et firma, de drive ved siden af f.eks. ansættelse, for en "hobbyvirksomhed" fordi det også er en betegnelse SKAT bruger til at definere en ikke-virksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ikke en hobby virksomhed som IVS og heller ikke som momsregistreret - en personlig enkeltmandsvirksomhed - det kan man ikke ha. Se lige hvad HOBBYVIRKSOMHED ER 

Alt det andet kan du ikke putte i samme spørgsmål. Firmavarevogn kan du ikke ha i personlig enkeltmands uden at bruge VSO og der er masser af andre spørgsmål - nummerplade type hvid/papegøje og svarer ville fylde en lille bog

Udstyr som udelukkende er til udlejning skal du afgjort købe i firmaet men computer f.eks. og andet som du har i hjemmet og som du bruger privat delvist (og det forventer skat generelt hvis det vi taler en enkelt computer i hjemmet) - det må du kun fradrage moms fra i forhold til firmabrugs % som du skal anslå seriøst (når selskabet stiller computer til rådighed for ansatte i hjemmet mener jeg ikke skat godkender mindre end 50% privat som tommelfingerregel) Det betyder du skal bogføre med delt moms som i: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

Det vil gælde for alt det af dit udlejningsudstyr som skat kunne bedømme du også bruger privat ind i mellem. Er det KUN til firmaet - så er der momsfradrag for hele momsen, men det er et af skats fokuspunkter.

Telefon skal du huske at du får beskatning af fri telefon og skal lægge 2.600 kr på din indtægt. Derved betaler du selv telefonen i selskabet - skattedelen af det du betaler - + skat af de 2.600 så telefon skal koster noget over 2000 kr om året, før det kan betale sig at ha den i virksomheden

Ud fra dette og dine tidligere spørgsmål synes jeg, at du skal overveje at finde en ekstern økonomiperson/bogholder/revisor - som kan tilgå dine bilag via f.eks. dropbox og lige hjælpe dig godt i gang med regnskabet. Det vil nok være en samlet besparelse for dig

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er privat udstyr som du allerede har købt privat og i brug selv - så må du bare sælge det uden moms til din virksomhed - Find lignende sager i DBA eller andre steder - så du har stærkest mulig begrundelse for prisen - som du absolut ikke skal sætte spor højere end det ville koste for din virksomhed at købe den fra 3.person

Det ejes så af din virksomhed - og vil du lukke en dag - skal det sælges ud igen inden lukning - til private med moms (forudsat du er momsregistreret som jeg går ud fra) og hvis det er samlet til en anden momsregistreret - uden moms

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)