Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lånefinansiering - crowdlending

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle aminoer. 

Måske har I allerede hørt en del om det, men for dem som ikke har, så er 2 danske virksomheder for ca. 1,5 måneds tid siden blevet godkendt af Finanstilsynet til at måtte drive udlånsvirksomhed via det såkaldte "crowdlending". Det er en slags crowdfundiing (tænk Kickstarter), bare med finansiering i stedet for produkter. Og så er det en finansieringsform som er meget almindelig i USA og England og har været det i flere år. 

Jeg tænkte, at jeg her ville forklare lidt om det, samt dele ud af mine egne personlige erfaringer med denne nye låneform. 

Konceptet går i al sin enkelthed ud på, at man som virksomhed lægger et lån på på en portal, hvorfra forskellige personer så kan gå ind og låne et lille beløb til virksomheden. Det bliver så samlet sammen til en stor pulje, og virksomheden får udbetalt et samlet lån. 

Virksomheder betaler så selvfølgelig tilbage med renter. Der er en del fordele ved dette kontra normale banklån, både set fra långiver og låntagers synspunkt:

For virksomheden er det ofte er nemmere og billigere end at gå i banken. Derudover har de mulighed for at skabe nogle brandambassadører og fortælle folk en historie om virksomhedens projekt, som de ellers ikke kunne. 

For privatpersonen har de mulighed for at få en meget bedre rente, end de vil kunne i banken. Typisk tjener de 7-9 %, hvilket man skal være meget heldig for at få i indlånsrente i banken. Derudover kan man være med til at støtte et projekt man tror på. 

Selvfølgelig er der en risiko ved at udlåne sine penge på denne måde. Men alle virksomheder skal igennem et kreditcheck først, og det er ofte relativt lave beløb (100-300.000 kr) som der finansieres således. Derudover skal ejerne af virksomheden alle give personlig kaution. Risikoen for at man slet ikke kan få f.eks. 200.000 kr tilbage enten via virksomheden eller privatpersonerne bag ser jeg ikke som voldsomt stor. Man skal jo huske på, at platformen har lavet et godt og grundigt check inden, da de jo ikke vil risikere historier i medierne om folk der har tabt penge igennem dem. 


Vi har netop selv kørt sådan en kampagne her, og er kun den fjerde virksomhed i Danmark til at få et crowdfunded lån. Det er altså MEGET nyt. Vi valgte at køre det igennem portalen Lendino og betaler 10 % i rente. 1,3 % til Lendino og 8,7 % til långiverne. Det lykkedes at få lånet 100 % finansieret ved hjælp af 28 forskellige långivere som troede på vores projekt. 

Vi lånte penge til at opstarte et nyt rejsekoncept for kvinder, kaldet Chamica. Vi mener at Danmark mangler et rejsebureau målrettet tøseturene med drinks, spa&shopping og fantastiske oplevelser med de bedste veninder. 

Vores kampagne blev omtalt i DR Nyhederne, hvilket kan ses her: http://www.dr.dk/tv/se/tv-avisen/tv-avisen-1455#!/06:52 

Hvis I har lyst til at læse mere om crowdlending og vores kampagne, har Iværksætteren skrevet disse artikler om det:

http://ivaerksaetteren.dk/flx/crowdnews/nyeste_crowdnews/nyt-rejsekoncept-for-kvinder-soeger-laan-gennem-crowdlending/ (om vores opstart af kampagnen) 

http://ivaerksaetteren.dk/flx/nyheder/lendino-underskud-af-virksomheder-der-soeger-laan/ (om at Lendino mangler flere virksomheder som vil låne penge) 

http://www.ivaerksaetteren.dk/flx/nyheder/pressemeddelelse-fra-lendino-fjerde-laanecrowdfundede-laan-paa-dansk-grund/ (om at projektet lykkedes) 

Hvis nogle af jer går og skal bruge penge til at vækste jeres virksomhed, så kan jeg bestemt anbefale at hive fat i Lendino. De er flinke og forklarer om tingene hele vejen igennem. Og de vil meget gerne have nogle flere virksomheder ind til at låne penge ud! 

Derudover er I også meget velkomne til at spørge mig til råds. Skriv jeres spørgsmål i kommentarerne herunder, så svarer jeg meget gerne og deler ud af min personlige erfaring med dette. 

Håber det kan hjælpe og inspirere nogle iværksættere til at prøve en alternativ finansieringsform. Jeg synes bestemt det er på tide, at bankerne bliver presset lidt på deres ydelser, så vi som iværksættere generelt kan få bedre vilkår og blive behandlet bedre når vi går i banken (hvis banken ved der er alternativer for virksomheden). 


Hav en fantastisk og produktiv dag :-)  Geeked

Fra Varde
Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 83
Fra  Bankpartner ApS Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Rasmus 

Først og fremmest tillykke med jeres finansiering i gennem Lendino. Håber I får succes med jeres nye rejsekoncept. Også en tak for at dele din erfaring med Lendino, det tendere jo til at være direkte reklame, men når jeres oplevelse har været så god, er det jo nok uundgåelig og selvfølgelig ok.

Jeg sidder dagligt og arbejder med virksomheder og iværksættere, som mangler kapital og likviditet til at få søsat deres ideer, så Lendino's tiltag er absolut aktuelt. 

Det jeg synes Lendino's koncept mangler er at tilbyde finansiering til start-ups. Lendino kræver 2 års reviderede regnskaber og det kan en start-up jo ikke fremvise. Der er helt klart en højere risiko ved start-ups og det skal jo afspejles i prisen på lånet

Min pointe er, at mange start-ups kan ikke få finansiering i bankerne pga. at de mangler bagvedstående kapital (sikkerheder). Her kunne ansvarlig lån opnået via Lendino være den afgørende faktor for at en start-up kan få en lang større finansiering efterfølgende i banken og til en væsentlig lavere pris. For jeg synes personligt at 10 % er en høj pris for en virksomhed som Lendino har vurderet til at have en god kredithistorik. Vil da også være rart høre dine/jeres overvejelser omkring prisen og hvorfor I ikke kunne få finansiering i banken.

Jeg synes, der er kommet mange gode tiltag i de seneste år til at hjælpe virksomheder med alternativ finansiering fx. fra Vækstfonden, LEF (Langfristet erhvervsfinansiering) og nu Lendino, men de er alle kendetegnet ved at man skal være i go drift og for de to første skal beløbet der er behov for være meget stor. 

Vi mangler en Crowlending for start-ups! Jeg hører, gerne hvis nogen mener, at det allerede eksistere.

Hvad hedder den anden virksomhed som er blevet godkendt til Crowlending, egentlig? Den har man ikke hørt noget om i medierne.

Go dag og go weekend.

Få den bedste finansiering til din virksomhed. Tjek bankpartner.dk Uvildig finansiel rådgivning

Fra København
Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten. 

Tak for det! Og jeg beklager hvis det blev for reklameorienteret. Det var egentlig ikke tiltænkt, men synes det er svært at undgå når man skal dele ud af egne personlige erfaringer... 

For at besvare dine spørgsmål/kommentarer: 

* Lån til start-ups: Jeg er helt enig. Her mangler der klart noget. Jeg har svært ved at gennemskue hvad løsningen helt skulle være - måske det bare skal være endnu mere risikovillig kapital

* Prisen: Jeg er enig i at 10 % er meget. Vi blev ikke afvist i banken, men her betaler vi 10,5 %, så det er lidt billigere hos Lendino. Vores bank er Nordea, og her har de en regel om at man ikke kan få lov at forhandle om sine vilkår førend man låner samlet 750.000 kr - så indtil da får man som virksomhed kun standard-renten der også gælder private. Og så er det ligemeget hvor mange millioner vi omsætter for og hvor mange titusinder af kroner vi lægger i bankgebyrer hvert år. Som du måske kan læse mellem linjerne er jeg ikke helt tosset med Nordea. Vi kontaktede også Danske Bank, men svaret var her cirka det samme. Jeg kan fortælle at vi i 2013 havde en kreditvurdering hos Bisnode på AAA (den bedst mulige). 

* Vi har allerede et lån hos Nordea med Vækstfonden inde over. Men vi synes det var meget besværligt og dyrt, og det er altså lidt billigere hos Lendino. Vækstfonden er udmærket, men de har kun én løsning til virksomheder der skal låne under 2 mil. kr (hvilket vil sige alle internetbaserede start-ups, som jo ikke skal bruge maskiner etc.), og det er kautionen. Den kan være med til at vippe skalaen for enkelte kunder som er lige på vippen omkring at måtte låne penge eller ej. Men det er ikke den game-changer jeg synes den er blevet udråbt til i medierne. Banken kigger stadig først og fremmest på din privatøkonomi, aktiver der kan tages sikkerhed i osv. Vækstkautionen kommer temmelig langt nede af listen - i min erfaring i hvert fald. 

* Den anden virksomed: De indgår også i DR indslaget og hedder Flex Funding: https://www.flexfunding.com/da - og ja, min opfattelse er også ligesom din, at de ikke har gjort lige så meget ud af PR'en... 

Og lige over mht den gode weekend Cool

Tilmeldt 27. Aug 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:40 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Dette indlæg er blevet slettet.
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)