Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Råd til Ansættelsesforhold, potentiel medejer, optionsprogram

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Sep 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg håber at I kan give jeres råd og indspark til følgende problemstilling. 

Jeg er medstifter af et software firma, som står overfor at skulle udvide staben med en kompetent medarbejder, der skal lægge en solid arbejdsindsats.

Hvis vi finder den rigtige person vil vi meget gerne have personen med som en del af firmaet, så han også har fingrene på kogepladen. 

Personen vi leder efter skal stå for programmering og på sigt blive CTO.

Vores tankegang går på, at ansætte personen med en basisløn i en prøveperiode på 3 måneder for at se personen an og herefter tilbyde andele og ejerskab. 

I ansættelses kontrakten vil der indgå et optionsprogram hvor der vil blive tildelt anparter efter 3, 6, 9 og 12 måneder. 

Anparterne vil kun blive tildelt hvis personen leverer tilfredstillende resultater for hver periode og opfylder nogle defineret milestones.

Buttomline handler det om at vi skal udvide vores team med gode kompetencer og hvordan gør vi dette bedst muligt.

Spørgsmålet til Amino bruger er: 

1) Har I haft lignende erfaringer og hvordan håndterede i dem? 

2) Skal personen ansættes på funktionærkontrakt i prøveperioden og overgå til ejeraftale hvis der bliver tildelt anparter?

3) Hvilke erfaringer har I med optionsprogrammer?

4) Ville I selv ønske at blive ansat på ovenstående vilkår?

På forhånd tak for hjælpen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

bare kort den del jeg ved lidt om

Anparter der skal tildeles udløser skat - så der skal I bruge en revisor eller kyndig på området til at afgøre om hvornår skat udløses/option/tildeling/værdisættelse - og om han skal købe dem eller de tildeles mod at han bare betaler skatten af dem

Også jeres selskabsform har betydning (formentlig IVS eller APS) og så skal der laves en EJERAFTALE som link på forhånd, ellers kan det jo være ligemeget at ha 7% hvis man ingen magt har og måske næsten ikke kan sælge dem af samme grund - det kunne være, at I øvrige ved ophør i virksomheden ville købe/var forpligtede at købe eller andet I beslutter, fra den ansatte til markedspris som i tvist skulle fastsættes af xxx.

Det er ikke ukompliceret at tildele ejerandele som incitament. Det kan være super, men det skal være gennemarbejdet

Hvis funktionær funktion som det lyder som -  vil han skulle ansættes som funktioner på prøve 3 mdr - men det er så ikke givet han bare kommer ud af funktionærbeskyttelse fordi han får en mindre ejerandel - den bør løftes med en en med jura/HR viden ud fra det konkrete

god vind med det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil råde dig til at få bistand til denne sag, da den indeholder flere punkter der skal overvejes nøje.

Mht optionsaftaler, hvor der er en løbende tildeling af optioner ifm opfyldelse af delmål. En problematik jeg nogen gange er stødt på er, at en virksomhed har tildelt anparter for så senere at finde ud af at personen ikke var den rette. Selv små tildelinger kan vise sig at være svære og dyre at tilbagekøbe.

Et alternativ kunne derfor være at optionstildelingen skete lidt senere i processen, og ikke fra start. Eller at optionerne først kan indløses på tidspunkt x under forudsætning af .........

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)