Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skolen er en pestilens - hvad gør jeg?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Livet består af valg hverdag, hele tiden. Nogle mere afgørende end andre. Men du skal hele tiden vælge til og fra, og sådan er det bare.

Føler du selv, at du er godt rustet til at starte en virksomhed? Man kan sagtens køre med 110 km/t, men hvis man tager alle omvejene, så kommer man måske kun frem med 40 km/t i sidste ende. Selvom uddannelse er kedeligt, så lærer man masser af basale og gode ting, som du sikkert kan bruge senere hen. Måske ikke at skrive stil eller udregne et eller andet fjollet, men de helt basale og gode ting.

Om du skal gøre det ene eller det andet, det har jeg ikke forudsætningerne for at sige, men et godt råd er altid, altid og altid at lytte til sit eget hjerte. Hvis det siger, at du bør droppe skolen med de mulige konsekvenser, som det nu måtte have, og du er klar til at tage disse konsekvenser, så bør du gøre det. 
Men men men du bør ikke gøre det, hvis det hele bunder i, at du har læst en eller flere avisartikler om unge, som har gjort det. For du kan ik bruge andres historie til noget, når du skal skrive din egen. Deres forudsætninger var anderledes, end dine er... 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Kolding
Tilmeldt 3. May 10
Indlæg ialt: 314
Fra  www.altimobiler.dk Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

He he kan se mange mener HHX er vejen frem hvis man vil være selvstændig...

tja... jeg gik 2½ år på HHX.... og droppede/blev hjulpet ud:) og så vidt jeg lige ved er jeg den eneste der er selvstændig fra den klasse og ærligt... det var sgu spild af tid hvis jeg havde gjort det for at kunne blive selvstændig!

om jeg er anderledes end alle andre ved jeg ikke... men jeg lærte ikke rigtigt noget som jeg bruger nu... eller jow der blev lige snust lidt til ditten og datten.... men for mig er de ting indlysende og jeg er sikker på jeg havde stået samme sted selvom jeg aldrig havde nærmet mig en handels skole...!

95% af det man lærer/skal lære er 100% ubrugeligt i det selvstændige liv... andengrads ligninger... til hvilken nytte? og det var det som langt det meste af vores matematik gik ud på....

tyske handelsbreve? nu handler jeg en del med tyskere og tyske firmaer... har aldrig haft brug for det! en simpel mail med Hallo Herr Hansen og så lidt skole tysk er rigeligt:)

erhvervsøkonomi? har ikke en chance for at lave et regnskab ud fra det jeg lærte der... og idag er der jo programmer der mere eller mindre gør det for en...

IT : lærte jeg absolut INTET jeg kunne bruge til noget som helst!

dansk : gamle digte? javel ja:)

salg og service : det eneste jeg kan huske derfra er hvad segmentering er:)

samfundsfag : lærte jeg intet andet end at jeg fik fordybet mig lidt i nogen politiske og samfundsmæssige ting... men intet af det jeg bruge i mit firmaliv...

erhvervsjura : jeg skulle delæme ikke kloge mig på noget der selvom jeg havde fået 13 over hele linjen:)

har sikkert glemt et fag eller to.... men i bund og grund synes jeg ikke at jeg lærte noget på handelsskolen som jeg bruger nu til dags...

DOG er en uddannelse alfa og omega! jeg blev udlært elektriker samtidig med at jeg startede op med det her firma... og gider jeg ikke det her i morgen så kan jeg altid blive elektriker igen... det giver mig en sikkerhed som er guld værd for mig... jeg er ikke på nogen måde bange for at den her ikke går... for så bliver jeg bare elektriker igen!

jeg har arbejdet 10 år som special arbejder... og de kollegaer jeg havde der de er på røven den dag firmaet lukker... jeg havde verdens bedste job i de 10 år og faktisk også en fin løn... og kunne jeg være blevet der under de forhold til jeg skulle pensioneres så havde jeg gjort det... men sådan er verden ikke og jeg mener at uden uddannelse nu om stunder så får man det rigtigt svært på den lange bane.... så derfor er uddannelse det vigtigste her i livet hvis du spørger mig! så kan man altid hygge sig med alle mulige og umulige projekter når man har styr på den...!


men husk på at en studenter eksamen kan du ikke bruge til andet end at læse videre... så i min verden er den kun en del af en uddannelse og ikke en uddannelse... så der skal læses videre bagefter...!

så mit råd : få dig en eller anden uddannelse som kan blive din levevej hvis det selvstændige liv ikke går....

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 07:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går ud fra at trådstarter er en ung og energisk fyr (læg især mærke til ung). Der er intet forgjort i at vente et par år med alle iværksætterdrømmende. 

Tag du helt roligt den Gymnasieuddannelse færdig, glem alt om iværksætteri indtil du er færdig og så er du klar til at give den fuld gas som iværksætter med god samvittighed, og hvem ved. Måske har du lært noget på gym som du ikke havde vidst hvis du var droppet ud, noget der kan hjælpe dig ud af en bestemt situation eller andet når du bliver iværksætter.

Der er mange år endnu, og det værste der kan ske mens du læser færdig er at blå blok kommer igen, og det vil jo ikke ligefrem være træls for iværksætterne.

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 236
Fra  Kontorartikler.nu Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener også at du måske bør skifte uddannelsen ud med en anden uddannelse som du bedre kan fange interesse for, ellers har du ret i at du spilder din tid. Men uddannelse er nu aldrig dårligt.

Men kommer alligevel til at tænke på en historie jeg fik fra en af dem i min netværksgruppe. Hun var droppet ud af handelskolen på grund af for meget fravær, hun havde simpelt hen så travlt med at være iværksætter. Senere i hende liv blev hun inviteret til at holde fordrag på sin gamle handelsskole om iværksætteri. Syntes der er en god potion ironi i den historie :-)

Salg af kontorartikler, samt stort udvalg af emballage. Find det hele på kontorartikler.nu

Fra Næstved
Tilmeldt 6. Oct 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvad, skal du gøre hvad du selv føler for. 

Når det er sagt: Så er jeg droppet ud af STX to gange i midten af 3.g (fik en ny chance efter et år), jeg fik nogle års erhvervserfaring, som jeg blev super glad for, men i dag sidder jeg så på skolebaenken og er i gang med at tage en HF, fordi det er gået op for mig, hvor vigtig en uddannelse egentlig er. 

Jeg havde håbet på at finde en løsning udenom skolesystemet fordi det keder mig, og jeg er bestemt heller ikke doven, men savner udfordring på det faglige plan og min "krøllede" hjerne som er fyldt med ideer. 

Så ud fra min egen erfaring vil jeg som sagt anbefale dig at følge din egen vej. Jeg fortryder ikke at jeg tog en "omvej", for erfaring taeller også et godt stykke af vejen. 

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

At være iværksætter handler også rigtigt meget om at kunne stå distancen.

Det er sådan set ligemeget hvad uddannelsen hedder eller indeholder, det vigtigste er at du gennemfører! Det er dét du vil blive målt på som iværksætter.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Mine bedste fag i gymnasiet var fritime, frokost og fredagsbar.
Alle mine lærere sagde, at jeg var helt vildt egnet til at gå i gymnasiet, så mit eneste valg i den alder var matematisk eller sproglig. Ikke noget med tømrer, murer, mekaniker eller den slags til mig. Det var der ingen, der tog stilling til, om jeg var egnet til (siden har jeg bygget to huse, så mon ikke jeg kunne have gennemført én eller anden håndværkeruddannelse). 
Jeg resonerede, at folk, der var så egnede som mig, ikke behøvede at komme lige så tit, som de, der var knapt så egnede. Det skulle vise sig, at rektor ikke magtede at følge den logik.

Jeg droppede ud efter 2. g. (besluttede midt i 2. g, men der var jo masser af f-fag endnu). Det var min bedste beslutning. Nu brugte jeg tiden til at forsøge at blive afklaret, og det endte med, at jeg blev motiveret for at tage HF på to år umiddelbart efter 2. g. Her tog jeg mig sammen og gik ud med karakteren 14.8... nånej - det var vist fraværsprocenten. Men jeg fik alligevel skolens næsthøjeste snit på min HF-årgang - jeg var nemlig motiveret.

Så ud fra min erfaring, skal du nok foreløbig blive i skolen, men find ud af, hvad der kan motivere dig til at bruge din energi bedre. Når du har en idé om en fornuftig retning - så kan du overveje at skifte. Brug endelig skolens studievejleder, og vær ikke bange for at være åben omkring de følelsesmæssige sider af din skolegang. Måske skal du endda omkring skolens psykolog for at få rystet knoppen på plads - det er dumt at være for forfængelig til at tage imod de tilbud, skolen har.

Husk, at den lige vej ikke nødvendigvis er den smukkeste.

God vind fremover.

Hans

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 514
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har været i fuldstændig samme situation som dig, og stort set alle sagde, at jeg skulle blive ved. Uddannelse er fantastisk, men er samtidig heller ikke for alle. 

Men, når du er så meget i tvivl, så lad være med at have for travlt. Slå koldt vand i blodet, og overvej mulighederne. Gymnasiet er en fin ting at have - primært hvis man vil videreuddanne sig.

Kun du ved, om gymnasiet står i vejen for din succes som iværksætter. Og kun du ved, om det i virkeligheden blot er fordi, at du simpelthen ikke gider. Drop aldrig en uddannelse uden en plan. 

På den anden side. Hvis det trækker så meget i dig, at du selv i skolen sidder og tænker på det, og måske endda arbejder på dit eget, jamen så er det måske løsningen for dig. Det er hårdt arbejde at blive succesfuld iværksætter, så det kan både være godt og dårligt, at køre en virksomhed ved siden af et studie. 

Hvis du går i 2.g, er du nok omkring de 17-18 år, hvis jeg regner rigtigt? Ro på, du har slet ikke travlt. Der er masser af tid, både til iværksætteri og uddannelse. Spørgsmålet er, hvad din mavefornemmelse siger. Inderst inde, ved du det godt. Er du i tvivl om du skal droppe ud, er den tvivl måske værd at overveje grunden til.

Jeg kan fortælle, at jeg valgte at droppe en videregående uddannelse, og fortsætte på flere timer med mit fantastiske studiejob. Et job jeg stadig har, og kører virksomhed ved siden af. Men, jeg vil ikke afskrive uddannelse for altid. Den jeg var igang med var bare helt forkert. 

Stifter af musikbloggen Lytter.dk og bureauet Copenhagen Publicity.

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)