Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS vs. I/S

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Hermed et spørgsmål i nok har fået før. Jeg har læst meget om disse to virksomhedsformer, men er stadig i tvivl om valget ift. min specifikke situation.

Jeg har sammen med en ven fået en idé til en app. App'en bliver udviklet pt. af en trejde bekendt, som arbejder gratis mod en del i firmaet. Vi er altså formelt set 3 ejere.

Når man så læser om IVS, er der mange lovmæssige krav til årsrapporter osv. - ting som slet ikke er relevante for os eller vores omverden endnu. Vi har ikke det store kapital at indskyde, men skal have oprettet en virksomhed, da der skal indkøbes serverplads, domæner m.m. - Der kan udover dette komme en fremtidig udgift til en ekstern programmør for at få app'en over på andre styresystemer.

Det umiddelbare valg for os er derfor et I/S, simpelthen fordi der ikke er så mange komplikationer + eventuelle udgifter. Mit spørgsmål er så om dette er korrekt forstået, eller om det er klogest med det samme at oprette et IVS?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

IVS har som klar hovedfordel, at hvis man kan tabe mange penge og ikke har været tvunget til kaution, så hæfter man ikke selv for tabet. Omvendt er IVS da på en række punkter dyrere og mindre fordelagtigt skatteæssigt

Prøv at læse SKAL JEG STARTE PERSONLIG VIRKSOMHED ELLER I SELSKABSFORM? 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil også være nemmere for en af parterne at træde ud af et IVS fremfor et I/S.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

SWcotspain:
Det vil også være nemmere for en af parterne at træde ud af et IVS fremfor et I/S.
hvordan mener du?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
hvordan mener du?

Træder en interessent ud af et I/S har det skattemæssige konsekvenser for alle interessenter.
Jeg mener også, at I/S skal ændres til en enkeltmandsvirksomhed, når der kun er en interessent tilbage. Her er jeg ikke 100% sikker så andre må gerne byde ind.

Træder du af et selskab, så sælger du groft sagt bare dine anparter. 

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved en interessent tilbage i et  I/S sker der et såkaldt idenditetsskifte af virksomheden. Såfremt denne ejer ejendomme, skal dette idenditetsskifte tinglyses - og det er rent faktisk gratis.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

SWcotspain:

Cookie - John Hannover:
hvordan mener du?

Træder en interessent ud af et I/S har det skattemæssige konsekvenser for alle interessenter.
Jeg mener også, at I/S skal ændres til en enkeltmandsvirksomhed, når der kun er en interessent tilbage. Her er jeg ikke 100% sikker så andre må gerne byde ind.

Træder du af et selskab, så sælger du groft sagt bare dine anparter. 

Mvh

Stig

Træder en interessent ud, så ophører interessentskabet, hvor den fortsættende interessent kan videreføre virksomheden som enkeltmandsvirksomhed. For den udtrædende interessent, så vil et eventuelt salg/overdragelse af den ideelle andel udløse beskatning.

Det har ingen konsekvenser for den fortsættende, da hans ideelle andel alt andet lige fortsættes, dog med den udtrædende interessents andel som tillæg.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

SWcotspain:

Træder en interessent ud af et I/S har det skattemæssige konsekvenser for alle interessenter.
Jeg mener også, at I/S skal ændres til en enkeltmandsvirksomhed, når der kun er en interessent tilbage. Her er jeg ikke 100% sikker så andre må gerne byde ind.

Træder du af et selskab, så sælger du groft sagt bare dine anparter. 

jo da men det er vel lettere bare - for den der vil udtræde, at udmelde sig i CVR og så forsætter de øvrige i I/S eller, hvis der kun er en tilbage, der åbnes ny personlig virksomhed.

Hvem sige man lige kan sælge sine anparter hvis man vil ud men og kan man sælge dem men - man kan naturligvis fratræde som direktør/bestyrelse - dog ikke uden ansvar frem til den dag man fratræder  vel ret meget som i I/S hæftelse - frem til udtræden

Jeg synes det er ret hipper som happer at træde ud og det skal ikke være en del af beslutningen - synes jeg

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Stof til eftertanke! -Tak for svar allesammen.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)