Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ide'er til beskyttelse af produkter

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Oct 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen.

Jeg har fornyeligt startet en virksomhed hvor jeg har udviklet nogle produkter, og alt er klat til at blive sat i produktion og salg. Men, mine produkter og mine ideer kan være meget eftertragtede for eventuelle aftagere. Hvordan sikrer jeg mig at andre ikke kan tage min ide, jeg ville gerne kunne sælge mine produkter for at kunne tjene sammen til den nødvendige beskyttelse. Så vidt jeg er orienteret kan jeg ikke få mine ideer beskyttet hvis de har været vist frem eller solgt. 

Hvad skal jeg stille op og hvad har jeg mulighed for at gøre i denne situation.

Fra Kolding
Tilmeldt 11. Sep 14
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

I din situation er det vigtigt at tage nogle forhåndsregler i brug.

1. Du kan tage patent på produktet, dog er dette ekstremt dyrt for selv den simpeleste ide, men til gengæld virker det :-D 

Du kan tjekke om der allerede er taget patent på ideen, eller noget der ligner på opfindertejnesten link her : http://www.opfind.nu/de-10-trin/trin-2.aspx                  Du kan sikkert også gøre det andre steder. Det er også ekstremt vigtigt, at du tager patent på ideen inden du begynder at sælge det, ellers kan andre frit kopier det. Derudover er det også vigtigt, at du ikke viser ideen frem til en messe, når du først har gjort det, kan du ikke optage patent.

2. Hvis du ikke har den tilstrækkelig kapacitet til patent, kan du anvende noget som hedder brugsmodel.

Brugsmodel også kaldet lille patent, er ikke nær så omkostligt, og derfor også meget godt.

Mange anvender den gerne hvis den ikke er så banebrydene, du kan læse mere om det her, hvis det ønskes : http://www.dkpto.dk/opfindelser/information/beskyt-din-opfindelse/brugsmodel---det-lille-patent.aspx 

3. varemærke kan også anvendes, dog lidt anderledes 

Når man har et varemærke har man tilladelse til at sætte et r i cirklen på, dog skal man ikke ansøge om det i Danmark, hvis man ikke har fået svar,  er det ulovligt i Danmark. Et varemærke kan også være en lyd, såsom Apple, Windows, is bilen osv. Andre virksomheder kan ikke anvende denne lyd, lyden er altså beskyttet. Et varemærke kan også være farver, f.eks. kunne det være milka, men det er dog kun store virksomheder som der anvender dette, idet det er dyrt.

4.  Design: Design er en billig rettighed, det koster omtrent 1300 kroner. Man kan tage design f.eks. i hele EU, får omtrent 6000 kroner

5.  Ophavsret: Er en rettighed som du skaber i det øjeblik, Din rettighed skaber du idet du laver dit værk. Du ved ikke om du har ophavsret før du for det af vide af folk, eller før du sagsøger nogle andre.

Der er rigtige mange ting du kan gøre, og hvis du ønsker at læse mere om det kan du søge på tingene på google.

p.s. 

Man kan godt lave en blanding mellem de forskellige ting, altså patent, brugsmodellen, varemærkeloven og design.

Dog bliver det dyrt, men hvis det ønskes kan det lade sig gøre :-D

Håber det hjälp lidt :-D

Mvh. 

Ivan

Tilmeldt 1. Oct 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Ivan

du skal havde mange tak for hjælpen, det har været til stor nytte. god dag

  

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)