Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig konsulent - udregning af egen løn?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Mar 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har brug for at finde ud af hvor "lidt" jeg kan tage som timeløn, hvis jeg vil starte som selvstændig konsulent?

Jeg tænker på hvad skal jeg indberegne i min løn og til hvilken sats / procent del?

- Feriepenge 

- Forsikring

- Sygdom

- Pension

- evt. kurser

... og hvad mere.

Findes der et excel ark (eller lignende) et sted, hvor man kan plotte tallene ind, og hvor der er taget højde for skat ol.?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Besil. Jeg forstår dit spørgsmål som "hvad skal jeg tage mere i timen som selvstændig for at få samme udbytte som jeg ville få hos en arbejdsgiver".

Det er meget svært at svare på, for det afhænger jo af, hvad en arbejdsgiver ville give dig i pension og kurser og øvrige frynsegoder som f.eks. telefon, firmabil, internet etc. Dette kaldes også tilsammen for arbejdsgivers 'overhead'. En tommelfingerregel, som jeg har glemt, hvor jeg har fra, er, at det koster en arbejdsgiver 125 kr., hver gang han giver dig 100 kr. - altså 25% mere. Men - som sagt - det afhænger jo af, hvad du ville have fået. Jeg tror, det er bedre at sætte pris på din kunnen efter hvad markedet vil give - plus lidt ekstra, fordi du er bedre end de andre :-) God vind!

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Overhead på 25 er nok i underkanten. FET skal også dække sygdom, ej fakturerbar tid etc.

her er et link til at beregne udgiften af en timeløn, hertil skal du så lægge en overhead til at dække øvrige http://www.loenguiden.dk/beregninger-hvad-koster-en-loentime.html

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 04:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Besil:
Jeg har brug for at finde ud af hvor "lidt" jeg kan tage som timeløn, hvis jeg vil starte som selvstændig konsulent?

Det er umuligt at regne ud, for der er en ubekendt faktor i formlen, nemlig hvor mange timer du kan fakturere pr. uge/måned. Den er meget vanskelig at forudsige før opstart.

Meget få konsulenter kan fakturere deres tid fuldt ud. Hvis de kan, er det typisk fordi de arbejder på langvarige projekter, eller fordi de arbejder for en enkelt kunde i et forhold der minder om et lønmodtagerjob. Jeg har tidligere arbejdet som selvstændig IT konsulent, og jeg tror det højeste jeg har udfaktureret på en måned er omkring 65-70%. I perioder, især i opstarten, var det nok nærmere 10-20%. 

Min erfaring som IT konsulent er, at man minimum bruger en halv til en hel dag ugentligt på at få nye opgaver i hus. Selv hvis folk selv henvender sig, og man ikke laver noget opsøgende salg, går der som regel tid med at udarbejde tilbud, tale med potentielle kunder etc. 

Mht. timepriser generelt, så mener jeg i høj grad at det er markedet der sætter prisen. Man kan sagtens regne en pris ud, baseret på hvad man har af omkostninger, hvad man vil tjene etc. men i sidste ende bestemmer markedet ofte. Når det er sagt, så er det min erfaring at det er vanskeligt at få noget der minder om en alm. løn hvis man tager mindre end 500 kr/timen. Arbejder man hjemmefra, laver sine egne regnskaber, ingen eller begrænset markedsføring etc. kan man måske klare det for mindre. 

Mvh Carsten

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:

Besil:
Jeg har brug for at finde ud af hvor "lidt" jeg kan tage som timeløn, hvis jeg vil starte som selvstændig konsulent?

Det er umuligt at regne ud, for der er en ubekendt faktor i formlen, nemlig hvor mange timer du kan fakturere pr. uge/måned. Den er meget vanskelig at forudsige før opstart.

Meget få konsulenter kan fakturere deres tid fuldt ud. Hvis de kan, er det typisk fordi de arbejder på langvarige projekter, eller fordi de arbejder for en enkelt kunde i et forhold der minder om et lønmodtagerjob. Jeg har tidligere arbejdet som selvstændig IT konsulent, og jeg tror det højeste jeg har udfaktureret på en måned er omkring 65-70%. I perioder, især i opstarten, var det nok nærmere 10-20%. 

Min erfaring som IT konsulent er, at man minimum bruger en halv til en hel dag ugentligt på at få nye opgaver i hus. Selv hvis folk selv henvender sig, og man ikke laver noget opsøgende salg, går der som regel tid med at udarbejde tilbud, tale med potentielle kunder etc. 

Mht. timepriser generelt, så mener jeg i høj grad at det er markedet der sætter prisen. Man kan sagtens regne en pris ud, baseret på hvad man har af omkostninger, hvad man vil tjene etc. men i sidste ende bestemmer markedet ofte. Når det er sagt, så er det min erfaring at det er vanskeligt at få noget der minder om en alm. løn hvis man tager mindre end 500 kr/timen. Arbejder man hjemmefra, laver sine egne regnskaber, ingen eller begrænset markedsføring etc. kan man måske klare det for mindre. 

Mvh Carsten

Spot on!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)