Jeg er i gang med en webshop hvor der sælges tilbehør til kvinder (tørklæder, tasker og smykker). Jeg sælger selvfølgelig ikke kopivarer, men har lige et spørgsmål som jeg er i tvivl om.
Taskerne som jeg køber i Kina er uden logo, men hvis en taske minder om en designer taske i designet (placering af lynlås, lomme, str. farve) er det så en kopi taske, selvom der ingen logo er? Jeg kender jo ikke til alle de tasker som kendte mærker laver.
Jeg ved der er en regel der hedder 15% forskel fra original, men det er da svært på alle de utalige tasker der findes.
Håber I kan hjælpe, da jeg ikke vil gøre noget ulovligt.
som du er inde på er der ikke en facitliste - og de 15% er som heller ikke lovbestemt. Man kan sige, at hvis ikke de er ændret MINDST 15% på alle vigtige punkter (der er ikke noget at flytte en lomme 15% men alle de helt typiske karakteristika i princippet) så kan det sagtens risikere at være en kopi. At der ikke er logo er bestemt ikke noget bevis, der laves oceaner af Gucci og andet - med ganske små ændringer, og de er stadigt kopier uden logo
Desværre er det besværlige svar, at du har ansvaret, ingen andre, og at du ikke kan kende alle tasker i verden er helt korrekt, men vil ikke forhindre du kan anklages.
Start med at kende alle de mest kendte og deres varianter og se om du synes det du køber minder stærkt om noget - for regn med at der er masser af kopi takser fra Kina desværre - læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/kopivarer.html
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak for svar. Jeg kender selvfølgelig til monogrammer på LV Gucci og Burberry. Men mange mærker som Balenciaga Dior Dolce gabana, laver jo utal af tasker, og der er vel ingen som opfinder den dybe tallerken hver gang. Det er et svært emne og nok umulig at være sikker på designet medmindre man selv designer det.