Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning/salg af firma - Hvad med computeren ?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Sep 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allesammen

Jeg står overfor, at skulle lukke eller sælge mit firma. Jeg har for 1 mrd. siden købt en bærbar computer (10000,-) til mit firma. Mit spørgsmål går på, om jeg kan beholde den eller om den skal medgå i en eventuel handel. 

Kan jeg købe den ud eller kan jeg bare beholde den ?

Med venlig hilsen

BG

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Dit firmaet kan jo i princippet altid sælge lige hvad "det" vil til hvem, det har lyst til. Du skal dog værdiansætte PC'en, og den er nok stadig 10.000 kr. værd. Skal du sælge til dig selv, så skal du putte moms på - og så er det måske ikke særlig smart. Men hvis du er glad for den, vil det jo svare til at gå ud og købe en ny - med moms. Omvendt, hvis du skal sælge den sammen med firmaet, er det jo ikke sikkert, køber vil have den til fuld pris.

Men måske er her en revisor, som kan et trick :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

alle aktiver uden undtagelse - alt du har købt og som befinder sig hos dig, varer, computer osv skal alt sammen ud af virksomheden inden du laver lukke regnskab til slut

Du må sælge til den pris du kan få forudsat det er til 3 part = ikke dig selv eller din nærmeste familie og enkelt salg og alle salg til ikke momsregistrerede skal ske med helt normal moms.

HVIS du sælger til dig selv eller nære familie så skal du finde noget dokumentation for markedspris = find noget tilsvarende f.eks. fra DBA eller andre sites, og brug den pris - og ingen jo med moms inkl. En ny computer tror jeg bare jeg ville tage til det den nu en gang kostede når det er kort tid siden for at undgå vrøvl med fradrag og moms i samme år som du lukker

Hvis du sælger alle aktiver samlet til en anden momsregistreret (eller et stort delsalg) så skal du sælge uden moms derimod  for så slipper du for at skulle af med moms og til gengæld har køber heller ikke et momsfradrag ved købet.

Når du så har solgt alt - og bogført det som alle andre salg, så har du det rengnskab og dermed det resultat du skal bruge til selvangivelsen når året er gået

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)