Jeg står overfor, at skulle lukke eller sælge mit firma. Jeg har for 1 mrd. siden købt en bærbar computer (10000,-) til mit firma. Mit spørgsmål går på, om jeg kan beholde den eller om den skal medgå i en eventuel handel.
Kan jeg købe den ud eller kan jeg bare beholde den ?
Dit firmaet kan jo i princippet altid sælge lige hvad "det" vil til hvem, det har lyst til. Du skal dog værdiansætte PC'en, og den er nok stadig 10.000 kr. værd. Skal du sælge til dig selv, så skal du putte moms på - og så er det måske ikke særlig smart. Men hvis du er glad for den, vil det jo svare til at gå ud og købe en ny - med moms. Omvendt, hvis du skal sælge den sammen med firmaet, er det jo ikke sikkert, køber vil have den til fuld pris.
alle aktiver uden undtagelse - alt du har købt og som befinder sig hos dig, varer, computer osv skal alt sammen ud af virksomheden inden du laver lukke regnskab til slut
Du må sælge til den pris du kan få forudsat det er til 3 part = ikke dig selv eller din nærmeste familie og enkelt salg og alle salg til ikke momsregistrerede skal ske med helt normal moms.
HVIS du sælger til dig selv eller nære familie så skal du finde noget dokumentation for markedspris = find noget tilsvarende f.eks. fra DBA eller andre sites, og brug den pris - og ingen jo med moms inkl. En ny computer tror jeg bare jeg ville tage til det den nu en gang kostede når det er kort tid siden for at undgå vrøvl med fradrag og moms i samme år som du lukker
Hvis du sælger alle aktiver samlet til en anden momsregistreret (eller et stort delsalg) så skal du sælge uden moms derimod for så slipper du for at skulle af med moms og til gengæld har køber heller ikke et momsfradrag ved købet.
Når du så har solgt alt - og bogført det som alle andre salg, så har du det rengnskab og dermed det resultat du skal bruge til selvangivelsen når året er gået
venligst John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER