Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ubetalt faktura

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. May 13
Indlæg ialt: 62
Fra  Boserup VVS Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Har nogle af jer viden om "reglerne" for når man har modtaget en faktura. Jeg har sendt en faktura til en kunde på arbejde udført efter mundtlig aftale. Jeg har nu sendt firmaet en faktura og betalings fristen er overskredet. Jeg tror nu nok at vedkommende betaler , MEN så dukker spørgsmålet så op.

Hvis man ikke for indsigelser i givne situatiion imod den udsendte faktura inden betallings fristens udløb. kan man retsmæssigt antage at kunden så har accepteret fakturaens indhold og fortsætte indrivelses proceduren ??

eller kan kunden uanset hvor mange rykkere man har modtaget altid sige. "den vil jeg ikke betale for det er for dyrt".

Det ville jo være ærgeligt hvis man sender en faktura til inkasso og man så selv ender med en regning.  :)

Mvh

Glenn

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

For det første er mundtlige aftaler altid risikable, da risikoen er der for, at din aftalepart efterfølgende siger, at der ikke er indgået nogen aftale / at aftalen er indgået med en anden / at han ikke ejer den genstand, der er blevet arbejdet på osv. Sørg for fremtiden altid for at have på skrift, hvem der er din aftalepart, og hvad der skal laves, samt om det er til fast pris eller timepris.

Når det så er sagt, så er der en tendens ved domstolene til at lægge vægt på, at din aftalepart ikke har gjort indsigelser mod fakturaen. Den manglende indsigelse indikerer altså i et eller andet omfang, at han accepterer at han er rette modtager af fakturaen. Det kan imidlertid ikke stå alene. Der skal flere indikationer/beviser til, før du vil kunne få en dom over ham.

I den givne situation har du ikke andet valg end at fortsætte inddrivelsensproceduren, men uanset hvor mange rykkere du sender, så vil din aftalepart altid kunne gøre indsigelser over prisen eller det udførte arbejde. Du kan altså ikke være sikker på, at det ikke er dig, der ender med en regning, men hvis du har styr på dine ting, arbejdet er udført korrekt og prisen er rimelig, så er risikoen ikke særlig stor, da udgifterne vil blive lagt over på debitor

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Tilmeldt 29. May 13
Indlæg ialt: 62
Fra  Boserup VVS Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for dit gode svar.

Jeg har gransket det nærmere og kan godt se jeg nok skal lave om på et par procedurer i form af en kort email bekræftelse fra kunderne som en standard procedurer. 

mange tak for svar.

 :)

/Glenn

Søren Vasegaard Andreasen:

Hej,

For det første er mundtlige aftaler altid risikable, da risikoen er der for, at din aftalepart efterfølgende siger, at der ikke er indgået nogen aftale / at aftalen er indgået med en anden / at han ikke ejer den genstand, der er blevet arbejdet på osv. Sørg for fremtiden altid for at have på skrift, hvem der er din aftalepart, og hvad der skal laves, samt om det er til fast pris eller timepris.

Når det så er sagt, så er der en tendens ved domstolene til at lægge vægt på, at din aftalepart ikke har gjort indsigelser mod fakturaen. Den manglende indsigelse indikerer altså i et eller andet omfang, at han accepterer at han er rette modtager af fakturaen. Det kan imidlertid ikke stå alene. Der skal flere indikationer/beviser til, før du vil kunne få en dom over ham.

I den givne situation har du ikke andet valg end at fortsætte inddrivelsensproceduren, men uanset hvor mange rykkere du sender, så vil din aftalepart altid kunne gøre indsigelser over prisen eller det udførte arbejde. Du kan altså ikke være sikker på, at det ikke er dig, der ender med en regning, men hvis du har styr på dine ting, arbejdet er udført korrekt og prisen er rimelig, så er risikoen ikke særlig stor, da udgifterne vil blive lagt over på debitor. 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)