Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SU fribeløb

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Mar 14
Indlæg ialt: 84
Fra  Meptek I/S Skrevet kl. 06:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Jeg har et par spørgsmål til min su. Jeg har også kontaktet mine su vejledere, de er dog lidt langsomme på tasterne, og jeg vil gerne have det bekræfter fra flere sider. Så jeg Håber I kan hjælpe mig.

Jeg går på en videregående uddannelse, og er udeboende.

 

- mit fribeløb er 10.701 kr. per måned. Det bliver beregnet på årsbasis ikke? dvs. jeg godt kan have en måned, hvor jeg tjener 15.000 kr, og så en måned hvor jeg tjener 3.000 kr. og stadig få su?

Jeg er startet på min uddannelse her 1. september 2014. Starter beregningen for hvad jeg må tjene ved siden af også først d. 1. september? for jeg har haft job siden april måned, hvor jeg har tjent en del penge. 

Går de penge jeg har tjent, før jeg var startet på uddannelse, også ind under mit fribeløb nu?

vh.

Nicolaj Sand Rasmussen 

Vil du blive bedre til at præsentere? Læs mere her  http://meptek.dk Yes

Tilmeldt 4. Mar 14
Indlæg ialt: 84
Fra  Meptek I/S Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mere info: 

Jeg er i tvivl om jeg kan bruge deres regnemakskine.

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/Regnemaskine.aspx

Da jeg er begyndt på uddannelse i år. 

Jeg tror, jeg går ind under 'periodisering af min indkomst'. Problemet ligger i, at jeg har boet i Berlin i de første par måneder i 2014. Jeg flyttede til danmark d. 1. maj. I maj, juni, juli og august har jeg haft arbejde. Tæller de beløb med i mit fribeløb nu?

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/periodisering/Sider/default.aspx

Vil du blive bedre til at præsentere? Læs mere her  http://meptek.dk Yes

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolaj Sand Rasmussen:

Hej,

 

Jeg har et par spørgsmål til min su. Jeg har også kontaktet mine su vejledere, de er dog lidt langsomme på tasterne, og jeg vil gerne have det bekræfter fra flere sider. Så jeg Håber I kan hjælpe mig.

Jeg går på en videregående uddannelse, og er udeboende.

 

- mit fribeløb er 10.701 kr. per måned. Det bliver beregnet på årsbasis ikke? dvs. jeg godt kan have en måned, hvor jeg tjener 15.000 kr, og så en måned hvor jeg tjener 3.000 kr. og stadig få su?

Jeg er startet på min uddannelse her 1. september 2014. Starter beregningen for hvad jeg må tjene ved siden af også først d. 1. september? for jeg har haft job siden april måned, hvor jeg har tjent en del penge. 

Går de penge jeg har tjent, før jeg var startet på uddannelse, også ind under mit fribeløb nu?

vh.

Nicolaj Sand Rasmussen 

Det er på årsbasis, gennemsnitligt månedligt. Altså du lægger tallene sammen for hvad du har tjent (eller forventer at tjene) og dividerer med 12 (måneder), så har du resultatet :)

Fra Danmark
Tilmeldt 5. Oct 11
Indlæg ialt: 79
Fra  SearchMind Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo din SU bliver udregnet på årsbasis. Dvs at du må tjene 10701*12 = 128412 om året. Hvis du i januar tjener de 100.000 så må du kun tjene 28.xxx resten af året. Men det køre pr. år. 

Bemærk at det er før skat

Ønsker du større synlighed online? Invester i Søgeoptimering her!!

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 11
Fra  byTHERS Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolaj

Jeg er selv startet på en videregående uddannelse pr. 1. september i år, så jeg har været igennem de samme spekulationer som dig ;)

Din indkomst bliver periodiseret, fordi du først har været studerende pr. 1. september. Det betyder, at alt hvad du har tjent før denne dato, ikke bliver medregnet i dit fribeløb - du har jo heller ikke modtaget SU før 1. september.

Det vil sige, at din indkomst i år bliver beregnet for september, oktober, november og december - altså lige knap 44.000 kroner før skat, må du tjene i disse måneder.

Når dit fribeløb skal udregnes, bliver det gjort på årsbasis. Det betyder, at du sagtens kan tjene mere end 10.701 kroner i én måned, hvis du blot skruer lidt ned for indtjeningen i en anden.

Ydermere har du mulighed for at fravælge SU i nogle måneder, for at opnå et højere fribeløb. På den måde kan du, bland andet i den meget lange sommerferie, som universiteterne har, give den ekstra gas på arbejdet og stadig modtage SU, når du er tilbage på studiet.

Jeg håber mine svar giver dig lidt mere ro i sindet - ellers må du endelig vende tilbage :)

Mange hilsner

Nickolaj Thers
byTHERS 

Fra Hobro
Tilmeldt 11. Jun 14
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

De måneder du ikke er berettiget SU - altså inden du er startet - måtte du tjene ca 35.000kr og så efterfølgende ca. 10.000kr. Hvad du har tjent INDEN uddannelse har altså ingen indflydelse på SU'en resten af året. Er i samme situation og har undersøgt det. Du kan læse de enkelte satser/grænser her: http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/satser.aspx

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Må jeg foreslå, at du stifter et selskab og dermed får status som ansat. Derved kan du lettere styre din personlige indkomst, når du udbetaler din egen løn.

Fra København Ø
Tilmeldt 28. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Fra  Tasteriet ApS Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu ved jeg ikke, om vedkommende er erhvervsdrivende, men i tilfælde heraf ville jeg hellere foreslå virksomhedsordningen i stedet for at bruge penge på at stifte selskab, hvis det ikke er nødvendigt.

Tilmeldt 4. Mar 14
Indlæg ialt: 84
Fra  Meptek I/S Skrevet kl. 05:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar alle sammen!

Ang. stifte selskab er ikke relevant. Det er ikke min egen virksomhed, jeg er ansat i. 

Jeg kan forstå, at jeg går ind under 'periodisering af indkomst'. Så har jeg det på plads, og kan beregne mit fribeløb ud fra det. 

Tak for hjælpen igen alle sammen, det er dejligt at få nogle andres øjne på sagen. 

Smile Et spørgsmål mere

- Jeg har min SU på mit hovedkort, så jeg bruger mit fradrag på su'en, og jeg har mit arbejde på mit bikort, hvor jeg så kommer til at betale fuld skat

Jeg har sagt til SU styrelsen de skal bruge mit hovedkort, samtidig har jeg også sagt til mit arbejde de skal bruge mit bikort. Så når jeg indtaster min kommende indkomst fra arbejde på min forskudsopgørelse, skulle det hele fungere? det ændre ikke ved mit fradrag, som jeg bruger på su'en?

Vil du blive bedre til at præsentere? Læs mere her  http://meptek.dk Yes

Fra Aarhus C
Tilmeldt 14. Mar 14
Indlæg ialt: 2152
Fra  Erhvervshjemmesider.dk ApS Skrevet kl. 07:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Huuusk dine feriepenge også tæller med i den gennemsnitlige månedlige indkomst!! Nogle af mine tidligere studiekammerater brændte virkelig nalderne, ved at glemme de sidste 12,5%.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)