jeg mindes, at der tidligere har være debatter omkring lagring af bilag i skyen. Muligvis senest ved opstarten af Dinero.
Jeg er netop blev introduceret for et supersmart system med integration til E-conomic. Systemet kan blandt andet arkivere bilagene i skyen. Sælgeren fortalte nærmest henskudt, at de blev gemt hos Microsoft, hvilket jeg ikke tænkte nærmere over på det tidspunkt. Efterfølgende er jeg måske blevet lidt skeptisk og vil gerne have sikkerhed for at bilag bliver arkiveret betrykkende.
Hvilke krav og dokumentation skal jeg forlange? Det skal bemærkes, at det eventuelt ikke kun er vores bilag, men også vores klienters bilag, som skal opbevares.
Mvh
Stig
Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk
Jeg ville aldrig "nøjes" med at opbevare bilag i skyen eller på andre "tilfældige" lokationer.
Backup backup backup.....
Jeg er principielt enig.
Men hvis jeg selv skal stå for backups, så er ideen væk mht. brugen af denne leverandør.
Mvh
Stig
Problemet er vel også aktuelt for dine kunder, da det er deres forpligtelse at sikre at bilagene er tilgængelige i mindst 5 år.
Hvordan sikres din kunde dine scannede bilag, såfremt du og vedkommende ender ude i en tvist, eller du ophører med din virksomhed.
Jeg vilkle personligt altid sørge for at den kunde jeg bogførte får også regelmæssigt fik en backup af materialet med instruks omkring opbevaringspligten.
hvorledes er det med reglerne. Var der ikke oprindeligt noget med at de skulle opbevares her i landet disse bilag - men idag må myndighederne vel acceptere en udenlandsk server?
Jeg tror reglerne er ret stramme og ved at revisor Tonny Skov Petersen kan dem vældig godt og tidl. har kommenteret - hvis han ser dette
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
I dag kræver det godkendelse fra Erhvervsstyrelsen, men netop nu er et forslag til ændring til bogføringsloven i høring, som blandt andet indeholder et forslag om at ændre dette, hvis nogle betingelser opfyldes. Lovforslaget forventes fremsat til november.
Der er i henhold til lovgivningen ikke noget krav om, at du opbevarer fakturaer/bilag i papirform, efter at de er scannet. Du skal dog sikre dig, at de scannede fakturaer /bilag opbevares forsvarligt, og at der tages backup af dem regelmæssigt. Regnskabet skal ligge på en dansk server, hvis der ikke er søgt om godkendelse til andet hos Erhvervsstyrelsen.