Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregnskab kommissions-salg

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Stilling
Tilmeldt 23. Sep 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i 2013 fået flere boghandlere til at sælge min bog i kommission. Da jeg bogførte salgene i mit automatiske program på pc som ikke betalte, regnede programmet selv momsen med i momsafregningen til SKAT. Nu i år hvor jeg så modtager pengene for salget af bøgerne, hvad gør jeg så i momsafregningen til SKAT. Momsen blev jo medregnet i momsregnskabet i 2013?

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole,

jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår dig rigtigt.

Men hvis salget af bøgerne er sket i 2013 og betalingen er modtaget i 2014, så er det korrekt at momsen skal afregnes i 2013.

Hvis boghandlerne har haft bøgerne i kommision i 2013 og salget (ikke betalingen) først er sket i 2014, så burde du ikke have udstedt faktura førend 2014.

Det kan naturligvis også være, at du har solgt bøgerne med fuld returret og så skal faktureringen også ske i 2013.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra Stilling
Tilmeldt 23. Sep 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stig

Tak for dit svar. 

Jeg har udstedt fakturaer i 2013, men bogført dem som ikke betalte, som var muligheden i mit bogføringsprogram. Nu har jeg så i 2014 udstedt en ny faktura på de antal solgte bøger, der er blevet solgt (det er ikke alle de bøger de fik i kommission, der er blevet solgt, resten har jeg fået tilbage). Problemet er jo så nu, at momsregnskabet har regnet med, lad os sige 100 solgte bøger i 2013, men jeg har fået betaling for 70 bøger i 2014. Hvis jeg bogfører dem nu, så er der jo dobbelt momsafregning. Det er sikkert mig, der har grebet det helt forkert an, men er der en måde at bogføre det på, så jeg ikke skal betale moms igen?

Med venlig hilsen

Ole

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole,

hvis det betyder, at du i 2013 har indtægtsført salget af 100 bøger og du i 2014, så modtager betaling for 70 og modtager 30 retur, så skal jo bare udstede en kreditnota på de 30 bøger, så skulle det hele stemme.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra Stilling
Tilmeldt 23. Sep 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stig

Jeg har ikke indtægtsført salget af 100 bøger i 2013, det er kun momsen af 100 bøger, der er blevet bogført i momsregnskabet i 2013. Salget af de 70 bøger indtægtsfører jeg i år, da det er i år jeg har modtaget betalingen for de 70 bøger. Jeg ved det er noget rod, det var først i år jeg fandt ud af, at momsen af de 100 bøger blev afregnet i 2013.

Med venlig hilsen

Ole

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole,

ja det lyder lidt rodet. Din udgående moms skal følge din omsætning.

Hvis du skal rette op dette, så skal indtægtsføre de 70 bøger i 2014 uden moms og kreditere momsen for de 30 bøger.

Principielt bør du dog ændre dit regnskab for 2013.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra Stilling
Tilmeldt 23. Sep 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stig

Tusind tak for hjælpen. Jeg vil gøre som du skriver.Smile

Med venlig hilsen

Ole

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)