Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg er klar til at starte virksomhed - men må jeg?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Holstebro
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 34
Fra  Smartphone Skave Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

 

Jeg har fået mig en ide om at starte noget selvstændigt nu. Det bliver et fritids / weekendprojekt, og er ikke noget jeg forventer hverken at leve af eller tjene fedt på.

 

Jeg er uddannet Finansøkonom og arbejder til dagligt med økonomi. Derfor er det nærlæggende for mig, at den virksomhed jeg starter har noget med det at gøre.

Jeg har fået mig en ide som er:

 

1. Hjælpe primært unge med at få lagt budget, således de kan få en fornuftig økonomisk start på livet. Udforme et skema til dem, hvor de selv kan få ført deres kommende indtægter/udgifter ind, således det hele er let og overskueligt.

2. Rådgive til eventuelle ændringer af de udgifter de har.

Alt dette vil jeg så naturligvis tage et mindre beløb for.

 

Jeg går ikke ind og rådgiver omkring lån eller investeringer på nogen måde. Det jeg tilbyder er en klarlægning af deres økonomi, så det bliver overskueligt for dem.

Men må jeg det? Er der noget juridisk jeg skal passe på? Og virker ideen overhovedet god nok?

 

Jeg ved med mig selv, at jeg godt kunne have brugt en hjælp dengang jeg lige var flyttet hjemmefra. Jeg var ung, havde mine egne penge og ejede verdenen. Sådan føltes det i hvert fald, indtil banken ringede og bad mig om at få en saks til at lege med mit dankort.

 

På forhånd tak for svar :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan evt tilbyde at undervise i privatøkonomi på en Ungdomsskole.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Og forresten.... Selvfølgelig må du !

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vigtigt at du får din arbejdsgivers accept, så du ikke risikerer at blive fyret for illoyalitet pga. din nye virksomhed i "samme" branche.

Fra Holstebro
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 34
Fra  Smartphone Skave Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder med kommunaløkonomi, så det kommer ikke til at gå ind og blive en konkurrence :) Det er heldigvis 2 vidt forskellige ting.

Fra Holstebro
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 34
Fra  Smartphone Skave Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har også haft tanken! Også i de større klasser i almindelige folkeskoler. Det er virkelig noget der mangler derude omkring. Det bliver bare et problem at kombinere det med mit dagjob, medmindre jeg kan komme ud om aftenen :)

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper E. Mikkelsen:
Jeg arbejder med kommunaløkonomi, så det kommer ikke til at gå ind og blive en konkurrence :) Det er heldigvis 2 vidt forskellige ting.

Et bijob/selvstændig virksomhed i en ikke konkurrende virksomhed kan også være i strid med loyalitetspligten over for din arbejdsgiver.

I visse ansættelsesforhold kan alene det at tage et bijob være illoyal adfærd. Ofte vil det i disse tilfælde være skrevet i ansættelseskontrakten, men generelt er der mange faldgrupper, så det er en rigtigt god idé at vende bierhverv med din arbejdsgiver.

Fra Aalborg
Tilmeldt 23. Sep 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

En god idé, kunne være at tjekke din ansættelseskontrakt - på den måde behøver du ikke i første omgang at gå til din arbejdsgiver. Hvis der i kontrakten skulle stå, at du ikke må drive erhverv uden samtykke - kan det oftest klares med en ansøgning til HR-afdelingen som vurderer erhvervet.

Nicolai.

Tilmeldt 24. Mar 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at de folk der ligger i din målgruppe, er ragende ligeglade indtil den dag banken siger nej tak. Desuden, hvis de ikke kan styre deres penge, hvordan vil du så nogensinde få til honorar?

Tanken er god, men måske skal du gøre det på mohikanerbasis, og få god samvittighed og et skulderklap. Det kan jo være de engang får succes og de så ringer til når de skal have ordnet noget virkelig problematisk.

Da jeg var på hovedforløb sidst, var der en med virkelig rod i økonomien; jeg tilbød ham gratis det du vil, han skulle bare kigge forbi en dag, så ville han nok kunne få 2-30 ekstra om månedet, plus få penge hver uge, men tror ikke han var interesseret for han kom aldrig.. Og det er vel samme målgruppe?

I hvert fald - held og lykke med det hvis du vælger at gøre det :)

Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

selvfølgelig må du det - men tjek din ansættelses kontrakt efter endnu engang tror bare ikke der er noget som kunne forhindre dette.

din målgruppe er unge med rod i økonomien fint fint men hvad er dit mål med dit nye "firma" ? altså hele forretnings ideen ?

et ideforslag kunne være at du som tidligere nævnt rådgiver gratis evt via facebook hvor du også fortæller lidt om dig selv hvad du kan osv osv her kan du rådgive på en åben side og via privat besked. hvis og når for det skal nok komme at der så skal udarbejdes et budget eller det feks kræver et hjemme besøg kan du opkræve for dette men hvor alt andet rådgivning er via nettet.

 de fleste at dine unge kunder med rod i økonomien har nok ikke så mange penge men jeg tror gerne de vil søge gratis råd hvis det er muligt - og så skal der nok være mindre del af dem som gerne vil have "den store pakke" og have styr på det hele. når så dit netværk er stort nok ja så vokser det hele

håber det kan bruges

SÅDAN

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)