ja rigtigt, men er det muligt?
evt. som socialøkonomisk virksomhed.
Socialøkonomiske virksomheder og socialt iværksætteri findes inden for en variation af brancher og sektorer i Danmark. Center for Socialøkonomi arbejder med én klar definition af, hvad socialt iværksætteri og socialøkonomiske virksomheder er.
Kendetegn ved socialøkonomiske virksomheder
- Samfundsnyttigt formål: Socialøkonomiske virksomheder arbejder for at fremme et socialt, sundheds- eller miljømæssigt formål. Det kan være alt fra beskæftigelse af udsatte grupper, børnepasning, uddannelse, pleje af ældre og miljøfremmende formål
- Egenindtjening: Socialøkonomiske virksomheder får hele eller dele af deres indtjening gennem salg af produkter eller ydelser. Man kan dog supplere dette med tilskud fra puljer eller fonde
- Geninvestering: Et eventuelt overskud geninvesteres i formålet eller i udviklingen af virksomheden, og der er fuld gennemsigtighed med, hvad der sker med fortjenesten
- Organisatorisk uafhængig: Socialøkonomiske virksomheder er organisatorisk uafhængige af den offentlige sektor. Det betyder, at de har retten til at oprette og nedlægge sig selv
- Ses ofte også: som brugerdrevne løsninger, innovation, partnerskaber og lokal forankring
Overordnet er der to typer af socialøkonomiske virksomheder:
- De virksomheder, der arbejder for en målgruppe. Virksomhederne tjener penge eller genererer viden for at gavne en sag
- De virksomheder, der arbejder med en målgruppe. Virksomhederne gavner sagen i sig selv ved at arbejde direkte med målgruppen
Socialøkonomiske iværksættere
Socialøkonomiske iværksættere ser muligheder, hvor andre ser uløselige problemer, uarbejdsdygtige mennesker og manglende ressourcer. Med engagement og ildhu løser socialøkonomiske virksomheder eksisterende behov i markedet, som andre organisationer, institutioner eller virksomheder ikke tilfredsstiller. Socialøkonomiske virksomheder startes derfor af engagerede sociale iværksættere, der har udækkede behov eller uløste problemer tæt på sig, og som har fået en god idé til en løsning. Dette er vejen til banebrydende ideer, nye og effektive velfærdsløsninger og dermed bæredygtig vækst i samfundet.
Den socialøkonomiske iværksætters drivkraft kan have sit udspring i et eller flere af følgende årsager:
- Social indignation eller en mærkesag
- Lysten til at gøre en forskel
- Ønsket om at give noget tilbage til samfundet
- Interessen i andre mennesker
- At tjene penge på en ansvarlig måde
Socialøkonomiske virksomheder
Socialøkonomiske virksomheder bidrager på hver deres måde til at skabe social værdi og til at bane vej for nye løsninger i samfundet, og de udspringer typisk af en stærk vision om at skabe forbedringer i samfundet.
Virksomhederne er kendetegnet ved at være innovative - blandt andet ved at lave nye produkter, tilbyde nye ydelser eller tænke i nye måde, hvorpå de kan involvere samarbejdspartnere. De involverer brugere og forankrer lokalt. Desuden etablerer de partnerskaber på tværs af sektorer.
De drives som virksomheder, men indtjeningen er først og fremmest et middel til at styrke deres sociale, sundhedsmæssige eller miljømæssige engagement. Et engagement, der er drevet af evnen til at se nye løsninger på kendte udfordringer. Alligevel har evnen til at tjene penge stor betydning for de fleste socialøkonomiske virksomheder. En god indtjening giver økonomisk uafhængighed og frihed til at skabe endnu mere social værdi.
(Kilde: Center for Socialøkonomi)