Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et godt momsspørgsmål!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 56
Fra  Ulstrup & Kjær Trading I/S Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. 

Jeg har brug for hjælp til, hvad jeg ser som, et meget svært spørgsmål. 

Jeg har undersøgt til højre og til venstre, men kan ikke gennemskue hvordan jeg skal gribe dette an. 

Lad os sige at jeg gerne vil sælge dokumenter for andre privatpersoner online. Dvs. at disse privatpersoner uploader deres dokumenter på min side og giver det en pris - lad os sige 100 kr. Af de 100 kr. tager jeg 20 % i kommission. Det giver mig 20 kr. 

Hvordan skal man forholde sig til moms her? Skal der tilregnes moms af hele salgsbeløbet (100 kr.) og af kommissionen (20 kr.), eller kan man nøjes med moms af kommissionen og sælge dokumentet til tredjepart uden moms? Eller skal man måske sælge dokumentet med moms og tilskrive moms på kommissionen? 

Jeg håber at nogle kan hjælpe, for jeg kan ikke finde svar på dette. 

Tak på forhånd! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg udgår fra du er momsregistreret - og det skal du være så snart du forventer at kunne sælge for over 50.000 kr på en hver 12 mdr periode

Hvis du køber dokumenter online af private så  er det en ydelse du køber af dem, og så er det jo de private som i princip arbejder for dig - de kan ikke sælge dig dokumenter som CPR personer til dig som CVR registreret uden det enten er a.-skat eller formentlig honoralønnet og du skal så opgive deres betaling til skat som bidragspligtig b.indkomst se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html 

Du skal så købe dem for 80 kr indberette til skat (let og tager ikke meget tid og koster jo ikke modtager andet end hvis han selv skulle) og sælge dem for 100 kr + moms = 125 kr (og for momsregistrerede der køber dem får de jo momsen igen)

Købte du dokumenter af CVR registrerede ville de som udgangspunkt fakturere dig med moms, men den får du jo igen. Du ville så ikke skulle indberette forudsat de var egentligt selvstændige erhvervsdrivende.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
kke sælge dig dokumenter som CPR personer til dig som CVR registreret uden det enten er a.-skat eller formentlig honoralønnet og du

Der er vel ikke tale om køb men om at få en vare i kommission. Dermed heller ingen indberetningspligt. 

Fra København
Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 56
Fra  Ulstrup & Kjær Trading I/S Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. 

Tak for svaret! 

Den side vi laver er det dog selv privatpersonerne der uploader dokumenterne, og dermed køber vi dem ikke. Vi formidler bare købet mellem sælger og køber. Gælder dit svar så stadig? 

Mvh.

Mikkel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

ja som udgangspunkt hvis du fakturer - ellers er det privat personerne der skal - men det er jo rod for et CVR der køber, at skulle indberette CPR til skat - så jeg synes det er en lidt vanskelig konstruktion du har tænkt der. Havde det været en vare, havde man tænkt brugtmoms når du køber af private, men jeg er ikke tvivl om en skabelon osv er en ydelse og der skal det indberettes af den der betaler, dig eller direktekunden og fakturer du i stedet direkte kunden så meå det være med moms

Jeg ville dog nok enten vente og se om andre byder ind - eller betale en revisor for konkret råd- jeg synes konstruktion er for vanskelig for dine kunder faktisk

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 56
Fra  Ulstrup & Kjær Trading I/S Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg hiver fat i min revisor. Men tak for hjælpen ellers! :-) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er ikke med enig med John. Der er tale om kommissionsalg af en elektronisk ydelse. Der har du ikke indberetningspligt for noget.

Hvis det alene er private som lægger op på din side og du selv er momsregistreret (under den forudsætning at det der lægges op er momspligtigt). Så skal du lægge moms på dit salg. Når vi taler om formidlingsydelser har du mulighed for at bruge reglerne om brugtmoms. Det vil sige at du alene skal afregne moms af din fortjeneste.

Kravene til faktura og administration kan din revisor helt sikkert  fortælle dig om.

/Henrik 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Der er tale om kommissionsalg af en elektronisk ydelse. Der har du ikke indberetningspligt for noget.
og spænde nde nyt for mig - men givet ret. Altså - private laver dokumenter som så sælges af CVR registreret - de dokumenter er ikke en arbejdsmæssig ydelse for det CVR men en elektronisk ydelse

Jeg ville være glad for et link hvor jeg kan se lidt om elektronisk ydelse som private kan sælge firmaer uden firmaer har indberetningspligt så jeg blev lidt klogere denne mandag (har prøvet at google uden stor succes)

Hvis elektronisk ydelse falder derindunder så er brugt moms jo oplagt nok

vh John H

Edit - tror det må være her - levering af tekster bl.a. - men hvor er skeldet mellem en arbejdsgiver får en ansat eller honorarmodtager til at skrive for sig (forestiller mig det er opgave bestemt), og - elektronisk ydelse mon? 

ML § 21 c har følgende ordlyd:

"§ 21 c. Leveringsstedet for elektronisk leverede ydelser, jf. stk. 2, er her i landet, når de leveres til en ikke-afgiftspligtig person, som er etableret eller har sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted her i landet, af en afgiftspligtig person, der har etableret stedet for sin økonomiske virksomhed eller har et fast forretningssted uden for EU, hvorfra ydelserne leveres, eller i mangel heraf har sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted uden for EU.

Stk. 2. Som elektronisk leverede ydelser anses bl.a. levering og hosting af websteder, fjernvedligeholdelse af software og hardware, levering og ajourføring af software, levering af billeder, tekster og information og rådighedsstillelse af databaser, levering af musik eller film, spil, herunder hasardspil eller spil om penge, udsendelser eller politiske, kulturelle og kunstneriske begivenheder, sportsbegivenheder, videnskabelige begivenheder eller underholdning samt levering af fjernundervisning."

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)