Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn til konsulent fasttilknyttet til enkeltmandsvirksomhed men kun til ad.hoc. opgaver

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg ville høre om der er noget problem i at have en konsulent fasttilknyttet min enkeltmandsvirksomhed, der kun anvendes til ad hoc opgaver, uden at han er egentlig ansat? Og et tip til den bedste måde at betale for hans bistand på ville også være velkommen? Han har i øjeblikket ikke noget CVR

På forhånd tak for hjælpen. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er lønmodtager arbejde, så skal han ha løn med a-skat og er det som ansat skal du lige arbejdsgiverregistreres på virk.dk ændringsblanketten, et enkelt gratis kryds. Hvis det er honorar job - så SKAL du indberette hans indtægt på hans CPR nummer til skat når han ikke har CVR som i: http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html 

og her hvordan du gør det rent praktisk  let og ubesværet http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html 

Om det med at han ikke har CVR kan tilføjes at hvis han har CVR skal han selv indberette men omvendt skal det så også være sådan at han helt klart er selvstændig og ikke omgåelse af lønmodtager arbejde - med CPR klarer du indberetningen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 07:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for det John.

Der er klart tale om bi-indkomst fra hans side i omegnene af 50.000-70.000 om året. Når der er tale om et honorar skal jeg så være arbejdsgiver (i formel forstand) for at kunne indberette det på CPR?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:57
Hvor mange stjerner giver du? :

På grundlag af det oplyste ( og i mangel af yderligere Info ) er det i min optik lønmodtagerforhold med krav om registrering og indeholdelse af Skat og beregning af feriepenge mv. Bi-indkomst er ikke det samme som B-indkomst - og med et beløb i nævnte størrelsesorden har jeg ikke fantasi til at forestille mig det som honorar/B-indkomst. Du må gå den tunge vej og til gengæld slippe for den risiko, det er at forbryde sig på kildeskatteloven.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

JDHE:

Mange tak for det John.

Der er klart tale om bi-indkomst fra hans side i omegnene af 50.000-70.000 om året. Når der er tale om et honorar skal jeg så være arbejdsgiver (i formel forstand) for at kunne indberette det på CPR?

Enig med  Harboe - det der kunne normalt lyde som helt alm a indkomst. Man kan sagtens ha 5 forskellige jobs med a indkomst, så den sikre ved er givet at udbetale det som a-indkomst og indberette. Det koster jo ikke modtager noget, skatten er det samme, den betales bare automatisk til tiden når han forskudsregistrer. Det gør b skat også men det er mere kompliceret for ham

Jeg ville hvis jeg var dig bruge danløn, tilmeld dig og udfyld ansøgning og underskriv. Ned i banken med den og så sender de den videre til Nets (ikke problem) og så har du let ved løn

Du ville kunne risikere at stå for en evt manglende skattebetaling hvis det er som det lyder- lønmodtager Du kan læse mere om det her med mange underlinks til skat og advokater m.m 

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html  

og ja arbejdsgiver registrer dig - lille kryds i ændringsblanket - det behøver du i alle fald også for at kunne indberette andre med honorar og bidragspligtig b indkoms

Venlig hilsen John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input begge to. Jeg må hellere holde mig på den rigtige side. Ud af nysgerrighed dog, hvornår vil der så VÆRE tale om B-indkomst, frem for A? Skat skriver fx selv "B-indkomst er indkomst, hvor der ikke er trukket skat og arbejdsmarkedsbidrag (AM-bidrag), inden du får udbetalt beløbet. For eksempel, hvis du er freelancer eller har fået et honorar for at give en koncert eller holde oplæg." Der er vel ikke den store forskel og jeg (som tidligere har været udøvende musiker) har da mødte mange mennesker der lå på de 50.000 om året uden at skat så det som et problem. Flere af dem havde forhørt sig på forhånd.

Mvh. Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

der er ikke en stiv facitliste men hvis du læser mit link fra før om sondring, lønmodtager/honorar/selvstændig, så har du nogle værktøjer. Du vil se der i det også er underlinks til nogle af de bedste jurister inden for området OG - til skat selv

Læs hele linket og du er klædt på vil jeg påstå

/ps - du kan ikke bruge hvad andre har gjort til ret meget og musikere er momsfrie men i øvrigt også underlagt en del ændringer senere år

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John. Jeg vil læse det grundigt igennem i aften. Jeg undrede mig blot over hvor grænsen gik.

Og tak til jer andre også.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

JDHE:
Jeg undrede mig blot over hvor grænsen gik
Jeg tror helt enkelt den går der, hvor den provisions-lønnede agent er glad og maser på - der er man på ret side - og hvor han siger nej - på forkert side - og hvor hans siger kvarthjertet ja - nok også i risiko. Du skal ha en der går ALL IN

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)