Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flere navne når man har enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg har længe læst fra sidelinjen på dette fantastiske site. Der er ufattelig meget relevant viden samlet her. Og nu vil jeg så selv prøve lykken:

Jeg står og skal til at oprette en enkeltmandsvirksomhed. Jeg er metodekonsulent på det sociale område og jeg har en makker tilknyttet virksomheden på konsulentbasis når opgaverne bliver for mange. Er der noget problem i at virksomheden hedder begge vores navne (jeg tænker SKAT vil studse over det) eller er det fuldstændigt lige meget så længe det blot er mig der ejer det?

På forhånd tak for svaret!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jeg tør ikke sige 100% om selskabsstyrelse og skat eller en af dem vil undre sig over to personnavne i en personlig virksomhed men jeg tror det er farligt, for det ligner jo så et defacto I/S i driver, og så kan der være personlig SOLIDARISK hæftelse, i princip uanset selve formen, hvis I rent faktisk defacto driver I/S

Du bør nok sikre at det er personlig virksomhed og ikke I/S og det betyder for mig at du ikke skal ha begge navne i firmanavnet og at du skal ha din makker på lønningslisten helt enkelt, som arbejdsgiver registreret - med mindre I vil drive det i I/S eller i selskabsform sammen -

se lidt om forskel mellem personlig enkeltmandsvirksomhed og I/S sat op mod selskaber - også klare forskelle i omk niveau http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 07:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det var det jeg frygtede.

Tak for hjælpen!

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

jeg tør ikke sige 100% om selskabsstyrelse og skat eller en af dem vil undre sig over to personnavne i en personlig virksomhed men jeg tror det er farligt, for det ligner jo så et defacto I/S i driver, og så kan der være personlig SOLIDARISK hæftelse, i princip uanset selve formen, hvis I rent faktisk defacto driver I/S

Du bør nok sikre at det er personlig virksomhed og ikke I/S og det betyder for mig at du ikke skal ha begge navne i firmanavnet og at du skal ha din makker på lønningslisten helt enkelt, som arbejdsgiver registreret - med mindre I vil drive det i I/S eller i selskabsform sammen -

se lidt om forskel mellem personlig enkeltmandsvirksomhed og I/S sat op mod selskaber - også klare forskelle i omk niveau http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John Hannover

Tror nu det er muligt at registrere en virksomhed med hvilket som helst navn, bare du ikke krænker varemærker etc.

Er dog enig med betragtningen om at det ville kunne skabe grundlag for særlig interesse fra SKAT, og derfor skulle der foreligge en kontrakt om ansættelse der klart tilkendegiver afstand fra alt der ligner end I/S løsning.

Hvorfor laver i ikke et I/S sammen, eller alternativt et kapitalselskab hvor ejerforholdene ikke nødvendigvis er 50/50?

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det sker der intet ved. Du kan kalde din virksomhed Svend-Bent-Ib hvis du vil det. Det er kun et virksomhedsnavn.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig Arguins - som jeg vel skrev, man må kalde sin virksomhed det man har lyst med men hvis man hedder f.eks Jørgen Hattemager og Peter Lyst så vil man i mine øjne få klar risiko for, at kreditorer og vel også skat kan se det som I/S - et deFacto I/S og det vil jeg fraråde. Henrik Koudahl plejer at vide en del om den risiko (og en del andet) så måske vi er heldige han falder forbi her

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for ordene. Jeg er helt på linje med Arguins og dig i jeres bemærkninger. Et er hvad man må - noget andet er hvad der signaleres overfor omverden og eventuelle kreditorer.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)