Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor langt kan du nå på ren og skær vilje?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor langt kan du nå på ren og skær vilje? Jeg havde aldrig selv dyrket nogen form for sport, før jeg startede med at løbe for mig selv 9. december 2013.

Beskrivelse
Min løbehistorie starter, da jeg på min 27-års fødselsdag fik en billet til Lillebælt Halvmarathon 2014 af min kæreste.
Da jeg trak i løbeskoene for første gang, en kold december-aften 2013, havde jeg ingen idé om hvad det ville sige at løbe, udover at det er noget med at flytte det ene ben foran det andet i et rask tempo. Ting som løbestil, sko og træningspas havde jeg ikke skænket en tanke og det blev da også kun til en tur på 5 km. i mine gamle nedslidte kondisko. Jeg vidste ikke om jeg løb speciel hurtig, men jeg nød at få pulsen op og var derfor overbevist om at jeg skulle ud og løbe igen.

Med tiden og et par nye løbesko, fandt jeg efterhånden ud af at jeg løb i et relativt højt tempo.
Jeg fik sagt til min kæreste, at jeg ville løbe Lillebælt Halvmarathon på under halvanden time og i det øjeblik jeg havde offentliggjort dette mål for hende, vidste jeg for mig selv, at jeg ville gennemføre.
Med stædighed og jern-vilje gennemførte jeg da, ganske rigtig også mine første 21,1 km. i tiden 1:25:45.

Men hvad er så opskriften på at blive en hurtig løber? Kræver det flere års træning og 150 km. løb om ugen, eller kan du komme langt på ren og skær vilje?

Dette har jeg sat mig for at undersøge og jeg håber, at min rejse vil være med til at inspirere og give flere mod på at snøre løbeskoene.

Følg min blogfacebook:
facebook.com/RickiKristensen01

Venlig Hilsen
Ricki :-)

Personlige rekorder:

1 km...........................3m:12s
3 km...........................10m:29s
5 km...........................17m:55s
10 km.........................39m:28s
Halvmaraton..............1t:25m:28s

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 473
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har valgt facebook, for at kunne præcisere overfor en eventuel sponsor (længere sigt..) hvor mange der følger mit løb - ellers havde en hjemmeside været en god idé :-)

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 473
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Rickikristensen:

Jeg har valgt facebook, for at kunne præcisere overfor en eventuel sponsor (længere sigt..) hvor mange der følger mit løb - ellers havde en hjemmeside været en god idé :-)

Og hvorfor kan du ikke det med en hjemmeside? :)

Eller hvorfor udelukke det ene fremfor det andet - man kan jo gøre begge ting :) 

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kommer ikke langt "Kun" med "viljen". Uden energi (en sund krop) kommer du ingen steder.

Hvis du studere vores sind og krop som man gør igennem yoga, vil det se nogenlunde således ud.

1) Du skal have massere af energi. Det får du gennem søvn, sund mad og ved at bruge kroppen

2) Kreativitet. Du skal være kreativ og åben for hvad der virker på dig, finde den rette "mester" som kan guide dig til at blive en god løber. Nyde den udvikling du går igennem.

3) Så kommer viljen. Du kan skære igennem når dit sind tager over og hellere vil slappe af og spise is. Du holder dine planer med at gå tidligt i seng, sover 7-8 timer, og kun spise hvad der gør dig godt. Du træner max men også husker at passe på dig selv og hvile ud. Du kan ikke opbygge muskler hvis ikke du også slapper af. 

4) Elsk det du skal gøre - det bliver meget lettere.

God løbetur!

PS/ jeg hader selv at løbe :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Nov 09
Indlæg ialt: 303
Fra  Erhvervshjemmesider.dk ApS Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ricki,

Først og fremmest måtte jeg konkluderer, at der ikke var noget spørgsmål eller problem i indlægget men ren og skær selv promovering - det er okay, det er et interessant emne i min optik.

Jeg er selv en løber, og løber nogenlunde dine tider, lidt under. Jeg er halvt igennem en bog, som omhandler noget du slet ikke har nævnt. Udover års erfaring, ugen/km (din form/kondi) og vilje er der et vigtigt element; TEKNIK.

Som bogen skriver, så kan det tage dig i et års tid at opnå dit maksimale ilt optag, hvis du ligger en korrekt træning. Men det der gør at folk kan blive hurtigere og hurtigere efter flere år er ikke, at de forbedre konditionen, det er ren og skær at de arbejder med deres teknik og forbedre den. Teknikken gør, at du med SAMME ENERGI, kan BEVÆGE dig LÆNGERE og HURTIGERE.

Læs bogen "Den perfekte løbeteknik" af Thomas Reckmann, det var lidt af en øjenåbner for mig :-)

Jeg var også lige ved at glemme vigtigheden af løberens vægt, som har en enorm betydning. Med mindre vægt, bevæger du dit legeme tilsvarende længere med samme energiforbrug.

God læse- og løbelyst 

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Din vinkel lyder rigtig interessant. Jeg vil dog vove den påstand, at jeg er nået hvor jeg er nået til, på viljen til at ville udrette noget stort.

Jeg har aldrig dyrket sport, men jeg har nydt at komme ud, når der var mulighed for det. Jeg er stadig nybegynder på løbefronten, så jeg er sikker på, at der er mange ting, jeg ville kunne anderledes for at blive bedre (kost, søvn osv.)

Nu er lysten til at blive bedre selvfølgelig steget i takt med at "talentet" har vist sig at være der.

I forhold til det kreative du beskriver, går det meget godt i spænd med, at jeg er uddannet multimedie designer og arbejder som grafiker :)

Mange tak for dit inspirerende indlæg. Jeg vil nu løbe den kolde tid i møde med oprejst pande.

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Samuel

Tak for svaret, det er altid rart at få en mere erfaren løbers ord med på vejen. Jeg har lært at suge til mig af alle de gode råd jeg hører omkring mig i løbeklubben og til løb.

Det lyder som et spændende og måske lidt overset emne(?), men helt sikkert noget jeg vil tænke over og når jeg er færdig med de løbebøger, jeg er i gang med nu, vil jeg måske give mig i kast med "Den perfekte løbeteknik" :)

Jeg er selv en forholdsvis tung løber (80 kg.), så jeg ville sikkert med fordel kunne tabe mig et par kg og derved hente nogle sekunder.

God skrive- og løbelyst.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)