Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Love og regler for lån

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

arguins:
Værgemålsloven

Ja - men loven indeholder vel ikke forbud for banken - men for den umyndige. Hvis banken nu har givet et lån og den umyndige overholder sine betalinger - vil aftalen så være ugyldig (hint § lovens 44).

Værgemålsloven er ikke sort og hvid. Det er banken som tager risikoen, hvis lån misligholdes, erklæres ugyldig mv. I virkeligheden er det nok mere en teoretisk diskussion end et praktisk dilemma....

Ja, det er en teoretisk diskussion, men stadig en gældende lov. Der blev spurgt om der var en lov, og det er der.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Der blev spurgt om der var en lov, og det er der.

Nej, det er der ikke. der er INGEN lov der fonhindre nogen som helst i at låne penge ud til folk under 18, eller andre umyndige personer.

Der er en lov der forhindre personer som er umyndige i at binde sig til at betale lånet tilbage.

Og her er det interessant om der er noget i forrige indlæg. Hvor der tales om, at umyndige kan låne penge. - For kan de det, er det jo en gavebod.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:
Aftaler indgået med umyndige er vel altid ugyldige!

Ikke nødvendigvis - der kan du med fordel læse værgemålsloven.....

Carsten Kvist:
Har du oplevet nogen der faktisk VIL udlåne til personer der ikke er myndige?

Nej

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2490
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:
Der MÅ dog også være en twist her. fordi..... - 16 årige kan, af statsforvaltningen, få lov til at starte virksomhed, det MÅ betyde at de får en eller anden form for myndighed, og så vil de temmelig sikkert også kunne optage lån.

Det kan de vel kun når forældrene/værgen har underskrevet en erklæring, hvor de tagaer ansvaret for personen under 18, og dermed også det økonomiske ansvar

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Fru Hartmann:

Carsten Kvist:
Der MÅ dog også være en twist her. fordi..... - 16 årige kan, af statsforvaltningen, få lov til at starte virksomhed, det MÅ betyde at de får en eller anden form for myndighed, og så vil de temmelig sikkert også kunne optage lån.

Det kan de vel kun når forældrene/værgen har underskrevet en erklæring, hvor de tagaer ansvaret for personen under 18, og dermed også det økonomiske ansvar

Absolut mulige.

Et virkeligt eksempel: Jeg var i banken, og skulle lave en konto til datteren. Hun er 17. - Jeg spurgte om ikke hun kunne få et dankort til kontoen, jeg ville gerne skrive under. - Her var svaret, at min underskrift ikke er nok. ............... - DET var det altså i gamle dage. Fik selv et dankort som 16 årig!

Hvis det du skriver ovenfor er rigtigt, så myndiggør man altså ikke den 16 årige, men laver en 'forældrehæftelse'. - Så er det underligt denne ikke også kan benyttes i banken. .... Men vi har jo altså ikke været gennem statsamtet, måske de skal lave den?!?!

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Næh, det ser ud til, at man gør den 'umyndige' 'myndig':

§ 43. Værgen for en umyndig, der er fyldt 15 år, kan med statsforvaltningens godkendelse tillade, at denne på egen hånd udøver næring eller anden virksomhed.

Stk. 2. En umyndig, der har tilladelse til at udøve næring eller virksomhed, kan på egen hånd indgå de retshandler, som falder inden for virksomhedens område.

Stk. 3. Værgen kan med statsforvaltningens godkendelse tilbagekalde tilladelsen. Tilbagekaldelsen får kun virkning for tredjemand, hvis denne kendte eller burde kende den.

Og så er det 15, ikke 16 år.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg vil fastholde at alle banker og godkendt låneinstitutioner i alle deres betingelser - men ja diskussionen er vel overflødig for der er ikke en eneste bank der uden forældre deltagelse låner ud til en under 18

værgemålsloven forbyder under 18 år at gældssætte sig og mon ikke det er det som får banker og alle officielle udlånere jeg kan finde, til at se det som en pligt der også omfatter dem, så de ikke medvirker til et lovbrud

lidt som man ikke bare ustraffet kan gi nøglen til sin bil til en man ved er 16 år - man medvirker jo til at loven brydes og banker vil vel ikke medvirke til at bryde værgemålsloven.

Jeg skal ikke sige det 100% men jeg ville tro at den bank der medvirkede til at begå en ulovlighed - at den 16 årige fik en gæld som måske skabte andre vanskeligheder på andre måder, kunne straffes, som man vel kan for åbentlyst at medvirke til, at andre bryder loven. Der er vel en generel lov om ikke at medvirke til at andre bryder loven eller?

Loven forbyder vel også banker at medvirke til skattesvindel, og lån til 18 årig er klart medvirken til brud på værgemålsloven

Men jo - en ren teoretisk situation - ingen bank gør det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes at dette bliver vendt lidt på hovedet.

Nu er der en lov der gør at umyndige ikke må påtage sig en forpligtelse. Hvorfor skal der så også være en lov der siger at part a ikke må lave en aftale med den umyndige.

Det er klart at bankerne ikke låner penge ud til en umyndig for de risikerer nemlig at udfaldet er at de ikke får pengene igen. Den umyndige er såvidt jeg ved ikke påkrævet at erstatte beløbet, såfremt pengene ikke er kommet vedkommende tilgode i retslig forstand

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig Arguins . men jeg tror samtidigt det er så simpelt at banker ikke må medvirke til lovbrud -

De MÅ helt enkelt ikke lovligt (er efter loven) medvirke til bevidst brud på skattelov, hvidvask lov eller værgemåls lov m.m. og dermed MÅ banker i mine øje slet ikke med åbne øjne lade 17 årig stifte gæld

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det tror jeg heller ikke at de må, måske en jurist kan kaste lidt lys over sagen. Der er jo et utal af love og bekendtgørelser der omhandler det finansielle område.

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)