jeg har lukket mit personlig firma ikke selvskab(ikke konkurs) i august og har haft 1-2 medarbejdere (elever på korte kontrakt) som havde ferie med løn og har fået ferie tillæg 1. maj. en tidligere medarbejder som har optjent ferie sidste år 2013 arbejde også hos mig i år til jeg lukkede firmaet ned. efterfølgende hvor han faktisk ikke har noget ansættelses forhold holder han ferie. bruger danløn og kan se er der skulle være overført til via nets til 3f. men så i år var jeg medlem af dansk byggeri og har ændret feriepengene til ingen/eget feriekort for at holde på pengene til de skulle udbetales.
mit spørgsmål er nu hvordan er reglerne for medarbejderne kan hente deres retmæssige feriepenge - har snakket med dansk byggeri og de siger at de garantere medarbejderne deres feriepenge og vil senere forsøge at kradse dem ind hos mig - men firmaet er lukket ned kan jeg gøres personlig ansvarlig for at skulle betale af egen lomme da mit selvskab ikke gik konkurs men måtte bare lukke ned pga manglende ordre
et større dilemma da jeg selvfølgelig gerne vil hjælpe mine tidligere medarbejdere men samtidig ikke ønsker at skulle i banken for at låne penge og gældsætte mig yderligere
håber der er nogen som kan hjælpe da jeg ikke er helt stiv i de regler
I et personligt firma hæfter du også for forpligtelser efter virksomhedsophør. Så hvis du skylder feriepenge til medarbejdere så forældes deres krav først efter 3 år.
ja muligvis/sandsynligvis - men du havde så også haft andre omkostninger og krav på dig - og hvis du lukkede med underskud, kunne du ikke ha trukket det fra i personlig indkomst - så det kan ikke lige simplificeres _ det kan sagtens ha været langt billigere - inkl. feriepengene at lukke personlig virksomhed end selskab
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Men jeg har lukket ned uden gæld og der er så efterfølgende kommet krav fra tidligere ansat og her har jeg sagt at han skal henvende sig til sin fagforening - kan jeg så forvente et kravførst til mit firma som jeg kan meddele er lukket og så senere til mig som privatperson ?
at hvis et selskab var lukket ved betalingserklæring som betyder at ejer skal bekræfte at der ikke er gæld så ville det jo være forkert og dermed ville jer / direktør kunne hæfte personligt
Üanset hvad, så - enten går man konkurs og kan ha gæld - eller man lukker på såkaldt- ordnet vis - og så skal man ikke ha gæld uanset selskab eller virksomhed - og den gæld du har er, uanset hvad - din gæld desværre ( Du ville jo også har haft det tab extra da du lukkede hvis du havde betalt som du skulle)
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
fagforening - kan jeg så forvente et kravførst til mit firma som jeg kan meddele er lukket og så senere til mig som privatperson ?
De vil gå til dig direkte.
Men hvis du har bogført rigtigt så bør du have medtaget forpligtigelsen i dit regnskab og dermed have fået fradrag for omkostningen. Hvis ikke så få genoptaget din skatteansættelse og få fradrag for omkostningen.
Men jeg har lukket ned uden gæld og der er så efterfølgende kommet krav fra tidligere ansat og her har jeg sagt at han skal henvende sig til sin fagforening - kan jeg så forvente et kravførst til mit firma som jeg kan meddele er lukket og så senere til mig som privatperson ?
med fare for gentagelse så er det jo forkert. Du har ikke lukket uden gæld. Du har jo glemt gæld, i dette tilfælde feriepenge som nogen jo klart har til gode. Du beskrev selv du gjorde det for at holde på pengene till de skulle ha dem.
Der kan være anden gælde - ATL - AUD -AER - Barsel og alt muligt andet. Har du også glemt noget af det, så vil det også være dig personligt som de vil be om pengene. DU er din virksomhed evigt efter lukning.
Du har formentlig som Henrik K var inde på, haft ferie pengene i dit regnskab (da du jo kendte dem og valgte at holde på dem i stedet for at betale via 3F) og så har du tilmed trukket dem fra i din fortjeneste skat. Har du ikke haft dem i regnskabet, så kan du tage dem ind og ændre din opgørelse til skat
Fagforeningen skal du ikke blande ind, du skal - når du jo anerkender at de ansatte ikke fik deres feriepenge - se at få betalt dem hurtigst muligt, og så pas på der ikke kan komme regninger fra som sagt AUD og andet ATP relateret - for det er så stadigt DIN gæld
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER