Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvist i B2B handel - Kan vi gøre noget?

Side 7 ud af 7 (68 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 34
Fra  Jiblab Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakodan.dk:

Som jeg forstår det, har du spurgt d. 17. marts om de stadig var interesserede - dvs. du var måse ikke helt sikker på du havde fået en ordre?

Der efter har du bestilt varer, før kunden har svaret på mailen om de var interesserede..

Og d. 1 maj får du svar på mailen at de ikke er interesserede og ønsker at annullere ordren..

Venter du så til d. 1. september med at reagere på det, hvor du har sendt en ordrebekræftelse?

Hvad gjorde du, da han skrev at han ønskede at annullere - Ignorerede du bare mailen og ventede 4 måneder med at sende ordrebekræftelse?

Eller skrev du tilbage til ham den gang, at den ikke kunne annulleres?

d. 17. marts spørger vi kunden om han er interesseret i at afgive endnu en ordrer denne gang på sommertøj. Den ordre han vil annullere er på vintertøj, så jiblab har jo på intet tidspunkt opfanget, at kunden vil annullere, ellers ville vi jo ikke spørger kunden om sommertøj også.

Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Men du skriver at kunden skriver 1. maj:

-------------------

Som tidligere nævnt har vores butik taget en anden retning end ski og skitøj, så den del er droppet. Vi har fokus på løbehjul, skate og tilbehør, intet andet - det er her vi kan tjene vores penge.

Håber I har held med salget

-------------------

Så der er vel en annullering af ordren...? eller misforstår jeg noget ?

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 34
Fra  Jiblab Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

WOWWOW:

Men du skriver at kunden skriver 1. maj:

-------------------

Som tidligere nævnt har vores butik taget en anden retning end ski og skitøj, så den del er droppet. Vi har fokus på løbehjul, skate og tilbehør, intet andet - det er her vi kan tjene vores penge.

Håber I har held med salget

-------------------

Så der er vel en annullering af ordren...? eller misforstår jeg noget ?

Mailen bliver ved en fejl misforstået af Jiblab, da kunden hentyder en annullering i samme mailkorrespondance, som sommertøjet. Kunden har ingen ret til, at annullere sin ordre og derfor tænker jiblab ikke nærmere over det. Det er først da kunden igen d. 1 september bliver kontaktet, at han kommer ind på annulleringen.

Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen jeg skal ikke gøre mig klog på jura, men han skriver jo at han ikke skal have ski og skitøj længere, så for mig er det en annullering fra kunden, og kunden tænker nok bare at I er blevet sure fordi han afbestiller, så han tænker måske ikke nærmere over det. Men det er jo ikke kundens fejl at I misforstår mailen - men anyway, du bad om et råd omkring en evt. sag, jeg tror bare det bliver endnu mere kludret fordi I har udvist passivitet omkring annulleringen (selvom det sker pga. misforståelse) og jeg synes ikke at den ligger lige til højrebenet at du vinder sagen. Så igen - prøv at bruge tiden på at sælge tingene et andet sted og så glem alt om kunden og kom videre :-)

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man vælger at drive en virksomhed, er der utrolig mange ting man skal sætte sig ind i og tage beslutninger om. 

Dette værende alt lige fra oprettelse af webshop, markedsføring, indkøb af varelager til håndtering af reklamationer osv osv..

Jura er blot ét af punkterne i at drive en virksomhed, men bliver efter min opfattelse "glemt" af mange i processen. Det er naturligvis meget sjovere at opbygge en webhop og begynde at reklamere for sin virksomhed, end at sætte sig ind i kedelig jura. 

Det er jo ikke for sjov, at der undervises i erhvervsret på selv de korte handelsudd...

Driver man en virksomhed, kommer man ikke uden om jura.. dette er faktuelt.. hvad enten der er tale om salgs og lev betingelser eller indgåelse af aftale mellem b2b

Ved b2b handel er man ikke beskyttet på samme måde som ved b2c. Juraen tager udgangspunkt i at b2b foregår mellem 2 professionelle handlende, der frit kan aftale betingelserne.

Man kan sige at juraen i princippet stiller en form for krav til virksomhederne om at "det kan i selv aftale jer frem til", og man bliver således ikke holdt i hånden som var man en alm. forbruger. 

Vi er ikke alle éns, og heldigvis for det.. men blot fordi man selv finder et område svært at sætte sig ind i, gælder dette ikke for alle. 

Står man med et tab på eks. 10.000 kr. må man først gøre op hvor meget du skal arbejde for at hente det hjem. Og glem ikke omkostningerne til ekstra markedsføring og hvad der ellers løber på i administration osv.. 

Har man eks. sin dokumentation i orden i form af odrebekræftelse og mail korrespondance, så er småsagsproces et rigtig godt værktøj til virksomheder med tvist af mindre karakter. 

Husk på at skulle du tabe sagen, så er der en max grænse for hvor meget du skal dække af modpartens omkostninger i forhold til det stillede krav. Så har modparten brugt en advokat hele vejen igennem, så kan det koster rigtig dyrt for denne. 

Formålet med en småsag er netop at få løst en tvist uden at det skal koste spidsen af en jetjager.

Retten kører bla. utrolig mange parkeringsbøder på ca. 510 kr. 

Hvor meget man vil jagte et økonomisk tab er op til den enkelte at vurdere, og jeg er helt enig i at det ikke altid kan betale sig at jagte mindre beløb.

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

@trådstarter..

Det er ærgerligt at i ikke har svaret på kundens annullering, Hvad enten i har accepteret eller fastholdt, så har mailen stået ubesvaret i lang tid. 

Det er også ærgerligt at kunden ikke beder om en bekræftelse på sin annullering og efterfølgende følger på om annulleringen er modtaget. 

Mange virksomheder operere med en procent sats i forhold til annullering af ordre. eks. 20% af ordreværdi. I kunne evt. overveje nogle tidsfrister hvor det er gratis for kunden at annullerer og fakturere når denne er overskredet. 

En idé kunne være at tilbyde ordren til andre kunder med rabat, således at du/i ikke står med et direkte tab men blot mister lidt indtjening

Så få udarbejdet nogle betingelser, til næste gang i indgår en aftale b2b. 

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Fra Strandby
Tilmeldt 2. Jan 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil klart anbefale ikke at gøre en masse ved denne sag. Som flere andre skriver, kan det koste dyrt i advokatbistand, og fortjenesten er mere end væk.Vi har selv været udsat for dette flere gange, og har kun lært af det. En fornuftig løsning fremover, kunne måske være at give en kontantrabat ved ordre. Selvom det kan være svært at drive forretning i dag på dene måde. Heldigvis i dit tilfælde, har i jo stadig varerne, og kan sælge dem. Held og lykke med sagen

Tilmeldt 21. Mar 10
Indlæg ialt: 141
Fra  www.kulturkrukken.dk Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ser man bort fra økonomien i at køre retssager - så er det psykisk enormt opslidende og deprimerende uanset om man har ret eller ej!

Så hvis det kan undgås, så gør det endelig.

Side 7 ud af 7 (68 indlæg)