Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvist i B2B handel - Kan vi gøre noget?

Side 6 ud af 7 (68 indlæg)
Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Men hvis modparten bare siger "nej" så er der ikke mere forhandling i "småsagen" og går videre til det "normale" retssystem, dommeren i telefonmødet kan jo kun råde og vejlede med ikke andet...

Jeg er sikker på at man sagtens kan vinde en småsag ved at være "selvmøder" som det vist hedder, men det kommer helt an på modparten, fordi hvis vedkommende ikke har interesse i en afslutning på en sag, så skal advokaten alligevel først sætte sig i hele sagen, og så alt det man har skrevet/gjort under indledende retsmøder, så det koster også en masse penge.

En retssag og en småsag bør absolut være sidste udvej, og jeg tør næsten godt garantere at du i 99 ud af 100 sager kommer til at koste dig penge, eller du ikke får så mange penge som regnet - fordi du skal jo stadig regne din egen timeløn ud til at det papirarbejde der skal udfyldes

Og nu skal man huske trådstartes problem, fordi her er der jo tale om en annullering af en ordre som ikke er blevet leveret fordi kunden mener at den er blevet annulleret, så den ligger ikke lige til højre benet...

Men som sagt, vi er jo alle forskellige - og mit råd til trådstarter er stadig at du skal lade sagen være, sælg dem på en anden måde, fordi selv hvis du får ret og personligt kører sagen, så er du ikke sikker på at få dine penge, fordi hvis kunden ikke har penge - og så er det fogedretten osv. og det kræver jo så lige at du rent faktisk har leveret varerne til vedkommende her til efteråret.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel K:

WOWWOW:
Der er masser af småsager som bliver kørt via advokater,

Enten er det fordi sagsøger/sagsøgte ikke "tør" står for processen, eller bevist prøver at presse modparten der ikke er repræsenteret af en advokat.

Nogle vælger at have en advokat repræsenteret ved selve retsmødet, ellers burde det netop køre uden advokater. 

Hele meningen med en småsag, er netop at afgøre en "mindre" tvist uden at det omstridte beløb drukner i omkostninger.

Som WOWWOW skriver, så kan det godt være teorien med småsager er sådan, men praksis er en anden, det er faktuelt.

Jeg har hjulpet en del, som troede, at de bare selv kunne gøre det, men så bad retten dem enten om at forholde sig til en masse paragrafer og kommer med et svarskrift/duplik med henvisning til lovgivningen osv, eller også måtte de få en advokat til dette. Skete ingen af disse dele, ville sagen blive droppet...

Første gang jeg selv kørte en småsag, fik jeg samme besked, hvorefter Halfdan Timm hjalp mig lidt + min egen advokat hjalp. 

Så det er de færreste småsager, som man selv kan føre, og det udnytter jeg f.eks i grovstil, når andre kopierer tekster. Fordi jeg ved, at retten kræver, at de får en advokat, fordi de ik kender loven, og ej kan referer til paragrafferne osv...

Så teori er en ting, men praksis er det, som WOWWOW fremlægger i sit indlæg... Det har jeg over 15 sager, som alle bekræfter! Fra 15 forskellige retskredse vel og mærke!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Som jeg forstår det, har du spurgt d. 17. marts om de stadig var interesserede - dvs. du var måse ikke helt sikker på du havde fået en ordre?

Der efter har du bestilt varer, før kunden har svaret på mailen om de var interesserede..

Og d. 1 maj får du svar på mailen at de ikke er interesserede og ønsker at annullere ordren..

Venter du så til d. 1. september med at reagere på det, hvor du har sendt en ordrebekræftelse?

Hvad gjorde du, da han skrev at han ønskede at annullere - Ignorerede du bare mailen og ventede 4 måneder med at sende ordrebekræftelse?

Eller skrev du tilbage til ham den gang, at den ikke kunne annulleres?

Jeg ved ikke, om det har noget at sige rent juridisk, men hvis jeg fik en bestilling fra en kunde 1. marts ville jeg ikke vente til 1. september med at sende ordrebekræftelsen. Og når kunden ikke svarer på mailen om de stadig er interesserede, så ville jeg nok ikke have valgt at bestille varerne hjem alligevel, men måske lige at ringe til dem først.

Som sagt ved jeg ikke om det har noget at sige rent juridisk, men måske du skal have i baghovedet næste gang du får bestillinger, altid at sende ordrebekræftelse med det samme - og få kundens skriftlige accept af ordrebekræftelsen :)

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Fashion Seller, jeg er 100% enig med dine betragtninger.

Yes

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

WOWWOW:
Men hvis modparten bare siger "nej" så er der ikke mere forhandling i "småsagen" og går videre til det "normale" retssystem, dommeren i telefonmødet kan jo kun råde og vejlede med ikke andet...

Nej sagen køre videre som småsag til domsafsigelse.. er den først anlagt som en småsag, køres den som sådan..

Som jeg skrev tidligere, så er hele idéen med småsag at tvister af mindre karakter kan køres igennem det retslige system uden om advokaterne. At sagsøger og sagsøgte så vælger en advokat er for egen regning. 

WOWWOW:
En retssag og en småsag bør absolut være sidste udvej, og jeg tør næsten godt garantere at du i 99 ud af 100 sager kommer til at koste dig penge, eller du ikke får så mange penge som regnet - fordi du skal jo stadig regne din egen timeløn ud til at det papirarbejde der skal udfyldes

Helt enig.. det er altid en konkret vurdering, men er man en mindre virksomhed kan et tab på eks. 30.000,- være særdeles destruktivt. Derfor findes der muligheden for at køre et krav som en småsag. 

Jura kan virke utrolig skræmmende for rigtig mange mennesker, og derfor vil mange læne sig op ad en advokat. Også i småsager, selvom det ikke er nødvendigt.

Heldigvis findes forskellige vejledninger på nettet, der hjælper sagsøger/søgte til at udforme eks. svarskrift osv.. 

WOWWOW:
Og nu skal man huske trådstartes problem, fordi her er der jo tale om en annullering af en ordre som ikke er blevet leveret fordi kunden mener at den er blevet annulleret, så den ligger ikke lige til højre benet...

Det fremgår ikke at trådstartes indlæg, hvornår ordren skal levers.

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, men du glemmer bare én ting - og det er hvis du er part i en sag, og du ikke har prøvet det før, så bruger du en masse tid på at forklare ting og sager som overhovedet ingen interesse har hos dommeren. Du bliver desuden påvirket fordi modparten er dum, åndssvag og prøver at snyde dig, så du bliver måske ophidset, kan ikke forklare sammenhængen korrekt osv. og det er jo sagsøgers ansvar at bevise hvad rent faktisk er sket....og igen skal du bare huske på at hvis man kommer til en hovedforhandling hvor du ikke selv har advokat men det har modparten, så kan det blive svært ...

Og som de selv skriver på domstol.dk omkring hovedforhandlingen:

-------

På dette tidspunkt kan det måske være en fordel, at parterne får bistand af en advokat.

-------

Og igen som jeg også skriver - at selvom man får ret, er det ikke det samme som man får sine penge med det samme.

Igen det handler ikke om hvem der har ret - men hvem der har råd til at få ret.

Og i en anden småsag som jeg selv har kørt, så sagde dommeren - at hvis begge partner er utilfredse med løsningen, så var det den korrekte dom.

Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel K:
Heldigvis findes forskellige vejledninger på nettet, der hjælper sagsøger/søgte til at udforme eks. svarskrift osv.. 

Yes, og hvis man ikke har andet og lave, så er det helt perfekt at bruge sin tid på det - men jeg tror bare at hvis trådstarter bruger den tid på at få solgt sine varer i stedet for at læse om jura, så får han mere ud af, hurtigere afsluttet og større sikkerhed for sine penge.

Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik Kaae Laursen:

(d. 28. marts 2014) - Jiblab videresender alle ordrerne til leverandørerne

(d. 1 maj 2014) - Kunden svarer på mailen omkring sommertøjet og svarer følgende:

"Hej Nicklas

Tak for din henvendelse, jeg fik vist aldrig svaret dig.

Som tidligere nævnt har vores butik taget en anden retning end ski og skitøj, så den del er droppet. Vi har fokus på løbehjul, skate og tilbehør, intet andet - det er her vi kan tjene vores penge.

Håber I har held med salget"

(d. 1 sep. 2014) - Jiblab udsender en detaljeret ordrebekræftelse (mhp. ordren, som blev afgivet d. 1. marts) til kunden

(d. 2 sep. 2014) - Kunden svarer til ordrebekræftelsen, at der må foreligge en misforståelse, eftersom ordren blev annulleret.

Lad mig lige forstå det rigtigt - Kunden skriver til jer den 1. maj 2014 at de ikke ønsker varerne til efteråret, men hvornår svarer I tilbage at de ikke kan annullere den ?

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

WOWWOW:
Ja, men du glemmer bare én ting - og det er hvis du er part i en sag, og du ikke har prøvet det før, så bruger du en masse tid på at forklare ting og sager som overhovedet ingen interesse har hos dommeren.

Det glemmer jeg bestemt ikke.. 

Hvad enten man er sagsøger eller sagsøgte, så skal der udformes en skriftlig stævning/svarskrift med vedlagt dokumentation. Det mundtlige er for at få en uddybende beskrivelse af forløbet, så sagen bliver belyst fra så mange vinkler som muligt.

At nogle bliver nervøse er både forståeligt og ganske naturligt.

Husk også på, at der findes en max grænse for hvor meget du skal betale for modpartens advokat udgifer, så frem du skulle tabe sagen. I nogle tilfælde afsiges der dom, hvor hver part afholder egne udgifter. 

Trådstarter har indgået en bindene aftale med kunden. Kunden ønsker senere at annullere ordren, men denne bekræftes ikke, og trådstarter fastholder dermed aftalen. 

Har trådstarter opfyldt sine forpligtigelser kan han derfor fastholde og gennemføre handlen. Har han derimod tilbageholdt ordren så denne ikke er fremsendt jvf. det aftalte, er dette en misligholdelse, og køber kan derfor gøre indsigelse evt. hæve købet.  

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel K:
Hvad enten man er sagsøger eller sagsøgte, så skal der udformes en skriftlig stævning/svarskrift med vedlagt dokumentation

Ja, men det samme gør sig gældende når man skriver til Retten - jeg havde masser af følelser blandet ind (siger ikke alle har det) måske har man allerede ventet 2-3 måneder på sine penge og jeg var jo bange for at glemme noget i min stævning, fordi jeg synes at der var en masse information som var vigtig at skrive om...

Nu er jeg ikke advokat, men jeg synes også det er lidt dårlig stil at man fra trådstarters side ikke bekræfter at ordren ikke kan annulleres eller finder en løsning på det når kunden skriver omkring 1. maj, men bare sender ordrebekræftelse ud den 1. september. En advokat vil muligvis påberåbe at trådstarter har udvist passivitet ved ikke at besvare kundens mail. Men det er der nok kloge amino advokater der kan svare mere på

Side 6 ud af 7 (68 indlæg)