Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero - Håndtering af time klippekort

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 16. Sep 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå.... jeg har testet lidt frem og tilbage, og det er åbenbart ikke helt så nemt...

Jeg laver ovenstående konto til klippekort.

Min plan er som sagt at fakturere helt normalt med moms som om det var en alm. ydelse.

Bagefter vil jeg så trække klippekort beløbet ud fra Varesalg kontoen (100) til min klippekort konto, altså f.eks. 1.000,- sættes ind på Varesalg og trækkes fra klippekortet.

Problemet som jeg lige kan se det, er at når jeg sætter beløb ind på varesalgs kontoen, piller Dinero momsen af beløbet og opdatere salgsmoms, dvs. i ovenstående eksempel vil den kun sætte 800,- ind...

Og det er jo lidt noget rod, da jeg jo er nød til at lave dette klippekort regnskab uden moms, da den jo bare skal betales fra starten.

Det er åbenbart lidt vanskeligere end forventet... gode forslag modtages gerne :-)

/Heino

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

beardmann:

Nå.... jeg har testet lidt frem og tilbage, og det er åbenbart ikke helt så nemt...

Jeg laver ovenstående konto til klippekort.

Min plan er som sagt at fakturere helt normalt med moms som om det var en alm. ydelse.

Bagefter vil jeg så trække klippekort beløbet ud fra Varesalg kontoen (100) til min klippekort konto, altså f.eks. 1.000,- sættes ind på Varesalg og trækkes fra klippekortet.

Problemet som jeg lige kan se det, er at når jeg sætter beløb ind på varesalgs kontoen, piller Dinero momsen af beløbet og opdatere salgsmoms, dvs. i ovenstående eksempel vil den kun sætte 800,- ind...

Og det er jo lidt noget rod, da jeg jo er nød til at lave dette klippekort regnskab uden moms, da den jo bare skal betales fra starten.

Det er åbenbart lidt vanskeligere end forventet... gode forslag modtages gerne :-)

/Heino

Hej Heino.

Du er nød til at lave reguleringen på en anden omsætningskonto som ikke trækker moms.

Dvs. du skal oprette en ny konto til selve reguleringen under omsætningen.

Giver det mening - ellers skriver du igen :)

De bedste hilsner

Rasmus

Tilmeldt 16. Sep 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus

Jeg har været så heldig at det første klippekort blev brugt forholdsvis hurtigt, så jeg nåede slet ikke at lave det som et klippekort i Dinero.

Men nu har jeg så solgt endnu et klippekort, og større denne gang, så nu skal der laves en mere holdbar løsning.

Jeg tror jeg er med på nogen lunde hvordan det skal foregå, men vil lige vende det med dig og andre ;-)

1. Opret konto under Kortfristet gæld "Klippekort"

2. Opret konto under Omsætning (eller brug Varesalg u/moms) (skal den være med eller uden moms?)

3. Jeg laver en alm. faktura til kunden, og bogfører den som alm. varesalg, så den kommer ind på Varesalg (m/moms) så momsen bliver afregnet så vi overholder reglerne.

Men hvad gør jeg så ?

Jeg skal vel have trukket et beløb (uden moms) fra varesalgs kontoen m/moms ?  Men når jeg trække noget fra den konto, så modregner den jo automatisk moms...

Vil det være for meget at spørge om du ville lave et eksempel som jeg og andre kunne gøre brug af ?  Altså helt nede på bruger niveau? ;-)

/Heino

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

for at få momsen korrekt ville jeg se det lidt svært at Dinero ikke kan undertrykke moms når du fører tilbage som du er inde på - jeg ville selv være nødt til at bogføre sådan her men Rasmus har måske noget smartere

  1. Oprette en ny konto  - salg - ført til og fra depositum  UDEN moms
  2. Bogføre hele salget uden moms på den nye konto og
  3. bogføre momsen - som den er på din faktura direkte på salgsmoms
  4. oprette en konto som du selv var inde på i status, kortfristet gæld og kalde den f.eks. depositum
Nu har du bogført moms på hele salget som passer med din faktura - og du har stadig hele salgsbeløbet uden moms liggende på en konto uden moms - så burde du kunne:
  1. Bogføre den del der er "depositum" fra kredit den nye "salg ført til depositum" til debet den nye konto i status kortfristet gæld klippekort - som du selv foreslog oprettet (status uden moms) Er der ikke brugt et klip i starten - så er det bare hele beløbet
  2. Når et klip bruges - så fra debet "salg ført til depositum" som jo er uden moms og kredit status kortfristet gæld klippekort - igen uden moms
Dermed er momsen bogført når du fakturerer dit klippekort - og du har en konto for varesalg der kommer til og fra din konto for depositum/kortfristet gæld - og det kører som det skal uden moms, da momsen er faktureret på den faktura du solgte hele klippekortet på
Puh ha - vent lige på Rasmus - det er ikke helt til at overskue, har ikke prøvet det før, men det bør fungere, når man ikke kan vælge at undertrykke moms når ting føres tilbage til en alm konto med moms
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

beardmann:

Hej Rasmus

Jeg har været så heldig at det første klippekort blev brugt forholdsvis hurtigt, så jeg nåede slet ikke at lave det som et klippekort i Dinero.

Men nu har jeg så solgt endnu et klippekort, og større denne gang, så nu skal der laves en mere holdbar løsning.

Jeg tror jeg er med på nogen lunde hvordan det skal foregå, men vil lige vende det med dig og andre ;-)

1. Opret konto under Kortfristet gæld "Klippekort"

2. Opret konto under Omsætning (eller brug Varesalg u/moms) (skal den være med eller uden moms?)

3. Jeg laver en alm. faktura til kunden, og bogfører den som alm. varesalg, så den kommer ind på Varesalg (m/moms) så momsen bliver afregnet så vi overholder reglerne.

Men hvad gør jeg så ?

Jeg skal vel have trukket et beløb (uden moms) fra varesalgs kontoen m/moms ?  Men når jeg trække noget fra den konto, så modregner den jo automatisk moms...

Vil det være for meget at spørge om du ville lave et eksempel som jeg og andre kunne gøre brug af ?  Altså helt nede på bruger niveau? ;-)

/Heino

Hej Heino.

Vil stadig foreslå kun at regulere det 1 gang om året.

Det giver dig forholdsmæssigt meget administration at gøre det på den her måde.

Først opret 2 konti:

1040 regulering af klippekort som ikke trækker moms

63050 skyldige klippekost som ikke trækker moms

Se hvordan du opretter en konto her: https://dinero.dk/support/opret-ny-konto/

Så laver du en faktura med et produkt som hedder klippekort.

Efter salget laver du en postering i øvrige bilag:

konto: 1040 

beløb i plus

modkonto 63050

Når der bliver brugt klip laver du en postering mere:

konto: 1040 

beløb i minus

modkonto 63050

Husk at holde styr på dine klip i excel eller lignende :)

De bedste hilsner

Rasmus

Tilmeldt 16. Sep 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Beklager at jeg sådan må tage dette op igen og igen :-)

Jeg har fulgt det gode råd og oprettet 1040 (Klippekort) og 1041 (Serviceaftaler) og samme 2 modkonti...

Jeg har brugt det i 2014 og f.eks. oprettet en stor serviceaftale, som strækker sig hen over året.

Jeg har så startet et nyt regnskabsår 2015, og overført fra 2014 som den selv foreslår... jeg har endnu ikke lukket 2014.   Min revisor har lavet opgørelse etc. så fra den kant er det lukket.

Det undre mig så at det ser ud til at saldo fra de menuelt oprettede konti, ikke er blevet overført fra 2014 til 2015...  Hvilket gør at det ser lidt underligt ud nu efter et kvartal...

Skal jeg bare selv overføre saldo fra 2014 til 2015 ? 

Eller vil det blive overført når jeg lukker 2014 ?

/Heino

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 14
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Heino. 

De selvoprettede konti skulle meget gerne følge med over til det nye regnskabsår, men du skal først afslutte regnskabsåret før de overføres til 2015. 

Hvis det giver udfordringer, så må du gerne sende en mail til os på support@dinero.dk, så kigger vi lige på det for dig. Oplys gerne dit Dinero ID, så hjælper du os godt på vej :-)

https://dinero.dk/support/bruger-id/

De bedste hilsner

Theis

Tilmeldt 16. Sep 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan se at det kun er 1040 og 1041 den er gal med.. de andre 63050/51 har en linje med primo saldo...

Jeg har sendt jer en mail på support...

/Heino

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)