Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Muligt fogedforbud og krav om erstatning fra tidl. arbejdsgiver

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har kendskab fra en sag mod en tidligere kollega, der hvor jeg arbejde for ca. 1 år siden. Personen var stoppet og skiftet til en anden virksomhed i samme branche. Nu skal det siges at personen der stoppede var meget vellidt af personens kunder, derfor havde jeg også regnet med at det vil koste en del på kunde siden.

Dog kom det som et chok for bossen :) flere at den tidligere persons (som var sælger) kunder, valgte at skifte over til anden virksomhed. Det fik min chef til at starte en paragraf 19 sagen mod den nu tidligere ansatte. Han fik dog en lang næse, da der i den paragraf er et par smut huller.

Han fik f.eks. af vide at den tidligere sælger ikke måtte opsøge vores kunder i 12 mdr. efter opsigelsen, da personen så vil have indgående kendskab til vores priser, produkter mv.

MEN kunderne må gerne selv tage kontakte til den nu tidligere sælger og sætte et møde op. Dette omgik personens nye virksomhed ved at have en mødebooker, så personen blot skulle besøge de kunder, som hendes nye virksomhed havde fundet til personen. Dermed var det personen fortog sig helt i orden og min chef havde intet at komme med.

Ved ikke om det er til hjælp, men det er i hver fald den erfaring jeg lige kunne byde ind med :)

venlig hilsen

Henrik

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Den skrivelse du har modtaget fortæller hvad modparten agter at gøre. Skrivelsen får du, fordi at man så ikke senere kan påstå at modparten gav et stiltiende samtykke til din virksomhed.

Du skal derfor ikke foretage dig noget, før du modtager et krav fra modparten.

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Miss Lee:

Hej KS71.

Mange tak fordi du tog dig tid til at skrive et indlæg. Jeg har dog ingen hverken kunde- eller konkurrenceklausul i min kontrakt med min tidligere arbejdsgiver. 

I den pdf file jeg henviste til, står der også om emnet, selvom man ikke har inget en klausul. Jeg kender ikke selv meget til dette område, vil jeg godt indrømme, men der står måske noget her - 

Loyalitetspligten
Uanset om der er indgået en konkurrencebegrænsende klausul, gælder den regel, at så længe en
medarbejder er ansat, gælder der en loyalitetspligt over for virksomheden. Det gælder, uanset om man er
opsagt og eventuelt fritaget for at møde på arbejde i opsigelsesperioden.
Denne loyalitetsforpligtelse, som gælder frem til udløbet af opsigelsesvarslet, indebærer, at medarbejderen
ikke må skade virksomheden, herunder ikke være interesseret i, tage ansættelse hos eller udøve
konkurrerende virksomhed.
Spørgsmålet er herefter, hvad der kan karakteriseres som konkurrerende virksomhed. Forberedelse af
konkurrerende virksomhed anses ikke for skadelig, så længe der ikke under forberedelsen udøves
aktiviteter, der kan skade virksomheden. Eksempelvis kan nævnes, at det er tilladt at leje og istandsætte
lokaler med henblik på senere udøvelse af konkurrerende virksomhed. Men det er ikke tilladt at kontakte
nuværende kunder med henblik på at overtale dem til senere at skifte leverandør. - Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 11. Sep 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dukkemageren.

Mange tak for dit indlæg. Det var det jeg havde brug for at høre :)

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)