Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordele og ulemper ved at være ene-ejer eller begge ægtefæller ejer

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mette:

...hvis vi bliver skilt, vil vi også dele værdien af virksomheden ligeligt.

Jeg ved, det er lidet befordrende, hvis man siger til venner, at man skal giftes, at de så spørger, om man har tænkt på, hvad der skal ske, når man bliver skilt. Man har mest lyst til bare at glemme det. En gammel fyr her, klog af skade, valgte også at ville dele, hvis vi blev skilt. Af samme årsag lavede vi et A/S med 50% til hver. Da vi blev skilt, skulle vi så finde "værdien af virksomheden" - og det er altså ikke ligetil! Man kan jo ikke bare dele de penge, der er i banken. Og hvad er en virksomhed værd? Er der goodwill? En god kundedatabase? Stor lager? etc etc. Skulle man hellere fortsætte gennem og efter skilmissen osv. osv. Det minder lidt (men kun lidt) om, hvad man skal gøre med huset, for det er ikke altid, at den ene har råd til at købe den anden ud. Jeg synes, at I - lissom jeg gjorde - bare skal springe ud i det, men prøv at få styr på, hvordan I vil fastsætte "værdien", hvis I en dag skulle få brug for det. Måske har d'herrer revisorer en idé? Får man det vurderet af 3 uvildige og tager gennemsnittet, eller? 

En detalje er iøvrigt, at vi senere har fået at vide, at vi skulle have haft hver sit holdingsselskab, som hver ejede de 50% af A/S'et, for så var det nemmere at handle skattefrit, hvis det skulle blive nødvendigt. Tror jeg...Men, som det også er sagt, så tag lige en revisor med indover. 

God vind!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):
En detalje er iøvrigt, at vi senere har fået at vide, at vi skulle have haft hver sit holdingsselskab, som hver ejede de 50% af A/S'et, for så var det nemmere at handle skattefrit, hvis det skulle blive nødvendigt. Tror jeg
 det er nu nok en tankesvips - Mon ikke det har været noget med at hvis hver part i særeje havde hvert sit holding så var drift delt let ved skildsmisse - men det er nu en ret dyr løsning i arbejde og evt revisor hjælp for det formål - Handle nemmere skattefrit ser jeg ikke lige det hjælper med.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Aug 14
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, og du har helt ret. God idé at få det aftalt, inden det evt. bliver aktuelt. For det er klart ikke helt ligetil at afgøre værdien...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisor, revisor, revisor Cool

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
det er nu nok en tankesvips - Mon ikke det har været noget med at hvis hver part i særeje havde hvert sit holding så var drift delt let ved skildsmisse - men det er nu en ret dyr løsning i arbejde og evt revisor hjælp for det formål - Handle nemmere skattefrit ser jeg ikke lige det hjælper med.

Jeg fik ikke helt fat i det, men det var noget med, at eksen så slap for at betale skat af aktie-indtægten ved at sælge sine aktier til mig. Det er vel heller ikke så vanskeligt, selv at lave to Holdings, der så ejer 50% hver og betale et par basøre i afgift for det og 1500 ekstra om året for 4 linjers årsregnskab. Well, muligvis overkill, og så bare en indskudt bemærkning, ikke relevant i denne tråd. /jø

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Harboe:

Revisor, revisor, revisor Cool

Enig enig enig. Vedkommendes råd kan evt. postes her til til second opinion. Og third og fourth.... Det er i al fald altid interessant at høre om det videre forløb.

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)