Jeg sidder og skal beslutte mig for om 50 keywords er nok, da det er her min økonomiske grænse går - jeg har ikke råd til 200 keywords eller mere i øjeblikket. Jeg sælger børnetøj med disney figurer, superhelte osv på varerne, og vil jo gerne følge med over det hele, men er meget i tvivl om 50 keywords er nok. Når jeg sidder og skriver keywords ind, der hvor jeg har et prøve abonnement, når jeg hurtigt op på 50 uden at have været hele vejen rundt - men måske bruger jeg keywords forkert? Feks vil jeg gerne følge - Spiderman bukser Nu har jeg jo også mange andre ting end lige spiderman, så inden jeg når at tænke mig om er de 50 keywords brugt på et par forskellige figurer. Bruger jeg dem forkert, eller skal jeg tænke på en anden måde ? eller er det bare sådan det nu engang er ? Jeg bruger også CuteRank som er gratis, og her har jeg allerede fyldt en helvedes masse keywords ind - men det er jo ikke helt så smart som en onlinebaseret SEO virksomhed. |
Hej "KS71"
Til dit spørgsmål om 50 søgeord er nok: det er ikke til at sige og det er ikke det rigtige spørgsmål du stiller. Så lad mig starte et andet sted.
Det lyder som om du skal gennemføre en søgeordsanalyse, som handler om at finde de bedste søgeord for dit firma.
De bedste søgeord er dem som:
1) Har mange søgninger i søgemaskiner
2) Har lav konkurrence
3) Er vigtige for dit firma
4) Er specifikke i modsætning til generelle
Det du er igang med at opstille, kan betegnes som en brutto-liste af søgeord, og det er helt fint. Du skal bare ende med en netto-liste af søgeord udvalgt efter kriterierne 1)-4) ovenfor.
Når jeg gennemfører en søgeordsanalyse, går jeg ret grundigt til værks. Den er jo fundamentet for det meste af SEO-arbejdet og en stor del af markedsføringsarbejdet generelt.
Det ender som regel med 2.000-4.000 søgeord i en brutto-liste. Brutto-listen er resultatet af brainstorm, forslag fra Google AdWords Keyword Planner, flertalsvarianter, lokalitetsvarianter og stavefejlsvarianter. Afhængig af sprog bruger jeg desuden Wordtracker og lign. værktøjer til at give mig inputs til brutto-listen.
Alle søgeordene i brutto-listen undersøges efter kriterierne 1)-4) ovenfor med følgende værktøjer:
1) Søgninger - Google AdWords Keyword Planner + evt. Google AdWords kampagne
2) Konkurrence - Google AdWords Keyword Planner + evt. andre værktøjer
3) Vigtighed - manuel gennemgang
4) Specifikke/generelle - manuel gennemgang
Alle disse data putter jeg i en fin formel, som egentlig bare balancerer kriterierne 1)-4) i forhold til hinanden.
Ud kommer en netto-liste, som typisk er på 200-300 søgeord. De bedste af dem kalder jeg primære, resten er sekundære. Årsagen til primær/sekundær opdelingen er, at jeg sætter højere trafik- og rankingmål for de primære søgeord end for de sekundære.