Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder eller modarbejder?

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Bording
Tilmeldt 10. Aug 12
Indlæg ialt: 239
Fra  FastSpeak Skrevet kl. 10:52 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
Men misforstå mig nu ikke. Jeg stiller krav til resultaterne. 

At stille krav er kun en god ting - Lige sådan at medarbejdere stiller krav til god ledelse, peger pilen jo også den anden vej!

Omvendt må man i denne situation også spørge sig selv om, hvorfor medarbejderen ikke er motiveret nok til at møde ind ?

FastSpeak.dk - Nemt - Hurtigt - Billigt 

Tilmeldt 23. Oct 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:33 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

OK, Jonas - du har allerede fået en del svar, som går i den retning, du spørger. Nu kommer så det provokerende svar, som muligvis kan vække til eftertanke. Jeg skriver det ikke som en løsning på dit aktuelle problem, for det er for mig at se for sent at løse med andet end en fyring, men måske kan du bruge mine tanker fremover. Lige som de andre kender jeg jo ikke din branche, og der kan naturligvis være nogle branchespecifikke ting, som gør, at tingene er anderledes for dig end de er for mig.

Du og jeg udfylder vores lederrolle på to vidt forskellige måder, men jeg hører dig bruge de samme ord, som jeg bruger.

Du taler om frihed under ansvar.
Men du forventer, at dine medarbejdere møder fem minutter før deres fastlagte mødetid (Det er ikke frihed)
Du laver udførlige dagsplaner for dem - inklusiv ruteplan (Det er ikke ansvar)
Du ringer FØR mødetid, når en medarbejder måske er ved at komme for sent (Det er ikke ansvar).

I det hele taget taler du om dine medarbejdere i en tone, som signalerer, at du betragter dem maskinelt - de er groft sagt maskiner, som skal udføre præcis den opgave, du sætter dem til. De skal oven i købet gøre det præcis sådan som du selv ville have gjort det - og i præcis den samme rækkefølge.
Du tror, at du kan styre dine medarbejdere med rene økonomisk incitamenter og giver bonus for at leve op til dine rimelige minimumskrav. Nu overvejer du oven i købet at trække en time i lønnen, hvis man kommer fem minutter for sent. 

Når en ansat viser sig ikke at passe ind i de firkantede rammer, du har skabt, betragter du den ansatte som problemet, men her kommer den provokerende nyhed:

DET ER DIG DER ER PROBLEMET!

Det er din virksomhed, og det er din opgave at skabe de rammer, som får dine medarbejdere til at yde optimalt på langt sigt. 
Du vil få langt mere ud af dine medarbejder, hvis du reelt giver dem mere ansvar, og hvis du styrer dem med de incitamenter, som motiverer den enkelte.
Den medarbejder, som du nu kommer til at fyre, motiveres tydeligvis ikke af dine økonomiske incitamenter. Du har systematisk trukket al motivation ud af ham ved at betragte ham som et stykke værktøj i stedet for som et menneske. Du kunne for lang tid siden have overvejet, hvad der motiverer netop denne person. Måske kunne en generel arbejdstid fra 10-18 være bedre end 7-15 for ham. Måske ville han trives bedre med pænt arbejdstøj og wunderbaum i bilen. Du kan ikke vide det, med mindre du har spurgt. 

Betragt dine medarbejdere som en menneskelig ressource, som skal motiveres individuelt og dynamisk. 
Skab en fortrolighed med dine medarbejdere, så du viser forståelse for udsving i deres personlige liv.
Giv dine medarbejder ansvar for deres egen arbejdsdag. Som person ville jeg trives langt bedre med at få en stak ordresedler, som jeg selv skulle sortere og køre ud til i den rækkefølge, det passer mig. Måske ved jeg, at jeg får kaffe og rundstykker, hvis jeg kommer til kunde x  mellem 9.30 og 10 - og måske er det netop denne detalje, der motiverer mig? Du sidder sikkert allerede og tænker "Han skal fa'me ikke sidde og søbbe kaffe og svælge sig i hvidt brød for mine lønkroner. Men det er sandsynligt at dette rundstykke skaber en bedre relation til din kunde på dine vegne, hvorved kunden er hos dig i længere tid. Desuden er det meget sandsynligt, at han løser resten af dagens opgaver både bedre og hurtigere, fordi han selv har fået ansvaret for at disponere sin tid.
Jeg mødte en flyttemand på et tidspunkt. Han arbejdede som skraldemand om morgenen, og havde sin egen flytteforretning, som han drev resten af dagen. På skraldemandsjobbet havde han fri, når han var færdig. Det motiverede ham til at løse sin opgave hurtigere, så han hurtigere kunne komme i gang med sit flyttearbejde. For skraldefirmaet havde det den fordel, at de fik færre klager, fordi skraldet var væk, før folk var kørt på arbejde. Alle vinder ved den situation, men skraldemanden får måske dagligt løn for en time, hvor han reelt ikke arbejder. Hvis man lavede systemet om for denne mand, så han blev trukket i løn for hvert minut han kom for tidligt hjem (det kunne gøres elegant med et stempelur), ville han være demotiveret, hvilket ville få ham til ikke at stille containerne ordentligt på plads osv. Desuden ville han nidkært sørge for at bruge HELE arbejdstiden hver eneste dag. 

I min måde at lede på, stiller jeg ingen krav til faste mødetider. I stedet giver jeg medarbejderne ansvar for at løse deres opgaver. Hvis opgaven er at betjene en reception fra kl. 9-15, behøver jeg ikke fortælle en motiveret medarbejder, at hun skal møde kl. 8.50, hvis hun vil nå at tappe kaffe, før hun sidder på sin pind. Hvis hun er så dum, at hun ikke selv kan regne det ud, bliver hun slet ikke ansat. 
Jeg har en medarbejder, som jeg ikke har set i månedsvis. Hun arbejder hjemme - og kun hjemme. Hendes løn er baseret på et timetal, men jeg har ingen chance for at vide, om hun arbejder mere eller mindre. Her i sommer havde hun en periode, hvor hendes børn kedede sig og forstyrrede hende meget i arbejdet. Hun ringede og spurgte, om hun kunne få en uges ferie med meget kort varsel. Det passede ikke ind i planerne, da der så ikke var nogen til at løse hendes opgaver. Så spurgte hun, om hun måtte tage computeren med til Tyrkiet - så kunne hun arbejde, mens børnene var i poolen og i seng, og det hun kom bagud, skulle hun nok indhente, når hun kom hjem. Jeg er sikker på, at du ville tænke: "Hun skal ikke ligge og sole sig i Tyrkiet, mens jeg knokler herhjemme og oven i købet skal passe hendes telefon." Jeg tænkte: "Min medarbejder har et problem, som gør, at hun ikke yder optimalt. Hun præsenterer selv en løsning, som får hende til at yde optimalt. Hvis jeg siger ja til denne løsning, har jeg efterfølgende en medarbejder som 'skylder lidt på goodwillkontoen', og som derfor er indstillet på at give den en skalle, når der en dag bliver behov for det."

Du og jeg udfylder vores lederrolle på to vidt forskellige måder.
Du har lige nu behov for at fyre en medarbejder, og det er ikke sikkert, at det kunne have været undgået. Jeg har også fyret folk, som ikke har passet ind i de rammer, som jeg har stillet op. Men det har hver eneste gang været mig, der var problemet. Det er nemlig mig, der har fejlvurderet, hvilke resultater, jeg har kunnet få ud af at samarbejde med dette menneske.

Så hvis du vil undgå at havne i samme situation igen, så være mere omhyggelig med, hvordan du hyrer, og sørg for at give hver enkelt medarbejder præcis de incitamenter, som den enkelte har brug for.

God vind fremover.

Hans 

Hej Hans.

Super godt svar og du har helt sikkert ret i rigtig meget af det du skriver. Jeg er 22 år. Har været selvstændig i 2 år. Og fået ansatte relativt hurtigt, jeg erhverver mig viden hele tiden og ændre løbene min holdning, for jeg kan sagtens være helt forkert på den.

Jeg vil om jeg må have lov kommentere på dine svar, jeg har mange bolde i luften og hverken truffet en beslutning om det ene eller andet, vil du være klog kan du enten læse en bog eller spørge manden som læste bogen, jeg foretrækker at spørge manden!

Hvis vi starter med frihed i en rækkefølge der er til at forstå.

1: Virksomhed med ansatte som blot skal gøre et stykke arbejde færdig inden for 24 timer, hvornår er ikke afgørende for kunderne eller chefen, dette er frihed.

2: Virksomhed med ansatte som skal varetage opgaver i løbet af dagen, som skal være ordnet på den pågældende dag af hensyn til kunderne, her tænker jeg håndværker med egen bil, fragtmand, skraldemand, flyttemand, rengøringsassistent osv.

3: Produktionsvirksomhed, sid på din plads, pak 400 vare i løbet af dagen og hjem.

Min virksomhed ligger i kategori 2, det er frihed under ansvar, men ikke stor frihed under ansvar, der er dog stadigvæk frihed!

Jeg har tidligere spurgt indtil hvordan jeg kunne gøre dagen bedre for mine ansatte, og jeg gør det jævnligt, fordi jeg som chef ofte ser ikke deres synspunkter, jeg har været ansat i flere virksomheder fra kategori 2, og selvom at chefen aldrig spurgte ind til os var friheden og arbejdsglæden stadigvæk stor.

Jeg har før spurgt ind til mødetidspunkterne, af hensyn til om hvilket der var skønnest, han har tidligere arbejdet i forretning og derfor kan det være for tidligt at møde, men nu siger han selv "jo tidligere jo bedre".

Jeg laver dagsplaner da medarbejder selvfølgelig skal vide hvilket der skal laves ude ved kunden, det er vigtigt af hensyn til at de ikke laver det forkerte, vi har 1350 kunder og i mellem 18 - 25 kunder om dagen, medarbejderne kan bestemt ikke huske hvilket der er lavet hvornår og hvornår det næste gang skal laves ved kunden.

Men om han selv laver om på rækkefølgen af hensyn til bageren, eller om han skal til tandlægen eller whatever, det styre han helt selv!

Mht. Alt det sidste om rundstykker ved kunderne og din ansatte i tyrkiet så kunne vi altså ikke være mere enige, det er den rigtig måde at lede folk på!

Jeg har læst bogen The 4-hour work week by Timothy Ferris, og alt det med outsourcing samt give medarbejderen mere ansvar i form af at bestemme egen arbejdsdag er jeg meget stor tilhænger af, desværre passer alt ikke ind i min branche som du også selv skriver.

Nærmest fra 1. dag mødte medarbejderen for sent, et par uger senere skulle vi ud og ordne nogle opgaver og jeg skulle hente ham, der lå han stadigvæk og sov, jeg har fået at vide fra bekendte at det har været et problem for ham i det meste af hans liv, han forstår ikke et nej eller et ja.

Der skulle jeg have været meget hurtigere til at gribe ind!

Altid når man har med folk at gøre, så er det altid en selv der er problemet og problemet er meget nemt, kan man ikke sætte sig ind i andres problem så er man selv problemet.

Tilmeldt 23. Oct 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:45 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

nemligja:

Hej Jonas

Først og fremmest så kan jeg sagtens følge dig og jeg har selv mange gange stået i din situation, men jeg vil give Hans ret + jeg vil tilføje et par kommentarer.

1. Nu kender jeg ikke mulighederne for at møde senere og slutte senere i din virksomhed, men måske er din medarbejder B menneske, som ikke kan komme op tidligt om morgen. Jeg er selv B menneske og kan derfor arbejde til sent uden problemer, men har meget svært med at komme ud af starthullerne, før kl. 08-09 om morgenen. Jeg er selv selvstændig og kan derfor sagtens tilpasse det i mit arbejde nu, men de gange jeg har været ansat og skulle tidligt op, så har det da på ingen måde været motoverende for mig.... Ikke dermed sagt at jeg ikke har stået op til tiden, men det har medført at jeg har mødt for sent nogle gange....

2. Snak med medarbejderen om hvad det skyldes... tag fat i ham stille og roligt, for at snakke det igennem. Måske skyldes hans "problem" at han er midt i en skilsmisse, har et sygt barn, uoverskuelige økonomiske problemer eller lignende som gør ham helt smadret....

3. Kan du/I planlægge morgendagens opgaver ved slutningen af arbejdsdagen, så han er forberedt uanset om han kommer 5 min for sent ?

4. Denne er personlig til dig : Du arbejder for MEGET! Ikke at holde fri i weekender og tage en ferie, er meget farligt! Jeg har selv været der for mange gange og været ekstremt tæt på at vælte pga. stress flere gange.. Du skal passe på dig selv og du risikere at miste alt, hvis lokummet vælter for dig en dag pga stress eller andre følgesygdomme. Så hellere sige nej til noget arbejde....

Mvh Kim

Hej Kim.


Tak for svar!

Jeg vil henvise til de fleste svar jeg også har givet Hans.

Yderligere vil jeg kommentere på planlægning og problemet i privaten.

Jeg spørger ind til ham når det går skidt, der er så vidt jeg ved intet problem i privaten, han får altid at vide hvad han skal næste dag, og da kunderne har faste aftaler kender han stort set dagen, der kan dog være kommet nye kunder siden sidst.

Jeg arbejder alt for meget, dette er et kæmpe problem, et problem jeg virkelig har fået øjnene op for det sidste års tid, og siden at vi nu har bygget et godt brand op kan jeg også give mig selv mere fri. At sige nej til arbejde har jeg svært ved, og det er nok fordi at jeg er gammeldags.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:05 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg gætter på, at der er tale om vinduespolering.


Jonas :
Jeg har før spurgt ind til mødetidspunkterne, (...) nu siger han selv "jo tidligere jo bedre".
 

Selvfølgelig gør han det. Han kender jo dine forventninger og siger det, som han ved passer dig bedst.

Jonas :
mere ansvar i form af at bestemme egen arbejdsdag er jeg meget stor tilhænger af, desværre passer alt ikke ind i min branche som du også selv skriver.

Jo, det gør - det handler bare om at være kreativ. Du har sikkert - som en anden også skrev - fået ansat et B-menneske. Du betragter symptomerne på dette som et problem. Vend det om og se det som en ressource. Forhold dig kreativt til, hvordan denne ressource kunne udnyttes. Måske kunne du som den eneste i byen tilbyde, at vinduerne blev poleret i løbet af natten. Måske kunne du endda bruge en natarbejder til at reducere i din flåde af biler - så er hans nattillæg også hurtigt tjent ind. Måske er dette ikke den rigtige løsning for dig, men følg tankegangen: Mennesket er altid en ressource - det er din opgave som leder at få det bedste ud af denne ressource.

Jonas :
Jeg har læst bogen The 4-hour work week

Brænd den og læs bøger om pædagogik i stedet - start f.eks. med den her: http://www.saxo.com/dk/modkvalificeringens-paedagogik_knud-illeris_haeftet_SX13502641 Der er ikke den store forskel på ledelse, salg og pædagogik, hvis man forholder sig lidt abstrakt og analytisk til det.

Jonas :
Der skulle jeg have været meget hurtigere til at gribe ind!

Prøv at høre dig selv. Du stiller dig i et "kritisk forældre-barn-forhold" til dine medarbejdere (læs i denne bog, hvad du kan gøre i stedet: http://www.saxo.com/dk/lille-laerebog-i-transaktionsanalyse_epub_9788798746904 - den koster hele 30 kr.)
Du skulle ikke "gribe ind" - du skulle "støtte op".
Måske handler det bare om, at denne medarbejder trives bedst med at en kollega lige kører forbi og henter ham - eller lige ringer og tjekker, om han er kommet op. "Jamen det må han fandme selv finde ud af!!!" - OK, så er du bare ikke en dygtig nok leder til at trække på denne medarbejders ressourcer. 

Du kalder dig selv chef. Kald dig leder i stedet. Ordet chef har tendens til at få folk til at tænke på en diktator (præcis som din adfærd og selvforståelse afspejler), mens en leder er en person, som er parat til at gå foran og afsøge mulighederne.

22 år er en god alder. Du har stadig rig mulighed for at lære at blive en god leder. 

God arbejdslyst med det.

Hans

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 12:12 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
Måske kunne du som den eneste i byen tilbyde, at vinduerne blev poleret i løbet af natten.

Big Smile ja det ville nok give lidt ekstra arbejde til Politiet som vil blive ringet op af urolige naboer

Tilmeldt 23. Oct 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:23 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

Jeg gætter på, at der er tale om vinduespolering.


Jonas :
Jeg har før spurgt ind til mødetidspunkterne, (...) nu siger han selv "jo tidligere jo bedre".
 

Selvfølgelig gør han det. Han kender jo dine forventninger og siger det, som han ved passer dig bedst.

Jonas :
mere ansvar i form af at bestemme egen arbejdsdag er jeg meget stor tilhænger af, desværre passer alt ikke ind i min branche som du også selv skriver.

Jo, det gør - det handler bare om at være kreativ. Du har sikkert - som en anden også skrev - fået ansat et B-menneske. Du betragter symptomerne på dette som et problem. Vend det om og se det som en ressource. Forhold dig kreativt til, hvordan denne ressource kunne udnyttes. Måske kunne du som den eneste i byen tilbyde, at vinduerne blev poleret i løbet af natten. Måske kunne du endda bruge en natarbejder til at reducere i din flåde af biler - så er hans nattillæg også hurtigt tjent ind. Måske er dette ikke den rigtige løsning for dig, men følg tankegangen: Mennesket er altid en ressource - det er din opgave som leder at få det bedste ud af denne ressource.

Jonas :
Jeg har læst bogen The 4-hour work week

Brænd den og læs bøger om pædagogik i stedet - start f.eks. med den her: http://www.saxo.com/dk/modkvalificeringens-paedagogik_knud-illeris_haeftet_SX13502641 Der er ikke den store forskel på ledelse, salg og pædagogik, hvis man forholder sig lidt abstrakt og analytisk til det.

Jonas :
Der skulle jeg have været meget hurtigere til at gribe ind!

Prøv at høre dig selv. Du stiller dig i et "kritisk forældre-barn-forhold" til dine medarbejdere (læs i denne bog, hvad du kan gøre i stedet: http://www.saxo.com/dk/lille-laerebog-i-transaktionsanalyse_epub_9788798746904 - den koster hele 30 kr.)
Du skulle ikke "gribe ind" - du skulle "støtte op".
Måske handler det bare om, at denne medarbejder trives bedst med at en kollega lige kører forbi og henter ham - eller lige ringer og tjekker, om han er kommet op. "Jamen det må han fandme selv finde ud af!!!" - OK, så er du bare ikke en dygtig nok leder til at trække på denne medarbejders ressourcer. 

Du kalder dig selv chef. Kald dig leder i stedet. Ordet chef har tendens til at få folk til at tænke på en diktator (præcis som din adfærd og selvforståelse afspejler), mens en leder er en person, som er parat til at gå foran og afsøge mulighederne.

22 år er en god alder. Du har stadig rig mulighed for at lære at blive en god leder. 

God arbejdslyst med det.

Hans

Din manglende forståelse for at ikke alle firmaer kan drives på din måde svare til min manglende forståelse for mine medarbejdere, det er ærgerligt.

Vi er meget forskellige, jeg er ofte sammen med ældre ledere, de har en helt anden holdning end dig, nærmere min holdning, her er der tale om større firmaer med 50 - 200 ansatte, begge måder at drive forretning på kan være gode. 

Det er bare vigtigt at du også husker at man som leder nødvendigvis ikke har tid eller er interesseret i at "opdrage" på medarbejderen, fordi at forældrene muligvis har været dårlige til det. Her kan den igen drejes og sige at det er mig der er problemet, og det kan det i rigtig mange tilfælde også være. Jeg kunne muligvis i dag have stået i en anden situation, hvis at jeg havde prøvet de teknikker af som du nævner.

Men det kan også være at medarbejderen blot er totalt ligeglad, men igen den kan også drejes og man kan her se på om hans ligegyldighed i forhold til virksomheden er begyndt efter en ikke "korrekt" behandling fra mig. 

Kort og godt:

Du er ude i ekstremer, ekstremer som måske kan rykke mig længere ud i denne retning ved fremtidig ansættelse, det er godt, tak!

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:33 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas :
Din manglende forståelse for at ikke alle firmaer kan drives på din måde svare til min manglende forståelse for mine medarbejdere, det er ærgerligt.

Jeg forstår godt, at enhver virksomhed skal drives på sin egen måde.
Men ledelsesformen handler om menneskesyn - og mit menneskesyn egner sig til at drive en hvilken som helst form for virksomhed - og få mere ud af den end et gammeldags pisk/gulerod-menneskesyn.

Jeg kender rigtig nok ikke nok til din virksomhed til at vide, om de eksempler, jeg giver, kan være praktisk anvendelige. De skal bare tages som eksempler. Det er din kreativitet, der skal udvikler din virksomhed.

Jonas :
jeg er ofte sammen med ældre ledere, de har en helt anden holdning end dig, nærmere min holdning, her er der tale om større firmaer med 50 - 200 ansatte, begge måder at drive forretning på kan være gode. 

Det er rigtigt, at mange gamle og forstokkede ledere ikke forstår disse tanker. Jeg har set Martin Thorborg holde foredrag om ledelse for en sal fuld af vestjyske revisorer og lignende. Der blev rystet højlydt på hovedet, og arrangøren kunne ikke lade være med lige at sige: "Ja, sådan kan man også se på det", da Martin var færdig med at tale. 
Det er også rigtigt, at disse gamle og forstokkede ledere kan have drevet virksomhed i årevis med gode resultater. De har bare ikke fået det optimale ud af deres medarbejdere. Og det gælder alt fra fejedreng til direktør. Alle mennesker yder bedre, når de bliver mødt med respekt, udfordringer og en passende mængde ansvar.

Jonas :
Det er bare vigtigt at du også husker at man som leder nødvendigvis ikke har tid eller er interesseret i at "opdrage" på medarbejderen, fordi at forældrene muligvis har været dårlige til det.
 

Helt enig. Men her ligger problemet først og fremmes i rekrutteringen og ikke i ledelsen. Du skal helst undgå at få personer ind på dit hold, som ikke matcher din måde at drive virksomhed på. 

Jonas :
Du er ude i ekstremer,

Ja, i min egen ledelse gør jeg rigtig meget ud af at afdække den enkeltes ressourcer - det kan man desværre godt kalde ekstremt i forhold til mange gammeldags ledere.

Hans

Tilmeldt 23. Oct 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 15:25 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hans Stokholm Kjer:

Jonas :
Din manglende forståelse for at ikke alle firmaer kan drives på din måde svare til min manglende forståelse for mine medarbejdere, det er ærgerligt.

Jeg forstår godt, at enhver virksomhed skal drives på sin egen måde.
Men ledelsesformen handler om menneskesyn - og mit menneskesyn egner sig til at drive en hvilken som helst form for virksomhed - og få mere ud af den end et gammeldags pisk/gulerod-menneskesyn.

Jeg kender rigtig nok ikke nok til din virksomhed til at vide, om de eksempler, jeg giver, kan være praktisk anvendelige. De skal bare tages som eksempler. Det er din kreativitet, der skal udvikler din virksomhed.

Jonas :
jeg er ofte sammen med ældre ledere, de har en helt anden holdning end dig, nærmere min holdning, her er der tale om større firmaer med 50 - 200 ansatte, begge måder at drive forretning på kan være gode. 

Det er rigtigt, at mange gamle og forstokkede ledere ikke forstår disse tanker. Jeg har set Martin Thorborg holde foredrag om ledelse for en sal fuld af vestjyske revisorer og lignende. Der blev rystet højlydt på hovedet, og arrangøren kunne ikke lade være med lige at sige: "Ja, sådan kan man også se på det", da Martin var færdig med at tale. 
Det er også rigtigt, at disse gamle og forstokkede ledere kan have drevet virksomhed i årevis med gode resultater. De har bare ikke fået det optimale ud af deres medarbejdere. Og det gælder alt fra fejedreng til direktør. Alle mennesker yder bedre, når de bliver mødt med respekt, udfordringer og en passende mængde ansvar.

Jonas :
Det er bare vigtigt at du også husker at man som leder nødvendigvis ikke har tid eller er interesseret i at "opdrage" på medarbejderen, fordi at forældrene muligvis har været dårlige til det.
 

Helt enig. Men her ligger problemet først og fremmes i rekrutteringen og ikke i ledelsen. Du skal helst undgå at få personer ind på dit hold, som ikke matcher din måde at drive virksomhed på. 

Jonas :
Du er ude i ekstremer,

Ja, i min egen ledelse gør jeg rigtig meget ud af at afdække den enkeltes ressourcer - det kan man desværre godt kalde ekstremt i forhold til mange gammeldags ledere.

Hans

Hans - Tak fordi at du har taget dig tid til endnu et indlæg i denne tråd.

Jeg har forståelse og vi enige i det hele, og jeg vil virkelig sætte ind over for det fremtidig i virksomheden, jeg kan mærke at det meget ofte har været udfra mine synspunkter at jeg har lavet reglerne, men ikke udfra mine medarbejdere, for hvad nu hvis det hele kunne gå lige så godt eller bedre, men med langt gladere medarbejdere hvis at de selv fik lov at bestemme dagen.

Dette vil jeg arbejde rigtig meget med fremadrettet, for det har ikke altid været lige sundt hverken for mig eller mine folk.

Tak for alle jeres svar i denne tråd!

Tilmeldt 14. Mar 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:17 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår din frustration og tænker følgende:
1. Vi har alle vores at se til og kan ofte med lidt hjælp komme op i gear.
2. Svært at finde ny arbejdskraft.

Eftersom din førstemand (møder som nummer 3 !!) har gjort en del godt ville jeg sætte mig ned og tage en snak om hvorvidt der er noget som jeg kunne hjælpe ham med. Måske er der noget som tynger ham som ikke er så galt og hvis diskuteret kunne give ham bedre nattesøvn, møde til tiden osv.

God vind

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)