Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder eller modarbejder?

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 09:19 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud med ham....

Han forstyrrer din virksomhed, respekterer ikke forretningen. Hvad vil du gøre når der bliver mere travlt? Er han det gode eksempel du vil vise til andre/nye ansatte - hvordan kan du så forvente at de ikke vil gøre det samme (hvis den går så går den)?

Jeg ville fyre ham og evt. få ham væk fra stedet, den slags dovenskab risikerer at smitte andre ansatte som ellers gør et godt stykke arbejde. Så ville jeg ansætte en som jeg tror mere på og som ikke har den lade holdning. (måske se om dine konkurrenter har nogen som er utilfredse og vil se om græsset er grønnere på den anden side)

Hvis det er en branche, hvor der kan være travlt og der er lang tid til man kan bære sin egen løn, så ville jeg med det samme lave et "uddannelsesprogram" og så forbedre det hver eneste gang jeg fik en ny ansat. Således du måske kan nedsætte den tid lidt.

Du kunne lidt frækt spørge dig selv om du ville kunne anætte 10 nye denne måned uden at gå ned med stress - og hvad med måneden efter? Lav et intro/uddannelsesforløb som sikrer at du taber så lidt penge som muligt og hurtigere får værdi ud af nye medarbejdere.

Ellers må du lige bide de par måneder i dig, hvor den nye person ikke kan tjene sin løn hjem. Tænk på den lange bane - er det nemmere/billigere at gøre det nu end om 1 år? Er det den holdning til din virksomhed du mener skal skinne igennem hos dig - hvad afholder de andre fra at gøre det samme, når de kan se at der ikke er konsekvens.

Hvad er worst case 50.000 i "tabt" løn? Hvad med den tabte goodwill hos kunder, risikerer du at tabe mere der, ved at have din lade medarbejder servicere dem? Hvad bliver det til på sigt, hvis du beholder ham?

Se så samtidig om du ikke kan ansætte en person som kan aflaste dig lidt og som kan hjælpe med at træde i karakter, så du kan holde lidt mere fri. 

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 23. Oct 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 09:26 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fru-Hartman.

Jeg kan godt se dit syn på det med personalegoder, jeg er dog ikke enig, og hvorfor møder vedkommende der bor 20 km. Væk til tiden, og vedkommende der bor 2 km. Væk for sent?

Der er forskel på at sidde fast i trafikken og komme 5 min. For sent ofte.

Vi er ikke længere i den industrielle tidsalder, men derimod i information dette bevirker at det er svært at finde dygtig arbejdskraft inden for håndværk, og mange unge i dag har en meget "dårlig" holdning og manglende respekt.

Arbejdspladsen er indrettet sådan at man sagtens kan have snue uden at smitte andre, derfor lavede jeg den 0 sygedags politik af hensyn til at det ville være ærgerligt for medarbejderne at miste 1000 kr. Hvis blot der var tale om en dårlig dag, hvilket at vi alle har engang i mellem her i samfundet.

Hvis du læser tidligere indlæg ordentligt igennem vil du bemærke at det ikke er der jeg vil hen med deltid, det er blot at jeg så kan spare nogle penge hvis der er mindre at lave nogle dage om ugen, og ikke er tvunget til at give ham 37 timer.

Men jeg kan mærke at det ikke er her jeg skal hen, der er i stedet tale om en fyring da det er løbet løbsk og så må jeg tage konsekvensen af fremtidig mistet omsætning.

Tilmeldt 23. Oct 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 09:32 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Ramskov:

Husk at det er vigtigt at du giver skriftlige advarsler i de fleste situationer.  Det er en hjælp den dag du opsiger en person, ihvertfald hvis du gerne vil kunne opsige hurtigt og bekymringsfrit. 

Udover det har jeg selv modtaget meget stor hjælp i (mener det hedder) væksthus København, som ligger ude i nærheden af emdrup station.  Jeg fik her meget støtte, vejledning og gode forslag til håndtering af lign. situation.

En tredje ting: Når du ansætter en ny, kan du starte med at lave en midlertidig ansættelse.  Denne kan så forlænges en gang.  Den midlertidige ansættelse må vist være på 6 mdr. Det er en god måde at give dig tid til at se den ansatte an.  Og giver dig mulighed for at opsige den ansatte hurtigt.

Jeg kan godt forstå du er træt.  Pas på dig selv buddy.  Ansatte skal være noget der giver dig overskud både økonomisk og mentalt. Er de ikke det, så er det ikke den rigtige ansatte.

Jeg ville selv blive stresset over at skulle være forældre for et andet voksent menneske.

Måske kan i finde en løsning der virker internt, men som du beskriver det så er det nok meget godt at kigge efter en ny medarbejder.  

jeg synes din overskrift matcher dit indhold perfekt, også selvom der måske ikke er nogen ond vilje involveret.

Vh Rasmus

Hej Rasmus.

Tak for et fyldestgørende svar!

Virksomheden ligger desværre ikke i KBH, så der kan ikke hentes hjælp fra det anbefalede sted, men jeg kan mærke at jeg er blevet klogere alene inden for de sidste par timer! :)

God idé med forlænget ansættelse og fremadrettet skal de skriftlige advarsler falde hurtigere.

Tilmeldt 23. Oct 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 09:40 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

B. Hvarregaard:

Ud med ham....

Han forstyrrer din virksomhed, respekterer ikke forretningen. Hvad vil du gøre når der bliver mere travlt? Er han det gode eksempel du vil vise til andre/nye ansatte - hvordan kan du så forvente at de ikke vil gøre det samme (hvis den går så går den)?

Jeg ville fyre ham og evt. få ham væk fra stedet, den slags dovenskab risikerer at smitte andre ansatte som ellers gør et godt stykke arbejde. Så ville jeg ansætte en som jeg tror mere på og som ikke har den lade holdning. (måske se om dine konkurrenter har nogen som er utilfredse og vil se om græsset er grønnere på den anden side)

Hvis det er en branche, hvor der kan være travlt og der er lang tid til man kan bære sin egen løn, så ville jeg med det samme lave et "uddannelsesprogram" og så forbedre det hver eneste gang jeg fik en ny ansat. Således du måske kan nedsætte den tid lidt.

Du kunne lidt frækt spørge dig selv om du ville kunne anætte 10 nye denne måned uden at gå ned med stress - og hvad med måneden efter? Lav et intro/uddannelsesforløb som sikrer at du taber så lidt penge som muligt og hurtigere får værdi ud af nye medarbejdere.

Ellers må du lige bide de par måneder i dig, hvor den nye person ikke kan tjene sin løn hjem. Tænk på den lange bane - er det nemmere/billigere at gøre det nu end om 1 år? Er det den holdning til din virksomhed du mener skal skinne igennem hos dig - hvad afholder de andre fra at gøre det samme, når de kan se at der ikke er konsekvens.

Hvad er worst case 50.000 i "tabt" løn? Hvad med den tabte goodwill hos kunder, risikerer du at tabe mere der, ved at have din lade medarbejder servicere dem? Hvad bliver det til på sigt, hvis du beholder ham?

Se så samtidig om du ikke kan ansætte en person som kan aflaste dig lidt og som kan hjælpe med at træde i karakter, så du kan holde lidt mere fri. 

Hej B. Hvarregaard.

Tak for et super indlæg!

Jeg er 100% enig, og udannelsesforløbet er forbedret mange gange siden at han blev ansat, det har jeg også mærket på dem der har været igennem, at de alle sammen har lært faget hurtigere. Og den nyeste mand kan det efter én måned!

Jeg har allerede nu mistet kunder på ham, men jeg har stadigvæk den holdning at der også er "umulige" kunder, og at de har nemmere ved at brokke sig når det er medarbejderen der har lavet arbejdet og ikke chefen.

Kan jeg på nogen måde kringle den sådan at jeg kan fyre ham pr. 01/10 og ikke længere skal betale løn, hvis det udarbejdes på fyresedlen og han selv skriver under?

Ellers hænger jeg på ham til d. 01/11, og spørgsmålet er så om jeg vil have hans arbejdskraft hertil, jeg tænker på at han nok vil være så træt af mig at han kan finde på hvad som helst.

Lad os sige at han bevidst ødelægger min forretning efter at han har fået at vide at han er fyret, vil jeg på nogen måde kunne bevise dette og afskedige ham straks uden løn?

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:15 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

OK, Jonas - du har allerede fået en del svar, som går i den retning, du spørger. Nu kommer så det provokerende svar, som muligvis kan vække til eftertanke. Jeg skriver det ikke som en løsning på dit aktuelle problem, for det er for mig at se for sent at løse med andet end en fyring, men måske kan du bruge mine tanker fremover. Lige som de andre kender jeg jo ikke din branche, og der kan naturligvis være nogle branchespecifikke ting, som gør, at tingene er anderledes for dig end de er for mig.

Du og jeg udfylder vores lederrolle på to vidt forskellige måder, men jeg hører dig bruge de samme ord, som jeg bruger.

Du taler om frihed under ansvar.
Men du forventer, at dine medarbejdere møder fem minutter før deres fastlagte mødetid (Det er ikke frihed)
Du laver udførlige dagsplaner for dem - inklusiv ruteplan (Det er ikke ansvar)
Du ringer FØR mødetid, når en medarbejder måske er ved at komme for sent (Det er ikke ansvar).

I det hele taget taler du om dine medarbejdere i en tone, som signalerer, at du betragter dem maskinelt - de er groft sagt maskiner, som skal udføre præcis den opgave, du sætter dem til. De skal oven i købet gøre det præcis sådan som du selv ville have gjort det - og i præcis den samme rækkefølge.
Du tror, at du kan styre dine medarbejdere med rene økonomisk incitamenter og giver bonus for at leve op til dine rimelige minimumskrav. Nu overvejer du oven i købet at trække en time i lønnen, hvis man kommer fem minutter for sent. 

Når en ansat viser sig ikke at passe ind i de firkantede rammer, du har skabt, betragter du den ansatte som problemet, men her kommer den provokerende nyhed:

DET ER DIG DER ER PROBLEMET!

Det er din virksomhed, og det er din opgave at skabe de rammer, som får dine medarbejdere til at yde optimalt på langt sigt. 
Du vil få langt mere ud af dine medarbejder, hvis du reelt giver dem mere ansvar, og hvis du styrer dem med de incitamenter, som motiverer den enkelte.
Den medarbejder, som du nu kommer til at fyre, motiveres tydeligvis ikke af dine økonomiske incitamenter. Du har systematisk trukket al motivation ud af ham ved at betragte ham som et stykke værktøj i stedet for som et menneske. Du kunne for lang tid siden have overvejet, hvad der motiverer netop denne person. Måske kunne en generel arbejdstid fra 10-18 være bedre end 7-15 for ham. Måske ville han trives bedre med pænt arbejdstøj og wunderbaum i bilen. Du kan ikke vide det, med mindre du har spurgt. 

Betragt dine medarbejdere som en menneskelig ressource, som skal motiveres individuelt og dynamisk. 
Skab en fortrolighed med dine medarbejdere, så du viser forståelse for udsving i deres personlige liv.
Giv dine medarbejder ansvar for deres egen arbejdsdag. Som person ville jeg trives langt bedre med at få en stak ordresedler, som jeg selv skulle sortere og køre ud til i den rækkefølge, det passer mig. Måske ved jeg, at jeg får kaffe og rundstykker, hvis jeg kommer til kunde x  mellem 9.30 og 10 - og måske er det netop denne detalje, der motiverer mig? Du sidder sikkert allerede og tænker "Han skal fa'me ikke sidde og søbbe kaffe og svælge sig i hvidt brød for mine lønkroner. Men det er sandsynligt at dette rundstykke skaber en bedre relation til din kunde på dine vegne, hvorved kunden er hos dig i længere tid. Desuden er det meget sandsynligt, at han løser resten af dagens opgaver både bedre og hurtigere, fordi han selv har fået ansvaret for at disponere sin tid.
Jeg mødte en flyttemand på et tidspunkt. Han arbejdede som skraldemand om morgenen, og havde sin egen flytteforretning, som han drev resten af dagen. På skraldemandsjobbet havde han fri, når han var færdig. Det motiverede ham til at løse sin opgave hurtigere, så han hurtigere kunne komme i gang med sit flyttearbejde. For skraldefirmaet havde det den fordel, at de fik færre klager, fordi skraldet var væk, før folk var kørt på arbejde. Alle vinder ved den situation, men skraldemanden får måske dagligt løn for en time, hvor han reelt ikke arbejder. Hvis man lavede systemet om for denne mand, så han blev trukket i løn for hvert minut han kom for tidligt hjem (det kunne gøres elegant med et stempelur), ville han være demotiveret, hvilket ville få ham til ikke at stille containerne ordentligt på plads osv. Desuden ville han nidkært sørge for at bruge HELE arbejdstiden hver eneste dag. 

I min måde at lede på, stiller jeg ingen krav til faste mødetider. I stedet giver jeg medarbejderne ansvar for at løse deres opgaver. Hvis opgaven er at betjene en reception fra kl. 9-15, behøver jeg ikke fortælle en motiveret medarbejder, at hun skal møde kl. 8.50, hvis hun vil nå at tappe kaffe, før hun sidder på sin pind. Hvis hun er så dum, at hun ikke selv kan regne det ud, bliver hun slet ikke ansat. 
Jeg har en medarbejder, som jeg ikke har set i månedsvis. Hun arbejder hjemme - og kun hjemme. Hendes løn er baseret på et timetal, men jeg har ingen chance for at vide, om hun arbejder mere eller mindre. Her i sommer havde hun en periode, hvor hendes børn kedede sig og forstyrrede hende meget i arbejdet. Hun ringede og spurgte, om hun kunne få en uges ferie med meget kort varsel. Det passede ikke ind i planerne, da der så ikke var nogen til at løse hendes opgaver. Så spurgte hun, om hun måtte tage computeren med til Tyrkiet - så kunne hun arbejde, mens børnene var i poolen og i seng, og det hun kom bagud, skulle hun nok indhente, når hun kom hjem. Jeg er sikker på, at du ville tænke: "Hun skal ikke ligge og sole sig i Tyrkiet, mens jeg knokler herhjemme og oven i købet skal passe hendes telefon." Jeg tænkte: "Min medarbejder har et problem, som gør, at hun ikke yder optimalt. Hun præsenterer selv en løsning, som får hende til at yde optimalt. Hvis jeg siger ja til denne løsning, har jeg efterfølgende en medarbejder som 'skylder lidt på goodwillkontoen', og som derfor er indstillet på at give den en skalle, når der en dag bliver behov for det."

Du og jeg udfylder vores lederrolle på to vidt forskellige måder.
Du har lige nu behov for at fyre en medarbejder, og det er ikke sikkert, at det kunne have været undgået. Jeg har også fyret folk, som ikke har passet ind i de rammer, som jeg har stillet op. Men det har hver eneste gang været mig, der var problemet. Det er nemlig mig, der har fejlvurderet, hvilke resultater, jeg har kunnet få ud af at samarbejde med dette menneske.

Så hvis du vil undgå at havne i samme situation igen, så være mere omhyggelig med, hvordan du hyrer, og sørg for at give hver enkelt medarbejder præcis de incitamenter, som den enkelte har brug for.

God vind fremover.

Hans 

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 10:23 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer  

WOW - dig ville jeg gerne arbejde for. Yes

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:30 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Fru Hartmann:

Hans Stokholm Kjer  

WOW - dig ville jeg gerne arbejde for. Yes


Yep - og jeg ville få dobbelt så meget ud af din arbejdskraft, som Jonas.
Det næste job, jeg kommer til at udbyde, kommer til at stille krav om tilstedeværelse på et kontor i Struer, så det er nok ikke lige dig - jeg tror ellers, du er kvalificeret.

Hans

 

Fra Bording
Tilmeldt 10. Aug 12
Indlæg ialt: 239
Fra  FastSpeak Skrevet kl. 10:41 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
Yep - og jeg ville få dobbelt så meget ud af din arbejdskraft, som Jonas.
Det næste job, jeg kommer til at udbyde, kommer til at stille krav om tilstedeværelse på et kontor i Struer, så det er nok ikke lige dig - jeg tror ellers, du er kvalificeret.

WOW - Står du og mangler folk Hans ?

FastSpeak.dk - Nemt - Hurtigt - Billigt 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:45 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 13. Feb 14
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 10:51 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jonas

Først og fremmest så kan jeg sagtens følge dig og jeg har selv mange gange stået i din situation, men jeg vil give Hans ret + jeg vil tilføje et par kommentarer.

1. Nu kender jeg ikke mulighederne for at møde senere og slutte senere i din virksomhed, men måske er din medarbejder B menneske, som ikke kan komme op tidligt om morgen. Jeg er selv B menneske og kan derfor arbejde til sent uden problemer, men har meget svært med at komme ud af starthullerne, før kl. 08-09 om morgenen. Jeg er selv selvstændig og kan derfor sagtens tilpasse det i mit arbejde nu, men de gange jeg har været ansat og skulle tidligt op, så har det da på ingen måde været motoverende for mig.... Ikke dermed sagt at jeg ikke har stået op til tiden, men det har medført at jeg har mødt for sent nogle gange....

2. Snak med medarbejderen om hvad det skyldes... tag fat i ham stille og roligt, for at snakke det igennem. Måske skyldes hans "problem" at han er midt i en skilsmisse, har et sygt barn, uoverskuelige økonomiske problemer eller lignende som gør ham helt smadret....

3. Kan du/I planlægge morgendagens opgaver ved slutningen af arbejdsdagen, så han er forberedt uanset om han kommer 5 min for sent ?

4. Denne er personlig til dig : Du arbejder for MEGET! Ikke at holde fri i weekender og tage en ferie, er meget farligt! Jeg har selv været der for mange gange og været ekstremt tæt på at vælte pga. stress flere gange.. Du skal passe på dig selv og du risikere at miste alt, hvis lokummet vælter for dig en dag pga stress eller andre følgesygdomme. Så hellere sige nej til noget arbejde....

Mvh Kim

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)