Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på standleje

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. May 14
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg sidder lidt og har lidt problemer i forhold til noget standleje på en messe i Tyskland.

Hvis jeg i et dansk selskab vælger at tage på messe og fakturaen sendes til mit danske selskab, skal jeg selv beregne EU Moms. Men hvad nu hvis jeg fik fakturaen til et tysk GmbH, lægger de så 19 % VAT på? 

Jeg har hørt et eller andet om der ikke er moms på standleje, men er der det i tyskland??

Håber på svar. :-)

Ha' en god dag alle! 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hr Kronborg:
Jeg har hørt et eller andet om der ikke er moms på standleje, men er der det i tyskland??

Der er moms på standleje. Du vil få en regning med tysk moms. Momsen kan du bagefter søge om  at få tilbage fra Tyskland. Det sker online via SKATs hjemmeside.

Tilmeldt 20. May 14
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik, lige igen. 

Hvis jeg køber det med mit danske CVR nr, kommer der jo ikke moms på fakturaen. Det er jo blot EU Moms jeg selv skal beregne.


Det er mere hvis jeg får udstedt regningen til mit tyske datterselskab, så vil der komme 19 % på i stedet for? Også tage det med i datterselskabets momsregnskab? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hr Kronborg:
Hvis jeg køber det med mit danske CVR nr, kommer der jo ikke moms på fakturaen. Det er jo blot EU Moms jeg selv skal beregne.

Nej.

Hovedreglen er ganske rigtigt at der skal momses i købers hjemland, men standleje er omfattet af en undtagelsesbestemmelse således at der skal betales tysk moms.

Så uanset hvilket firma du får sendt regningen til vil der være 19 % moms på fakturaen. Forskellen er at dit tyske firma trækker momsen fra på normal vis, hvor du i det danske skal tilbagesøge momsen fra Tyskland.


Tilmeldt 20. May 14
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik, tak for hjælpen. 

Dog står der på den faktura jeg har modtaget;

"Place of supply for the 0%-VAT-rated services is not Germany. The supply is subject to the reverse charge procedure. The local VAT liability is transferred to the supply's recipient." 

Herudover lægger de ikke moms til :o

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hr Kronborg:
"Place of supply for the 0%-VAT-rated services is not Germany. The supply is subject to the reverse charge procedure. The local VAT liability is transferred to the supply's recipient."

Min fejl. Ikke opmærksom på at de ændrede reglerne i 2011 for standleje mv. Så ja du skal behandle den som du selv er inde på indledningsvis. Beklager fejlen.

Tilmeldt 20. May 14
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt iorden Henrik.

Men rent likviditetsmæssigt, vil der være nogen forskel i forhold til jeg selv beregner 25% EU moms eller om jeg på normalvis tager de 19% igennem mit tyskedatterselskab?

Kan ikke lige helt dreje den, om jeg sparer 6%? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hr Kronborg:
Kan ikke lige helt dreje den, om jeg sparer 6%?

Du beregner 25% moms, men du kan samtidig trække de 25 % fra som købsmoms. Det bliver et rent 0 regnskabsmæssigt. Så der er ingen forskel om du kører det over dit tyske eller danske firma.

Tilmeldt 20. May 14
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var også det jeg selv mente. Men kom helt i tvivl pludseligt. Tak for hjælpen Henrik :-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)