Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder ulovligt fraværende pga "sygdom", hvad gør jeg?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Og dog.

Hvis medarbejderen i mails mm har oplyst om hospitalsbesøg etc som senere ikke kan dokumenteres, så er der tale om illoyalitet

Tilmeldt 17. Nov 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi taler om at medarbejderen i Juli måned taler om hospitalsbesøg og jeg mailer den ansatte i august at jeg ønsker dokumentation. Det virker da helt absurd at jeg ikke skulle kunne kræve at se dette. Der står da ikke noget om nogen sidste frist for at få det - Hvis han skriver han har været på hospital er dette jo registreret, og dette vil han meget nemt kunne dokumentere ved at kontakte hospitalet.

(som jeg er ret sikker på han ikke har været på)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 6. Dec 12
Indlæg ialt: 23
Fra  nem-HR Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor lang tid har han været ansat før første fraværsdag?

Tilmeldt 17. Nov 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Han har været ansat siden februar og er opsagt i juli måned.

Jeg kræver dokumentation for at han har ligget på hospitalet, hvilket han igen og igen brugte som undskyldning (på trods af mine andre medarbejdere har set ham om aftenen med venner, så jeg er ret sikker på han lyver)

Han kan ikke sende mig nogen form for dokumentation og taler udenom på mailen.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan er opsigelse sket? med bortvisning?

Hvordan forholder medarbejderen sig til lønnen for juli måned og lønnen i opsigelsesperioden?

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

nem-HR ApS:
Men du er som arbejdsgiver ikke forpligtet til at udbetale løn ved sygedom før medarbejderen har været ansat i mere end 8 uger.

En funktionær har ret til fuld løn under sygdom også indenfor de første 8 uger af ansættelsen.

Hvis funktionæren opfylder beskæftigelseskravet, så kan arbejdsgiveren få refusion fra 1. sygedag indenfor de første 8 uger. 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Carsten, er det ikke allerede fra 4. dagen at der kan kræves en erklæring fra Lægen og efter 14 dage en vurderingserklæring om længden af sygdommen.

Den tidligere lægeerklæring kunne kræves fra 4. sygedag, som du korrekt skriver.

Men lægeerklæringen er udgået og erstattet af en mulighedserklæring, som kan kræves når som helst. F.eks. kan mulighedserklæringen benyttes ved 'mandagssyge' - dvs. allerede fra 1. sygedag.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)