Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stemmeret vs Ejerandel

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel D:
Har aftalt med den kommende partner (de er 3 personer i et selskab) at vi splitter 50/50

Undskyld mig, har vi ikke lige været den igennem? To mennesker _kan ikke_ dele noget 50/50. Det er noget vrøvl.

Daniel D:
stemmeret har den ene part fx 70% stemmeret og den anden 30%

Typisk vil man bare sige 51/49, hvis det skal deles ud på 3 personer så 51%, 24.5% og 24.5%

Daniel D:
Jeg skal sikre at jeg ikke kan blive smidt ud, da jeg er manden bag ideen og kommer til at arbejde mere end de andre.

Jeg vil anbefale dig at holde op med at overspringshandle (det her er en overspringshandling) og komme igang med projektet istedet :-)

Jeg gav dig løsningen i dit indlæg igår, i anpartshaver overenskomsten skal der stå at virksomheden tegnes af dig at du tager alle beslutningerne, uagtet dine partneres ejerandele. Den del kan din advokat nemt formulere for dig.

Fra København
Tilmeldt 4. May 13
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel læs de andre svar mht. ejerandel fordelingen. Mit Holding ejer 50% af driftselskabet, modparten (selskab) ejer de resterende 50%. I modpartens selskab er der 3 ligeværdige ejere. 

Men du svarede ikke på mit spørgsmål. 

De vil ikke gå med til 51/49. Det skal være 50/50. Det er ligesom derfor jeg skriver. 

Det er faktisk ret vigtigt det her Mikkel - især hvis det bliver til noget stort, så er det rimelig vigtigt at man har ejeraftalen fuldstændig på plads fra staren. 

Fra København
Tilmeldt 4. May 13
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er i alt 4 pers. 

Jeg (gennem mit holding) ejer 50% af driftselskabet, og de 3 andre gennem 1 holding selskab ejer de resterende 50%. 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel D:
De vil ikke gå med til 51/49. Det skal være 50/50. Det er ligesom derfor jeg skriver.

51/49 er stemmefordelingen, ikke kapitalfordelingen.

Daniel D:
Det er faktisk ret vigtigt det her Mikkel - især hvis det bliver til noget stort, så er det rimelig vigtigt at man har ejeraftalen fuldstændig på plads fra staren. 

Nej det er ikke vigtigt ... det tror du måske på nuværende tidspunkt at det er, det vigtige er at i er enige om hvordan i skal drive det her ... og at i får det skrevet ned og skrevet under på det.

Daniel D:
Mikkel læs de andre svar mht. ejerandel fordelingen. Mit Holding ejer 50% af driftselskabet, modparten (selskab) ejer de resterende 50%. I modpartens selskab er der 3 ligeværdige ejere. 

Så må du lære at formulere dig ordentligt, hvilket måske meget godt viser at det er vigtigt at få en advokat med ind over. Din oprindelige udtallelse ér noget vrøvl, det kan godt være du mener noget andet - men det er ikke det du skriver, og når vi taler om en kontrakt så er det det du skriver der tæller!

Og jo jeg har i høj grad svaret på dit spørgsmål, jeg har ret præcist fortalt dig hvad du skal skrive i kontrakten.

Fra København
Tilmeldt 4. May 13
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager min dårlige formulering så. 

Ok. Stemmefordelingen skal være 51% mig og 49% dem? 

Hvad sker der hvis den hedder 100% stemmeret til mig? 

Og hvad tæller egentlig hvis det er selskabet man laver en aftale med - er det så alle 3 i selskabet der kan stemme, eller er det selskabet der tæller for 1 stemme?

Og hvordan formulerer man det ind i ejeraftalen? Ejeraftalen er færdig pånær dette. 

Har ikke penge til at knytte en advokat til. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det giver to ejere - nemlig de to holding selskaber - At det ene holding er ejet af 1 og det andet af 3 har ikke betydning i forhold til ejerskabet af drift som ejes 50/50 % af to ejere. De tre må så blive enige om hvordan de vil stemme i deres eget holding

Det kan være svært at forstå hvorfor de vil gå med til at du bestemmer alt, men ikke til at sælge den en anpart så det bliver 51/49 da effekten jo er ret ens? Jeg kunne bedre forstå hvis de sagde nej tak i det hele taget, til en løsning hvor de med deres anparter skal love slet ikke at blande sig, så du teoretisk set helt uden deres indblanding kunne køre selskabet helt i sænk.

Anpartshaveroverenskomsten vil så gælde for de to ejere og vil i mange situationer dække dig,  men hvis man tænker sig nye ejere så vil de jo ikke nødvendigvis være forpligtede af underskriften selv om det er en fordel det er et holding selskab der står som ejer og forpligter sig men i forhold til evt nye ejere af deres holding og anparter (deres holding kan jo sælge anparterne i drift til nogen helt andre ejere) så det vil være en klar fordel med enten 51/49 eller to aktieklasser hvor den ene har mere stemmeværdi - men samme økonomiske værdi - Omvendt ja lidt dyrere, men ejendomsinvestor tilbød jo du kunne kontakte ham som advokat, så tag en snak med ham og følg hans råd vil jeg sige 

Du skal ikke lave en aftale eller andet uden en jurids har været inde over, også selv om du skal gi lidt for det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel D:
Ok. Stemmefordelingen skal være 51% mig og 49% dem? 

Korrekt.

Daniel D:
Hvad sker der hvis den hedder 100% stemmeret til mig? 

Det betyder intet, 51% eller 100% er stadig flertal.

Daniel D:
Og hvad tæller egentlig hvis det er selskabet man laver en aftale med - er det så alle 3 i selskabet der kan stemme, eller er det selskabet der tæller for 1 stemme?

Selskabet (dine partneres) kan stemme og har 49% stemmevægt, hvilken person der fysisk udfører stemme handlingen og hvem der bestemmer hvorledes de vil stemme afgøres at deres selskabsoverenskomst, som udgangspunkt er der en tegningsregel som du skal forholde dig til. Den kan f.eks. sige at "1 direktør tegner selskabet" du skal så bare sikre dig at den person du snakker med er direktør i selskabet og dermed har ret til at repræsentere selskabet.

Daniel D:
Og hvordan formulerer man det ind i ejeraftalen? Ejeraftalen er færdig pånær dette. 

Send den til mikkel@mikjaer.com så skal jeg give dig et bud :-)

Fra København
Tilmeldt 4. May 13
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svar. 

Jeg har skrevet til ham men han har ikke svaret endnu :)

Fra København
Tilmeldt 4. May 13
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Smider den afsted nu :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Se dog af få en professionel ind over 😄. Det kan blive meget dyrt og dårligt uden.

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)